لینک‌سازی یا Link Building برای سئو

از ابتدای فعالیت موتورهای جستجو، تعداد، تنوع و کیفیت پیوندهای خارجی به یک وبسایت نشانه‌ای از کیفیت و اهمیت سایت‌های اینترنتی به شمار می‌رفته است. با گذشت زمان از طرفی توان فنی موتورهای جستجو برای تعیین کیفیت سایت‌ها با کمک روش‌های دیگر افزایش یافته و از طرفی حجم محتوای هرزنامه یا اسپم در اینترنت نیز به شکل چشم‌گیری زیاد شده است.

بک لینک

به همین دلیل اثرگذاری لینک‌های خارجی در مقایسه با شروع به کار موتورهای جستجو کاهش یافته است. با این وجود لینک‌های خارجی یکی از منابع جذب اعتبار برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو به شمار می‌روند.

در روند طبیعی فعالیت یک وبسایت، چنانچه کیفیت محتوای ارائه شده برای مخاطبان جذاب باشد، این پیوندها ایجاد شده و افزایش پیدا می‌کنند. وبلاگ‌ها و سایت‌های شخصی و سایت‌های سازمان‌ها، شرکت‌ها و سایر مراکز مختلف ممکن است بسته به ارتباط موضوعی، پیوندهایی به سایت شما را در معرض دید مخاطبان خود و موتورهای جستجو قرار دهند.

همچنین فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند شامل معرفی سایت شما یا مطالب مفید شما به دوستان و دنبال‌کنندگانشان باشد.

بک لینک‌های پولی

از نظر موتورهای جستجو هر لینک اشاره کننده به یک وبسایت مجاز و دارای ارزش مساوی با سایر لینک‌ها نیست. لینک‌هایی که با دریافت وجه در سایتی قرار بگیرند یا لینک در سایت‌هایی با محتوای غیرواقعی و اسپم، همچنین لینک در سایت‌هایی با موضوع نامرتبط از دید موتور جستجو کم ارزش، بی ارزش و یا حتی دارای اثر منفی هستند.

سایت‌هایی که با دریافت وجه لینک سایت‌های دیگر را در سایت خود قرار می‌دهند نیز علاوه بر سایتی که وجه را پرداخت کرده است، در صورت شناسایی توسط گوگل مورد جریمه قرار می‌گیرند.

گوگل همیشه در تلاش است تا بهترین نتایج را برای هر کاربر به نمایش درآورد و به همین دلیل افرادی که با روش‌های مختلف سعی در فریب موتور جستجو داشته باشند را مورد جریمه قرار می‌دهد تا ریسک تقلب در جهت تغییر رتبه‌بندی‌های گوگل افزایش پیدا کند.

پر اعتبارترین پیوندهای خارجی

پیوندهای قرار گرفته در سایت‌های دانشگاهی و آکادمیک، سایت‌های دولتی، سایت‌های پربازدید و سایت‌های مجموعه‌های مردم‌نهاد و غیرانتفاعی دارای بیشترین انتقال ارزش هستند. شناسایی این گونه سایت‌ها با روش‌های مختلفی از جمله نوع دامنه مانند ac و gov همچنین با بررسی محتوای موجود در سایت و کیفیت و تعداد پیوندهای خارجی به این سایت‌ها امکان پذیر است.

برای مثال سایتی مانند ویکی‌پدیا که دارای حجم بسیار بزرگی از محتوای مفید و دارای لینک‌هایی از هزاران سایت اینترنتی است، اعتبار زیادی دارد.

انواع پیوندها از نظر انتقال اعتبار

پیوندهای خارجی به صورت عادی انتقال دهنده‌ی اعتبار هستند. چنانچه صاحب سایت‌ها در هنگام ایجاد لینک عبارت rel=nofollow را در تعریف لینک بگنجانند، موتورهای جستجو، این لینک را به عنوان تبلیغات یا صرفا معرفی در نظر می‌گیرند و اعتبار سایت مبدا را به سایت مقصد هدایت نخواهند کرد.

بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوا و اسکریپت‌های تالار گفتگو، تنظیماتی برای تبدیل تمامی لینک‌ها به nofollow در اختیار صاحبان سایت‌ها قرار می‌دهند.

حتی در صورتی که این گونه لینک‌ها افزایش دهنده‌ی اعتبار سایت شما نباشند، می‌توانند به عنوان ابزاری در جهت تبلیغات اینترنتی و جذب بازدید کننده به شمار آیند.

لینک بیلدینگ یا لینک سازی توسط صاحب سایت

علاوه بر پیوندهایی که دیگران در گذشت زمان به سایتی ایجاد می‌کنند، صاحبان سایت‌ها نیز می‌توانند برای بهرمندی از مزایای آن در جهت سئو، تولید لینک‌های خارجی را خود بر عهده بگیرند.

بخش مهمی از لینک‌های خارجی به یک سایت می‌توانند به صورت طبیعی ایجاد شوند. کمیت و کیفیت ایجاد لینک‌های خارجی به صورت طبیعی نیازمند دو قدم مهم است. قدم اول وجود محتوای جذاب و مفید و قدم دوم، قرار دادن محتوا در معرض دید افراد بیشتر. برخی از راهکارهای لینک‌بیلدینگ به صورت مستقیم سبب ایجاد پیوند می‌شوند و برخی دیگر به صورت غیرمستقیم با هدف نمایش بیشتر محتوای مفید و جذب لینک‌های خارجی طبیعی به انجام می‌رسند.

در ادامه انواع روش‌های ممکن برای ایجاد لینک‌های خارجی طبیعی و شخصی را مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است که روش‌های موجود بسته به خلاقیت و نوع موضوع و محتوای سایت می‌تواند به مراتب متنوع‌تر از موارد زیر باشد. استفاده از مشاوره سئو در جهت انتخاب روش‌های متناسب با هر سایت، دستیابی به نتیجه‌ی دلخواه را برای شما نزدیک‌تر و آسان تر خواهد کرد.

  1. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، گوگل پلاس، اینستاگرام، لینکداین و ...
  2. فعالیت اجتماعی در تالارهای گفتگو و فعالیت در بخش نظرات وبلاگ‌ها و سایت‌های دیگر
  3. استفاده از روش‌های بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتوایی برای افزایش احتمال ایجاد بک‌لینک‌های طبیعی
  4. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی موبایلی مانند تلگرام، وایبر و واتس‌آپ برای افزایش بازدیدکنندگان واقعی
  5. تقویت جایگاه سایت در گوگل با سایر روش‌های سئو برای افزایش بازدید سایت
  6. معرفی سایت به موتورهای جستجوی مختلف و ثبت سایت در دایرکتوری‌های تحت وب
  7. معرفی سایت و خدمات آن در سایت‌های آگهی رایگان یا تجاری
  8. ارسال مقالات همراه پیوند به سایت اصلی در سایت‌های پذیرنده مقاله
  9. استفاده از روش‌های تبلیغاتی سنتی برای معرفی وبسایت به مخاطبان بیشتر
  10. تولید محتوای منحصر به فرد به گونه‌ای که خوانندگان تحت تاثیر کیفیت و جامعیت آن قرار گیرند
  11. تولید محتوای چندرسانه‌ای و تصویری( از جمله کلیپ، اینفوگرافی، نمودار، ... ) که توانایی جذب بینندگان را داشته باشد

سایر عوامل سئو

نباید فراموش کرد که لینک‌بیلدینگ تنها یک عامل از عوامل موفقیت در سئو است و به تنهایی برای موفقیت کافی نیست. برای دستیابی به رتبه‌های نخست گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌بایست برنامه‌ای همه جانبه و با در نظر گرفتن اصول مختلف سئو به اجرا درآید. برای مشاوره سئو و استفاده از خدمات بهینه‌سازی سایت، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *