واحد اندازه گیری em و pt برای طراحی سایت واکنش گرا

اندازه های پیکسل در دستگاه های مختلف، متفاوت است، برای مثال در نمایشگر رایانه، ۱۰ پیکسل، به مراتب بزرگتر از ۱۰ پیکسل در موبایل دیده می‌شود. این اختلاف اندازه به دلیل وضوح بیشتر در دستگاه‌های موبایل و تبلت است. بنابراین هرچند مروگرهای موبایل تلاش می‌کنند تا اندازه‌های پیکسل را با ضرب در اعدادی مناسب، قابل دیدن کنند، بهتر است در هنگام طراحی سایت از واحدهایی از واحدهای فیزیکی استفاده شود. علاوه بر واحدهای پیکسلی، واحدهای فیزیکی در css قابل استفاده هستند. برخی از واحدهای متریک عبارتند از cm، in، mm و pt.

واحد اندازه‌گیری em

یکی از واحدهای اندازه‌گیری در طراحی سایت و قابل استفاده در css واحد em است. این واحد اندازه‌گیری نسبتی از اندازه‌ی فونت عنصر والد است. به این معنی که ۱em معادل یک برابر اندازه فونت والد، ۲em، دو برابر اندازه فونت والد خواهد بود. امکان تعیین اندازه‌ی em به صورت ممیزی نیز وجود دارد. برای مثال می‌توانید اندازه‌ی ارتفاع یک عنصر را مساوی ۲.۵em قرار دهید.

برای طراحی سایت کدام واحد بهتر است ؟

بهترین روش برای در اختیار داشتن یک سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا، استفاده از اندازه‌ی فونتی ثابت روی عنصر body و با یکی از واحدهای فیزیکی مانند pt یا mm است. برای تعیین اندازه‌ی سایر عنصرهای موجود در صفحه نیز بهترین واحد اندازه‌گیری em خواهد بود که به نسبت اندازه فونت اصلی تمام جزئیات صفحه تغییر اندازه خواهند داد.

علت استفاده از pt بجای پیکسل در این است که پیکسل اندازه‌ای ست که در دستگاه های مختلف، تغییر می‌کند و همان گونه که در بالا اشاره شد، در مانیتور ۱۰ پیکسل، به مراتب خیلی بزرگتر ۱۰ پیکسل در موبایل قابل دیدن است، در حالی‌که اندازه‌ی pt در دستگاه های مختلف قابلیت تغییر دارد و همان اندازه ای که با چشم در نمایشگر قابل مشاهده است در تبلت و موبایل نیز به همان اندازه دیده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱