آموزش ثبت مکان در نقشه گوگل( Google Map )

گوگل دارای امکانات متنوعی برای افراد و کسب و کارها است. پس از طراحی سایت، علاوه بر سئو که می‌تواند سبب جذب مخاطبان از طریق گوگل به سایت شما شود، روش‌های مختلف دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند منبعی برای ایجاد اعتماد و جذب بازدیدکننده برای کسب و کار و سایت شما باشند.

تاریخچه

پیش از این، برای اضافه کردن مکان به نقشه، گوگل یک نرم‌افزار آنلاین مخصوص با نام Google Map Maker را توسعه داده بود، خدمات موجود در این سیستم و چند سیستم دیگر، به تدریج همگی در Google Maps پیاده‌سازی شدند نرم‌افزارهای قدیمی از دسترس خارج شدند.

آموزش ویدئویی ثبت مکان در گوگل مپ

برای دریافت همین آموزش به صورت ▶ ویدئویی، اینجا کلیک کنید.

تغییرات جدید در نقشه گوگل انگلیسی

از حدود خرداد ماه ۱۳۹۷ تغییراتی در سیستم نقشه گوگل انگلیسی انجام شده است که اجازه ثبت محل در ایران را به زبان انگلیسی نمی‌دهد. در عوض می‌توانید مطابق دستورالعمل‌های زیر برای ثبت محل در گوگل از نسخه‌ی فارسی نقشه استفاده نمایید.

ثبت مکان در گوگل مپ از طریق گوشی موبایل

برای مشاهده‌ی مراحل ثبت مکان در گوگل مپ از طریق اپلیکیشن موبایل گوگل مپ، اینجا کلیک کنید.

ثبت کسب و کار در گوگل مپ

ثبت رایگان مکان در گوگل مپ، این امکان را به شما می‌دهد که اگر نام کسب و کار یا دفتر کار یا فروشگاه شما در گوگل جستجو شود، در سمت راست نتایج جستجو، نقشه گوگل به همراه اطلاعات کسب و کار شما برای فرد جستجوگر به نمایش در آید. اطلاعات ارائه شده می‌تواند شامل آدرس سایت، ساعت‌های کاری، اطلاعات تماس و همچنین امکان ثبت نظر توسط بازدیدکنندگان باشد. برای مثال اگر در گوگل عبارت «روکا» را جستجو نمایید، جعبه‌ای شبیه به تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود و با کلیک روی دکمه‌ی Website می‌توانید آن را مشاهده کنید.

ثبت مکان در نقشه گوگل - گوگل مپ

برای اضافه کردن مکان به گوگل مپ، یک حساب کاربری جیمیل یا گوگل نیاز خواهید داشت. وارد حساب کاربری خود شوید و مراحل بعدی را دنبال کنید.

  1. وارد نشانی https://www.google.com/maps?hl=fa شوید( توجه: به تازگی امکان ثبت آدرس‌های ایران در نقشه گوگل انگلیسی وجود ندارد )
  2. دقت کنید که برای ثبت مکان در گوگل یا باید با استفاده از کامپیوتر رومیزی یا با استفاده از اپلیکیشن موبایل گوگل مپ این کار را انجام دهید و با استفاده از مرورگر موبایل انجام این کار ممکن نیست.
  3. منوی همبرگری «≡» نقشه گوگل را باز کنید و مانند تصویر زیر روی گزینه‌ی «افزودن مکان جا افتاده» کلیک نمایید.
    افزودن مکان جا افتاده در گوگل مپ
  4. اطلاعات فیلدهای خواسته شده را مطابق تصویر زیر پر کنید. داشتن سایت اینترنتی برای ثبت محل الزامی نیست ولی ثبت کردن نشانی سایت می‌تواند اعتبار و امکان تایید آن را افزایش دهد. اگر برای معرفی محصولات و خدمات خود در اینترنت به سایت نیاز دارید، با ما تماس بگیرید.
    دسته‌بندی مکان مورد نظر می‌بایست از میان یکی از دسته‌های پیش‌فرض تعریف شده در گوگل انتخاب شود. با تایپ چند حرف، فهرستی از انواع کسب و کارهای قابل قبول که شامل عبارت وارد شده باشند، ظاهر می‌شود و می‌توانید از میان آن‌ها یکی را برگزینید.
    ثبت اطلاعات مکان برای گوگل مپ
  5. همانند تصویر زیر محل دلخواه برای مکان مورد نظر را از روی نقشه انتخاب کنید. می‌توانید نشانگر قرمز رنگ را با ماوس جابجا کنید و همچنین با استفاده از بزرگنمایی و کوچک‌نمایی، محل مورد نظر را آسان‌تر بیابید.انتخاب محل روی نقشه
  6. پس از زدن دکمه‌ی ارائه پیام موفقیت زیر را مشاهده می‌کنید. ممکن است گوگل از شما بپرسد که آیا محل مورد نظر یکی از مواردی است که قبلا ثبت شده است، این موارد را بررسی کنید و اگر محل مورد نظر شما واقعا جدید است، آن را اعلام نمایید و ثبت خود را نهایی کنید
    پرسش تکراری بودن در نقشه گوگلپیام نهایی ثبت در گوگل و انتظار برای تایید:تایید ثبت مکان در نقشه گوگل

تایید این اطلاعات ممکن است نیازمند گذشت مدت زمانی باشد. پس از تایید، پیغامی از طرف گوگل مبنی بر تایید ثبت مکان دریافت خواهید کرد.

فراموش نکنید که نمایش تصویر نقشه در کنار نتایج جستجو بر اساس الگوریتم‌های گوگل به انجام می‌رسد و ممکن است در برخی شرایط نقشه در این محل نمایش داده شود و در برخی شرایط از دید جستجوگر مخفی می‌ماند.

توصیه‌هایی برای نمایش و رتبه‌بندی مکان‌ها

پس از ثبت آدرس در گوگل مپ، به‌روزرسانی اطلاعات کسب و کار مانند ساعت‌های کار، تایید نشانی، روزهای فعالیت، آپلود تصاویر، پاسخگویی به بازخوردهای مخاطبان سبب می‌شود احتمال نمایش محل شما در نتایج گوگل افزایش یابد و همچنین سبب می‌شود در میان رقبا رتبه‌ی بهتری را کسب نمایید.

برخی دیگر از عواملی که می‌توانند در نمایش و رتبه‌بندی مکان ثبت شده موثر باشند عبارتند از:

  • طراحی سایت و وضعیت سئو آن
  • اعتبار کسب و کار در دنیای واقعی
  • جستجو از طریق موبایل با مختصات جغرافیایی نزدیک
  • فاصله نزدیک‌تر کسب و کار به محل جستجو کننده

ثبت مکان در نقشه Open Street Map

برخی از نرم‌افزارهای موبایل مانند برخی از نرم‌افزارهای تاکسی اینترنتی مثل اسنپ ممکن است گاهی به جای نقشه گوگل از نقشه Open Street Map استفاده کنند. برای آموزش ثبت مکان در این نقشه از راهنمای ثبت محل در OSM استفاده نمایید.

پرسش‌های متداول برای ثبت مکان روی نقشه

۱- چه مدت لازم است تا مکان ثبت شده تایید شود ؟

زمان مشخصی برای این کار وجود ندارد. گاهی ممکن است یک روز و گاهی ممکن است بیش از یک ماه زمان نیاز باشد.

۲- هزینه ثبت مکان در گوگل مپ چقدر است ؟

ثبت مکان در گوگل مپ رایگان است. هر کسی می‌تواند مکان‌های دلخواه را ثبت کند و برای این کار نیاز به پرداخت هزینه نیست. برخی افراد ممکن است با دریافت وجه از شما کار ثبت را خودشان به رایگان انجام بدهند.

۳- چرا مکان ثبت شده روی نقشه به صورت عادی قابل دیدن نیست ؟

به دلیل تعداد زیاد مکان‌های ثبت شده، امکان نمایش تمامی نقاط وجود ندارد. گوگل با الگوریتم‌های خود تشخیص می‌دهد که کدام محل‌ها مهم‌تر هستند و آن محل‌ها به صورت پیش‌فرض قابل مشاهده هستند. برخی از عواملی که ممکن است در رتبه‌بندی نقشه موثر باشند، کامل بودن اطلاعات وارد شده، به‌روز بودن این اطلاعات و همچنین وضعیت سئو سایت شما می‌باشند.

۴- چگونه می‌توان جلوی خرابکاری دیگران روی نقشه را گرفت ؟

راه قطعی برای این کار وجود ندارد. به دلیل تحریم بودن Google My Business برای ایران، نمی‌توان نقاط را به صورت رسمی ثبت کرد و هر کسی می‌تواند آن را ویرایش کند. اگر محل شما، اطلاعات جانبی کافی را داشته باشد و آرای متعددی نیز برای آن ثبت شده باشد، ممکن است ویرایش کردن آن برای افراد خرابکار مشکل‌تر شود.

۵- چرا محل‌هایی که ثبت می‌کنم تایید نمی‌شوند یا رد می‌شوند ؟

ثبت شدن محل در گوگل مپ به چند تایید توسط افراد مجاز نیازمند است. گاهی به دلیل اینکه تاییدهای لازم برای محل شما انجام نمی‌شود و گاهی به دلیل اینکه اطلاعات وارد شده نادرست هستند یا قابل ارزیابی نیستند، ممکن است محل شما تایید نشود.

در شرایط فعلی همه‌گیری بیماری، به طور کلی زمان مورد نیاز برای تایید محل‌هایی که در گوگل مپ ثبت می‌کنید، طولانی‌تر از گذشته است و همچنین احتمال تایید نشدن محل در زمان قابل قبول بیشتر از گذشته شده است.

رفع مشکلات احتمالی برای ثبت مکان روی نقشه گوگل

چنانچه در مراحل اجرای دستورالعمل‌ها یا برای ثبت و نمایش مکان روی نقشه با مشکلی مواجه شدید، لطفا ابتدا مطالب نوشته شده را با دقت مرور کنید، سپس کامنت‌های موجود در پایین صفحه را مطالعه بفرمایید و چنانچه مشکل همچنان قابل برطرف شدن نبود، برای ما پیام بگذارید( از پاسخگویی تلفنی معذور هستیم ). برای جلوگیری از به هدر رفتن وقت خوانندگان، نظراتی که حاوی سوالات تکراری یا غیرمرتبط با موضوع مقاله باشند، نادیده گرفته خواهند شد.

۴۸ نظر در مورد «آموزش ثبت مکان در نقشه گوگل( Google Map )»

  • آماندا می‌گوید:

    سلام من برای ثبت مکان وقتی «اد» رو میزنم این پیغام رو میده!
    Your edit review time may be delayed.
    میشه راهنماییم کنید؟
    ممنونم

  • علی احمدی می‌گوید:

    قسمت افزودن مکان جا افتاده
    حذف شده
    لطفا یه روش دیگه رو اموزش بدید
    امکان ثبت مکان وجود نداره

  • امید می‌گوید:

    سلام، من خیلی وقت پیش آدرسم رو ثبت کرده بودم، امروز یکی زنگ زد و گفت با سرچ کلمه تریاک در گوگل مپ آدرس و شماره شما بالا اومده و از طریق اطلاعات پیگیری میکنند، اول فکر کردم مزاحمه و کلی بد و بیراه گفتم، بعد که خودم سرچ کردم دیدم درسته. چه راه کاری دارم لطفا راهنماییم کنید. ممنون

  • حمید می‌گوید:

    سلام ادرس محل کار در گوگل مپ جا به جا شده وهر کاری میکنم اصلاح نمی شه چیکار باید کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *