پسوند دامنه و اثر انتخاب آن روی سئو سایت

انتخاب پسوند مناسب در هنگام طراحی سایت یکی از عواملی است که در موفقیت سئو سایت اثرگذار است. دامنه‌های مختلف کاربردهای مختلفی نیز دارند و گوگل بر اساس پسوند دامنه‌ای که برای سایت خود انتخاب می‌کنید، برای کلمات و موضوعات و مناطق جغرافیایی مختلف رتبه‌های مختلفی برای سایت شما در نظر می‌گیرد.

دامنه و سئو

دامنه‌های عمومی

شناخته‌شده ترین دامنه‌ها دامنه‌های عمومی یا  Generic top-level domains (gTLDs) هستند که برای تمامی کاربردها و تمامی مناطق جغرافیایی قابل استفاده می‌باشند. استفاده از این دامنه‌ها، اثر مثبت و منفی روی سئو سایت شما بر جای نمی‌گذارد.

چنانچه برای کسب و کارهای محلی از این گونه دامنه‌ها استفاده می‌کنید، گوگل در Serach Console این امکان را فراهم کرده است که دامنه‌هایی از این نوع را به یک منطقه‌ی جغرافیایی خاص برای مثال کشور ایران متصل نمایید و افرادی که از این منطقه به دنبال کسب و کارهای مختلف هستند، سایت شما را با اولویتی بیشتر نسبت به سایر نقاط جهان مشاهده خواهند کرد.

مهم‌ترین و شناخته‌شده ترین دامنه‌های gTLD عبارتند از com، net و info. در حال حاضر ده‌ها دامنه‌ی جدید در این گروه اضافه شده‌اند ولی استفاده از دامنه‌های سنتی همچنان یک مزیت غیررسمی به شمار می‌رود.

دامنه‌های محلی

دامنه‌های محلی گروه دیگری از دامنه‌ها هستند که با عبارت GeoTLD یا Geographic gTLD شناخته می‌شوند. این گروه از دامنه‌ها به صورت پیش‌فرض در منطقه‌ی خاص جغرافیایی دارای اولویت سئو می‌باشند. از جمله‌ای این گروه از دامنه‌ها می‌توان به ir، us، paris و eu اشاره نمود. نمونه‌های فوق در مناطق جغرافیایی ایران، آمریکا، پاریس و اروپا دارای اولویت سئو می‌باشند.

دامنه‌های محلی تبدیل شده به عمومی

برخی از انواع دامنه‌های محلی به دلیل شکل جذاب و قوانین آسان ثبت، بیش از آنکه به صورت محلی استفاده شوند به صورت عمومی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از آن جمله می‌توان به ws و io و co اشاره نمود. گوگل به صورت رسمی اعلام کرده است که این گروه از دامنه‌ها را به صورت عمومی در نظر می‌گیرد و امکان تغییر مکان جغرافیایی را برای صاحبان این گونه دامنه‌ها در Search Console فراهم کرده است.

فهرست کامل این دامنه‌ها و همچنین راهنمای تغییر International Targeting در این صفحه قابل مشاهده می‌باشد.

دامنه‌های تخصصی

گروه دیگری از دامنه‌ها دامنه‌های تخصصی هستند که برای نوع خاصی از صنعت یا تجارت یا فعالیت در نظر گرفته شده‌اند. این گروه از دامنه‌ها ممکن است برای نوع مشخص شده از عبارت‌های کلیدی رتبه‌ی سئو بالاتری دریافت نمایند. از جمله‌ی دامنه‌های این گروه می‌توان به edu برای دامنه‌های آکادمیک، movie برای فیلم‌ها و lawyer برای وکلا اشاره نمود.

دامنه‌های رده دوم

از ترکیب دامنه‌های محلی و دامنه‌های تخصصی دامنه‌های رده دوم یا Second-level Domain( SLD ) شکل می‌گیرد. این دامنه‌ها برای تخصص‌های خاص در مناطق جغرافیایی مورد نظر استفاده می‌شوند.

برای مثال دامنه‌ی co.ir و edu.ir برای شرکت‌های ایرانی و موسسات آکادمیک ایرانی کاربرد دارند.

جمع‌بندی

با توجه به آنچه گفته شد، انتخاب صحبح پسوند دامنه یکی از معیارهای قابل توجه در سئو سایت به شمار می‌رود و انتخاب نادرست می‌تواند سبب آسیب به جایگاه سئو سایت شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱