فایل‌هایی که باید روی هاست شما موجود باشند

علاوه بر فایل‌هایی که به صورت معمول برای طراحی سایت روی هاست خود قرار می‌دهید، وجود برخی فایل‌های دیگر هم به دلایل مختلف روی هاست ضروری است. کاربرد این فایل‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از این فایل‌ها ممکن است توسط موتورهای جستجو از هاست شما درخواست شوند و برخی دیگر توسط مرورگرهای اینترنتی روی کامپیوترهای رومیزی و موبایل‌ها.

فایل های روی هاست

ضرورت ایجاد فایل‌ها روی هاست

این فایل‌ها برخی کاربردهای ویژه‌ای دارند و برخی دیگر ممکن است برای شما مزیت خاصی نداشته باشند. در هر دو صورت بهتر است تا این فایل‌ها روی هاست شما موجود باشند. هنگامی که یکی از این فایل‌ها روی هاست موجود نباشند، به احتمال زیاد، درخواست به سیستم مدیریت محتوا یا سایت شما ارسال می‌شوند و سایت پردازش‌های اضافی برای پاسخگویی به این درخواست‌ها انجام می‌دهد.

انجام این پردازش‌های اضافی باعث افزایش بار روی سایت شما می‌شوند و مانند بازدیدهایی غیرواقعی به شمار می‌روند. برای صرفه‌جویی در منابع سایت بهتر است تا این فایل‌ها همیشه روی هاست موجود باشند حتی اگر محتوایی درون آن‌ها نباشد.

فهرست فایل‌ها

در ادامه به فهرست پرکاربردترین این فایل‌ها می‌پردازیم و معرفی کوتاهی از هر یک را ارائه می‌کنیم:

robots.txt

پرکاربردترین فایل که می‌بایست روی هاست شما موجود باشد فایلی متنی با نام «robots.txt» است. دقت کنید که اگر هاست شما بر پایه لینوکس است، حتما حروف فایل باید به صورت کوچک نوشته شوند. در غیر این صورت این فایل قابل دسترسی نخواهد بود.

کاربرد robots.txt

این فایل برای تعیین مسیرهای مجاز جستجو توسط موتورهای جستجو کاربرد دارد. در خطوط این فایل می‌توانید مشخص کنید که کدام مسیرها روی هاست شما می‌تواند توسط موتورهای جستجو پیمایش شود و کدام شاخه‌ها نباید در فهرست نتایج قابل مشاهده باشد.

ads.txt

عبارت ads کوتاه شده «Authorized Digital Sellers» به معنی «فروشندگان دیجیتال مجاز» می‌باشد. محتویات این فایل مشخص می‌کند که کدام فروشندگان مجوز دارند تا محصولات دیجیتال شما را به فروش برسانند. برای مثال ممکن است شما یک نرم‌افزار یا یک آموزش الکترونیکی را تولید کرده باشید و آن را به فروش برسانید. با درج آدرس نمایندگان فروش خود در این فایل، مشخص می‌کنید که کدام فروشندگان مجاز هستند و در نتیجه خریداران در هنگام خرید می‌توانند بررسی کنند که آیا فروشنده از سمت شما مجوز فروش دارد یا قصد سرقت آثار شما را دارد.

با استفاده همگانی از فایل ads.txt، سرقت آثار الکترونیکی می‌تواند کاهش پیدا کند و سارقان الکترونیکی به سادگی قابل شناسایی خواهند بود.

favicon.ico

هرچند تعریف آیکون سایت با استفاده از متاتگ‌ها در سرآمد فایل html انجام می‌شود، ولی برخی مرورگرها، ربات‌های اینترنتی و برخی دیگر از نرم‌افزارها، سعی می‌کنند تا آیکون سایت شما را با این نام از شاخه‌ی اصلی هاست دریافت کنند. به همین دلیل بهتر است آیکون سایت شما همیشه در شاخه اصلی و با این نام موجود باشد.

آیکون‌های png برای Apple

علاوه بر فایل favicon.ico، آیکون‌های دیگری با فرمت png توسط برخی مرورگرها و ربات‌ها از هاست شما درخواست می‌شوند. این فایل‌ها با نام‌های زیر بهتر است در هاست شما موجود باشند:

  • apple-touch-icon-57x57-precomposed.png
  • apple-touch-icon-57x57.png
  • apple-touch-icon-precomposed.png
  • apple-touch-icon.png

همان طور که از نام دو فایل نخست پیداست، دو فایل png با ابعاد ۵۷ در ۵۷ پیکسل می‌باشند. دو فایل دوم هم بهتر است ابعاد ۱۵۲ در ۱۵۲ پیکسلی داشته باشند.

تفاوت نسخه‌های precomposed با نسخه‌های عادی در این است که این نسخه‌ها می‌بایست از پیش دارای گوشه‌های گرد و سایه باشند تا در گوشی موبایل به خوبی دیده شوند. نسخه‌های بدون پسوند توسط گوشی سایه‌دار و دوربری خواهند شد. اگر نسخه‌ی precomposed روی هاست شما موجود باشند، ممکن است نسخه‌ی عادی درخواست نشود.

همچنین می‌توانید با درج کدهای لازم در بخش head فایل html خود، نام دقیق این فایل‌ها و ابعاد آن‌ها را به صورت صریح مشخص کنید تا مرورگرها این نام فایل‌های پیش‌فرض را درخواست ندهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *