به‌روزرسانی محتوای مفید گوگل در راه است

گوگل همیشه در تلاش بوده است تا محتوای بهتری را به جستجوگران ارائه کند. به دلیل ماهیت ماشینی الگوریتم‌های گوگل تشخیص بهترین محتوا تا به حال ممکن نبوده است و در گذر زمان با تعیین معیارهایی غیرواقعی تلاش شده است تا این هدف بیشتر در دسترس قرار بگیرد.

معیارهایی مثل استفاده از کلمات کلیدی مرتبط یا طول پاراگراف‌ها یا تعداد عکس‌ها و … از این جمله معیارها هستند که در گذشته برای شناسایی محتوای مفید مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

گوگل

با افزایش توان کامپیوترها و پیشرفت یادگیری ماشینی( Machine Learning ) و هوش مصنوعی( Artificial Intelligence ) راه‌های جدیدی برای رتبه‌بندی سایت‌ها در دسترس قرار گرفته است.

در آخرین به‌روزرسانی گوگل که تا چند روز آینده( پایان مرداد ۱۴۰۱ ) به طور رسمی آغاز به کار می‌کند، با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی تلاش خواهد شد تا محتوایی که واقعا بهتر است به کاربران نمایش داده شود. در یادگیری ماشینی معیارهای مشخص و عددی که بتوان آن‌ها را برای خوب بودن یک محتوا در نظر گرفت وجود ندارند. بلکه محتوا واقعا باید خوب باشد و بتواند رضایت کاربران را به نسبت علاقه و سلیقه‌ای که دارند، جلب نماید.

یک سایت با محتوای با کیفیت چه ویژگی‌هایی دارد ؟

برای اینکه موضوع بهتر روشن شود و بتوانید تشخیص دهید که آیا محتوای شما واقعا خوب است یا نه لازم است تا به پرسش‌های زیر پاسخ بدهید:

  1. آیا مخاطبانی واقعی دارید که اگر مستقیم به سایت شما وارد شوند سایت شما را جالب و مفید ارزیابی کنند ؟
  2. آیا سایت شما تجربیات دست اول و واقعی را ارائه می‌کند ؟ تجربیاتی که خودتان انجام داده باشید و نه صرفا به عنوان یک تولیدکننده محتوا از محل‌های دیگر جمع کرده باشید.
  3. آیا سایت شما یک هدف و تمرکز مشخص و اولیه دارد ؟
  4. آیا پس از اینکه کاربران محتوای شما را بخوانند احساس می‌کنند که به هدف خود دست پیدا کرده‌اند ؟
  5. آیا کاربران شما در مراجعه به سایت شما احساس رضایت می‌کنند ؟

چه طور محتوای بی کیفیت را شناسایی کنیم ؟

محتوای بی کیفیت احتمالا یکی یا چند مورد از ویژگی‌های زیر را دارد:

  1. محتوایی که بسیار کوتاه است و پاسخی ناقص و مبهم به پرسش بازدیدکنندگان می‌دهد.
  2. محتوایی که بدون ایجاد ارزش افزوده از سایت‌های دیگر کپی شده است و مزیت خاصی برای جستجوگر ندارد.
  3. محتوایی که صرفا با توجه به اخبار روز و فقط برای جذب کلیک در سایت قرار گرفته است.
  4. محتوایی که کاربران پس از خواندن آن احساس کنند پاسخ خود را نگرفته‌اند و لازم باشد تا دوباره به جستجو ادامه بدهند.
  5. محتوایی که بی دلیل طولانی است چون در زمان نوشتن آن تصور می‌کرده‌اید که گوگل برای طول کلمات یک مقاله ارزشی قائل است.
  6. محتوایی دارید که وانمود می‌کند پاسخ پرسشی را دارد ولی در حقیقت پاسخی برای آن وجود ندارد. مثلا خبری از انتشار یک فیلم سینمایی که هنوز تاریخ انتشار آن مشخص نیست.

گوگل چه طور محتوای با کیفیت را شناسایی می‌کند ؟

همان طور که گفته شد، شناسایی اصلی محتوای با کیفیت با کمک هوش مصنوعی است و معیار دقیق و مشخصی برای آن وجود ندارد. با این حال می‌توان حدس زد با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعاتی مثل اطلاعات زیر این نتیجه‌گیری به انجام خواهد رسید:

  1. بررسی محتوای متنی و عکسی سایت با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و مقایسه‌ی آن با سایر موضوعاتی که سایت‌های دیگر منتشر کرده‌اند.
  2. بررسی بازخورد کاربران هنگام جستجوی گوگل. برای مثال هنگامی که کاربر مدتی طولانی سایت‌های متعددی را باز می‌کند و به نتیجه نمی‌رسد.
  3. بررسی رفتارهای کاربران هنگام استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای گوگل مثل گوگل کروم و سیستم عامل اندروئید.

با توجه به پیشرفت چشمگیر الگوریتم‌های هوش مصنوعی و افزایش قابل توجه منابع اطلاعاتی که گوگل در اختیار دارد، به احتمال زیاد تغییرات بزرگی در رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی به وجود خواهد آمد.

اگر سایت من بی کیفیت است چه کاری باید انجام بدهم ؟

اگر می‌دانید که سایت شما با توجه به معیارهای بالا دارای کیفیت لازم نیست و سئو سایت شما در این تغییرات آسیب می‌بیند، بهتر است همین حالا محتوایی که بی‌کیفیت است و تنها با هدف جذب کلیک از موتورهای جستجو در سایت درج شده است را از سایتتان حذف کنید.

با توجه به اینکه این به‌روزرسانی ابتدا برای زبان انگلیسی منتشر می‌شود و پس از مدتی به زبان‌های دیگر مثل فارسی هم توسعه پیدا می‌کند، هنوز فرصت برای جلوگیری از خسارت وجود دارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱