گوگل ادوردز چیست ؟ همه چیز در مورد تبلیغات کلیکی گوگل

یکی از روش‌های قابل توجه برای جذب سریع بازدیدکنندگان به سایت استفاده از سیستم تبلیغات کلیکی گوگل یا Google Adwords یا گوگل ادز( Google Ads ) است. گوگل ادز از طرف دیگر منبع اصلی کسب درآمد در شرکت گوگل به حساب می‌آید.

تبلیغات کلیکی چیست ؟

تبلیغات کلیکی نوعی از تبلیغات است که مبالغ پرداختی به ازای هر کلیک کاربران برای کلمات کلیدی مورد نظر شما پرداخت می‌شود. برای مثال می‌توان کاربرانی که به دنبال عبارت «طراحی سایت» هستند را هدف قرار داد و به ازای هر کلیک این کاربران روی اسم سایت، مبلغی را به گوگل پرداخت نمود.

علاوه بر گوگل سیستم‌های تبلیغاتی دیگری نیز بر اساس کلیک کار می‌کنند. اغلب تبلیغای که در سایت‌های خبری مشاهده می‌کنید از نوع کلیکی هستند و تبلیغ دهندگان در این سیستم‌ها، به ازای هر کلیک جذب شده، مبلغی را پرداخت می‌کنند.

طبیعی یا ارگانیک است که مبلغ پرداخت شده به ازای هر کلیک به مراتب بیشتر از زمانی است که به ازای هر نمایش مبلغی پرداخت شود.

زمانی که مبالغ پرداختی به ازای هر کلیک باشد، نمایش دهنده‌ی تبلیغ تمام تلاش خود را صرف می‌کند تا بتواند تبلیغ را به افرادی نمایش دهد که احتمال کلیک آن‌ها روی تبلیغ شما بیشتر باشد. همچنین تلاش می‌کند تا تبلیغ شما را به شکلی نمایش دهد که کاربران کمتر متوجه تبلیغ بودن آن شوند و تصور کنند که این تبلیغ یک مطلب پیشنهادی سیستم برای شخص آن‌ها است.

تبلیغات کلیکی در گوگل

شرکت گوگل نام سایت‌هایی که از آن‌ها سفارش تبلیغات کلیکی دریافت کرده است در ابتدا و انتهای فهرست نتایج جستجو نمایش می‌دهد و به صورت صریح به کاربران اطلاع می‌دهد که این نتایج از نتایج عادی متفاوت هستند. البته در گذشته تبلیغات علاوه بر محل‌های گفته شده، در ستون کناری سایت گوگل نیز نمایش داده می‌شدند. همچنین در گذشته، تمایز بین تبلیغات کلیکی و نتایج طبیعی جستجو بیشتر بود.

تبلیغات کلیکی در گوگل

همان طور که مشاهده می‌شود، تبلیغات کلیکی با یک علامت کوچک «Ad» از سایر نتایج متمایز هستند.

ادوردز و سئو

دو روش Adwords و SEO در کنار هم، تشکیل دهنده‌ی SEM یا Search Engine Marketing می‌باشند. استفاده از این دو روش در کنار هم یا به تنهایی می‌تواند بازدیدکنندگان زیادی به سایت شما هدایت کند.

گوگل ادز( Google Ads ) یا گوگل ادوردز یک سیستم متفاوت با سئو است و پرداخت هزینه بابت تبلیغات کلیکی به صورت مستقیم اثری روی سئو سایت ندارد. بازدهی ادوردز در مقایسه با سئو بدون در نظرگرفتن هزینه‌های انجام شده بیشتر است. زیرا در سئو حتی اگر سایت شما در رتبه‌ی نخست باشد، ممکن است به دلیل تبلیغات کلیکی رقبا، پایین‌تر از رتبه‌ی اول نمایش داده شود.

دستیابی به سئو خوب نیازمند زمانی نسبتا طولانی است. مخصوصا هنگامی که سایت شما تازه راه‌اندازی شده است، زمان زیادی لازم است تا گوگل به آن اعتماد کند و بتوانید در رتبه‌های بالای گوگل قرار بگیرید. همچنین موفقیت در سئو به تخصصی بالا نیاز دارد و گاهی پیدا کردن متخصص سئو با توانایی فنی کافی کاری مشکل است.

ادوردز نیازمند صرف هزینه‌ی مستمر است و هر زمان که پرداخت پول را متوقف کنید، کلیکی نیز دریافت نخواهید کرد ولی سئو یک کار بلندمدت است و با یک بار صرف هزینه تا مدت‌ها می‌توان کاربران متعددی را به سایت جذب نمود.

هزینه‌ی سئو در فاز نخست رسیدن به جایگاه مورد انتظار ممکن است زیاد باشد ولی پس از کسب نتیجه‌ی دلخواه، با تلاش کمتری می‌توان جایگاه مورد نظر را حفظ نمود. در طرف دیگر ادوردز در زمان حال نیازمند هزینه‌ای کمتر یا بیشتر به ازای هر کلیک است و در بلندمدت هزینه‌های تجمیعی آن بسیار زیاد خواهد بود.

روش‌های دیگر تبلیغات اینترنتی

هر شکل از تبلیغات می‌تواند مخاطبان متفاوت و بازدهی متفاوتی داشته باشد. به طور کلی نمی‌توان هیچ کدام از روش‌های تبلیغاتی را به عنوان بهترین روش معرفی کرد. بر اساس موضوع فعالیت و محل تبلیغات و سایر استراتژی‌های تبلیغاتی، بازدهی تبلیغات هم متفاوت خواهد بود.

روش‌های متداول تبلیغات در اینترنت عبارتند از:

  1. تبلیغات کلیکی
  2. تبلیغات بنری( بر اساس تعداد نمایش یا بر اساس مدت زمان نمایش )
  3. تبلیغات پاپ آپ
  4. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و موبایلی

بهترین روش تبلیغاتی، روشی است که بیشترین بازدهی را برای کار شما داشته باشد. ممکن است یک روش به تنهایی نتواند به مقدار لازم برای شما کارآمد باشد و بخواهید از چند روش مختلف در کنار هم استفاده کنید. برای مثال استفاده از ادوردز، سئو و نمایش بنر تبلیغاتی.

محاسبه هزینه در سیستم گوگل ادوردز

گوگل برای تعیین هزینه هر کلیک به طور کلی از سیستم مزایده استفاده می‌کند. به عبارت دیگر مبلغ پرداختی شما به ازای هر کلیک بر اساس رقابت با سایر رقبای شما تعیین می‌شود. اگر یکی از رقبای شما حاضر باشد به ازای هر کلیک ۱ دلار پرداخت کند و شما حاضر باشید ۲ دلار پرداخت کنید، گوگل اولویت را به شما خواهد داد.

البته علاوه بر رقابت در مزایده، عوامل دیگری مثل ارتباط سایت شما با کلمه‌ی کلیدی هدف و کیفیت فنی سایت شما نیز ممکن است در رتبه‌بندی و هزینه‌ی پرداختی بابت هر کلیک موثر باشند.

امکانات گوگل ادوردز

سیستم Adwords دارای تنظیمات و قابلیت‌های متعددی است. برای مثال:

  1. امکان انتخاب شهر و کشور هدف
  2. امکان انتخاب زبان هدف
  3. تعیین سقف هزینه روزانه برای تبلیغات کلیکی
  4. تعیین ساعت نمایش تبلیغات

محدودیت‌های استفاده از سیستم ادوردز در ایران

درج سایت‌هایی با پسوند دامنه ir و همچنین انتخاب منطقه جغرافیایی ایران در تبلیغات گوگل مقدور نیست و سایت‌های تبلیغ دهنده به ناچار می‌بایست از دامنه‌های بین‌المللی و حوزه جغرافیایی کل دنیا برای درج تبلیغات خود استفاده کنند که این موضوع باعث می‌شود مقداری هزینه‌های پرداختی بابت تبلیغات گوگل به طور مستقیم و غیر مستقیم افزایش پیدا کند.

گوگل ادوردز برای چه کسانی مناسب نیست ؟

به دلیل هزینه‌ی مستقیم پرداختی به ازای هر کلیک، لازم است تا بتوانید کلیک‌های دریافتی را به سود تبدیل کنید. اگر سایت شما توانایی کافی جهت تبدیل مراجعه کنندگان به فروش و سود را نداشته باشد، تبلیغات کلیکی، هزینه‌های سنگینی را برای شما به همراه خواهد داشت.

علاوه بر نوع فعالیت و خدمات و محصولاتی که ارائه می‌دهید، لازم است تا به طور تخصصی نرخ تبدیل کلیک به سود را در سایت خود افزایش دهید. این کار می‌تواند با ارائه پیشنهادهای هوشمندانه و جذاب برای مراجعه کنندگان از طریق تبلیغات کلیکی به دست بیاید. همچنین لازم است تا سایت شما از نظر فنی و محتوایی در بالاترین سطح ممکن باشد. یک سایت با سرعت کم یا با محتوای نامناسب، پتانسیل بالقوه بسیاری از کلیک‌های جذب شده را از دست خواهد داد.

یکی از استراتژی‌های سایت‌ها برای استفاده‌ی بهینه از گوگل ادز، جمع‌آوری شماره موبایل و ایمیل افرادی است که به سایت مراجعه می‌کنند تا بتوانند با تمرکز بیشتر، پیشنهادهای متناسب بیشتری برای این افراد ارسال کنند. البته پیدا کردن روشی که بتوانید شماره موبایل یا ایمیل مراجعه کنندگان را دریافت کنید، خود موضوعی جدید و قابل توجه است !

کلیک‌های غیر واقعی در گوگل ادوردز

اگر در موضوع کسب و کار شما رقبای متعددی وجود داشته باشند، درج تبلیغات کلیکی در گوگل می‌تواند برای این گروه از افراد ایجاد حساسیت کنند و بخواهند با کلیک غیرواقعی روی تبلیغات شما، هزینه‌های شما را افزایش دهند.

گوگل به صورت معمول ادعا می‌کند که با سیستم‌های پیشرفته کلیک‌های غیرواقعی و حتی کلیک‌هایی که به اشتباه انجام شده را شناسایی و حذف می‌کند با این حال همیشه می‌بایست آمادگی داشته باشید که بخشی از هزینه‌ای که می‌پردازید توسط رقبای شما از بین برود.

نکات لازم برای موفقیت در گوگل ادوردز

برای اینکه بتوانید از گوگل ادوردز بازدهی لازم را به دست آورید، می‌بایست برخی نکات را رعایت کنید که مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  1. طراحی لندینگ پیج برای کلیک کنندگان و ارائه پیشنهادهایی جذاب به آن‌ها
  2. بهبود وضعیت فنی سایت و افزایش سرعت و بهبود عملکردهای سایت
  3. انتخاب دقیق کلمات کلیدی با اصول فنی و با آزمون و خطا
  4. تعریف هوشمندانه متن‌های تبلیغاتی در گوگل
  5. انتخاب دقیق ساعت نمایش تبلیغات
  6. انتخاب دقیق مبلغ پیشنهادی به ازای هر کلیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *