Google Search Console چیست ؟

کنسول جستجوی گوگل یا Google Search Console یا با نام قدیمی Google Webmaster( گوگل وبمستر ) یکی از ابزارهای آنلاین سایت گوگل است که برای ارائه‌ی گزارش و راهنمایی و هشدار به دارندگان سایت‌های اینترنتی طراحی شده است.

این سایت دارای بخش‌های متنوعی است که در طول زمان نیز به صورت دائم در حال توسعه و تغییر است.

Google Search Console

بخش‌های مهم Google Search Console

مهم‌ترین بخش‌های بخش وبمستر گوگل شامل موارد زیر هستند:

  1. Performance
    بررسی وضعیت عملکرد و بازدیدهای سایت شما از طریق گوگل
  2. URL Inspection
    بررسی وضعیت یک نشانی خاص از سایت شما در پایگاه داده‌ی گوگل
  3. Coverage
    بررسی وضعیت کلی صفحات سایت شما در گوگل شامل تعداد و پوشش کلی سایت در موتور جستجو
  4. Sitemaps
    مدیریت نقشه سایت XML
  5. Mobile usability
    وضعیت کاربردپذیری سایت در گوشی‌های هوشمند
  6. International targeting
    هدف‌گیری کشور خاص به عنوان محل فعالیت سایت
  7. Links
    لینک‌های خارجی و داخلی کشف شده به سایت شما

پیام‌های هشدار Google Search Console

از جمله مزایای استثنایی این سرویس، پیام‌های هشداری است که گوگل در صورت رخداد مشکل برای شما ارسال می‌کند. این پیام‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. وجود شواهدی از اشکال امنیتی یا هک شدن سایت شما
  2. وجود مشکل در کاربردپذیری موبایل در سایت شما
  3. وجود مشکل در دسترسی به برخی از صفحات سایت شما

بخش‌های دیگر

علاوه بر موارد بالا، منوهای دیگری نیز پس از تایید مالکیت و ورود به Google Search Console به شما نمایش داده می‌شود که برای بررسی وضعیت و عملکرد سایت و بهبود وضعیت سئو آن مفید هستند.

همچنین برخی صفحات دیگر در سرویس وبمستر گوگل وجود دارند که به دلیل کاربرد محدود می‌بایست به صورت مستقیم آن‌ها را باز کنید. برای مثال سرویس Disavow Tool گوگل.

هدف و کاربرد اصلی Webmaster Tools

مهم‌ترین ارزش افزوده‌ای که با ثبت نام در گوگل به دست می‌آورید، دسترسی به پایگاهی ارزشمند از کلان داده یا Big data است. بدون ثبت نام در گوگل وبمستر هیچ‌گاه متوجه نمی‌شوید که کاربران برای باز کردن صفحات شما چه کلمات و عبارت‌هایی را جستجو می‌کنند و هر کلمه و عبارت چه مقدار میان جستجوکنندگان متداول است.

با پیگیری مستمر وبمستر گوگل، به داده‌های ارزشمندی دسترسی پیدا می‌کنید که بدون در اختیار داشتن آن، شاید هیچ ابزار و روش دیگری برای جمع‌آوری آن‌ها در اختیارتان نیست.

اگر به صورت هوشمندانه از مجموعه ابزارهای Google Search Console استفاده کنید، در زمان کمتر و با بازدهی بیشتری می‌توانید رضایت بازدیدکنندگان سایت را افزایش دهید و وضعیت سئو سایت خودتان را بهبود دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱