وردپرس ۵ منتشر شد. معرفی ویژگی‌های جدید

دنیای نرم‌افزار با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفته است و سیستم‌هایی که خود را با تغییرات جدید هماهنگ نکنند، به زودی از گردونه رقابت خارج می‌شوند. وردپرس به عنوان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا، بسیار پویا و زنده در حال پیشرفت و توسعه است.

نگارش ۵ وردپرس در تاریخ ۱۵ آذر ۹۷ منتشر شد. مهم‌ترین تغییر در این نگارش، تعویض ویرایشگر سنتی وردپرس با ویرایشگر جدید به نام گوتنبرگ است. این ویرایشگر شکلی جدید از تولید محتوا را برای دارندگان سایت در دسترس قرار می‌دهد.

وردپرس ۵

در گوتنبرگ، محتوا به شکل بلاک‌ها یا بخش‌هایی جداگانه از یکدیگر توسعه پیدا می‌کنند. هر بلاک می‌تواند نوعی متفاوت از بلاک‌های دیگر داشته باشند و همچنین با استفاده از ماوس می‌توانید آن‌ها را به بالا و پایین جابجا کنید.

استفاده از بلاک به جای ویرایشگر سنتی این مزیت را دارد که تنوع زیادی از بلاک‌ها با نوع‌های متفاوت می‌تواند آسان‌تر از قبل به انجام برسد. در گذشته، با استفاده از Shortcodeها چنین قابلیتی در دسترس بود ولی نوشتن کدهای Shortcode برای کاربران غیرمتخصص و حتی متخصص می‌توانست دشوار باشد.

آیا سایت خودم را به روزرسانی کنم ؟

اندکی صبر کنید ! پیش از به‌روزرسانی بهتر است مطمئن شوید که تمامی افزونه‌های سایت شما با گوتنبرگ همخوانی دارند. هنوز تمامی برنامه‌نویسان افزونه وردپرس خود را با گوتنبرگ هماهنگ نکرده‌اند و این احتمال وجود دارد که هنگام به‌روزرسانی با مشکل‌هایی مواجه شوید.

اگر در سایت خود از افزونه‌های خاصی استفاده نمی‌کنید( به ویژه افزونه‌هایی که تغییراتی در صفحه‌ی ویرایش متن انجام می‌دهند ) احتمالا مشکل خاصی نداشته باشید.

برای اطمینان، قبل از به‌روزرسانی می‌توانید افزونه‌ی گوتنبرگ را روی سایت خود نصب کنید و پس از اینکه مطمئن شدید که مشکلی در سایت وجود ندارد، سایت را به‌روزرسانی نمایید.

همیشه داشتن یک نسخه‌ی پیشتیبان می‌تواند خیال شما را بابت رخداد اتفاقات پیش‌بینی نشده، راحت کند.

اگر سایت شما با گوتنبرگ همخوانی ندارد و علاقمند هستید هر چه زودتر سایت را به‌روزرسانی کنید، می‌توانید افزونه‌ی جدید Classic Editor را روی وردپرس ۵ نصب کنید و منتظر بمانید تا افزونه‌های شما با نسخه‌ی ۵ همخوانی پیدا کنند.

ویژگی‌های جدید دیگر در وردپرس ۵

تغییراتی که در نگارش‌های پیشین وردپرس انجام شده‌اند، انتظار ما را از وردپرس ۵ زیاد می‌کنند. در نگارش‌های جزئی وردپرس مثل وردپرس ۴.۷ و ۴.۸ تغییرات قابل توجهی در ابزارک‌ها و سفارشی‌ساز قالب انجام شده‌ بود. هر چند نگارش ۵ یک نگارش اصلی به حساب می‌آید ولی تغییرات آن از نظر تعداد تفاوت قابل توجهی به نگارش‌های جزئی ندارد. نباید فراموش کنیم گوتنبرگ هرچند یک قابلیت به نظر می‌رسد ولی تغییری بزرگ در وردپرس است. برخی تغییرات دیگر در این نسخه عبارتند از:

  • تغییر در زمان‌های انتشار از پیش‌تعیین شده برای وردپرس. از این به بعد، نگارش‌های جدید وردپرس زمانی که لازم باشد منتشر می‌شوند.
  • تغییر در اهداف کلی وردپرس برای تبدیل شدن به یک سایت ساز با امکاناتی بیش از امکانات موجود در وردپرس شبکه.
  • اضافه شدن قالب «دو هزار و نوزده» با ظاهری مینیمال و مناسب برای گروه قابل توجهی از سایت‌ها.
  • اضافه شدن امکانات جدید به API وردپرس برای برنامه‌نویسان.

در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

گوتنبرگ بیش از آنچه به نظر می‌رسد پر اهمیت است. به زودی شاهد ده‌ها و صدها افزونه‌ی جدید برای گوتنبرگ خواهیم بود. این افزونه‌ها، گوتنبرگ را به یک افزونه‌ی صفحه‌ساز یا Page Builder کامل تبدیل خواهند کرد. به نظر می‌رسد دیر یا زود استفاده از افزونه‌های تجاری و رایگان صفحه‌ساز، به کنار گذاشته شوند.

برنامه‌نویسان افزونه‌های صفحه‌ساز، شاید به این فکر بیفتند که امکانات افزونه‌ی خود را برای سازگاری با بلاک‌های گوتنبرگ تغییر دهند و نگارش‌های جدیدی را منتشر کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱