نوتیفیکیشن‌های مرورگر چه طور کار می‌کنند و چه کاربردی دارند ؟

در دنیای امروز که حدود ۹۰ درصد از جمعیت جهان به تلفن‌های هوشمند مجهز هستند، دسترسی به اینترنت از طریق روش‌های مختلفی امکان‌پذیر شده است. اپلیکیشن‌های موبایل تعامل با ابزارهای دیجیتال و برندهای مختلف را آسان‌تر کرده‌اند و یک تجربه کاربری شخصی‌سازی‌شده را برای هر فرد بر روی دستگاه او در دسترس قرار داده‌اند.

با این حال، تعداد اپلیکیشن‌ها بسیار زیاد شده است. هیچ‌کس نمی‌تواند به صورت روزانه همه اپلیکیشن‌هایش را چک کند و به همین دلیل است که نوتیفیکیشن‌ها (اعلان‌ها) اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند. نوتیفیکیشن‌ها پیام‌هایی هستند که به طور برجسته روی صفحه نمایش دیده می‌شوند تا کاربر را از موضوعی آگاه کنند و راه‌های مختلفی را برای تعامل با اپلیکیشن در اختیار او قرار دهند.

پوش نوتیفیکیشن

ارسال پیام بدون ساخت اپلیکیشن

وقت آن رسیده است که با نوتیفیکیشن‌های مرورگر به دوران قبل از تلفن‌های هوشمند بازگردیم. این نوع از نوتیفیکیشن‌ها روشی هوشمندانه برای افزایش فروش و دیده شدن برند شما برای کاربران دسکتاپ و موبایل است.

در این راهنما، نحوه عملکرد نوتیفیکیشن‌های مرورگر را توضیح خواهیم داد، جزئیات مربوط به محبوب‌ترین نوتیفیکیشن‌های مرورگر را بررسی می‌کنیم و بهترین شیوه‌های تجربه شده را برای طراحی نوتیفیکیشن‌هایی جذاب که بازدیدکنندگان را به مشتریان تبدیل می‌کنند، معرفی می‌کنیم.

نوتیفیکیشن‌های تحت وب چگونه کار می‌کنند؟

روند دقیق کار بر حسب مرورگر و سیستم عامل متفاوت است، اما اکثر سیستم‌های نوتیفیکیشن تحت وب به زیرساخت فنی خاصی نیاز دارند تا همه چیز به درستی اجرا شود.

برای ارسال نوتیفیکیشن‌های مرورگر به چند مورد نیاز دارید، از جمله:

  1. گواهینامه امنیتی https
    تمام مرورگرها برای فرستادن پوش نوتیفیکیشن روی سایت‌ها به گواهی امنیتی SSL نیازمند هستند و سایت‌هایی که از آدرس http استفاده کنند را پشتیبانی نمی‌کنند. این به هر حال یک اقدام ایده‌آل برای وب‌سایت‌ها است، اما برای نوتیفیکیشن‌های مرورگر ضروری است.
  2. VAPID
    کلید اپلیکیشن سرور (Voluntary Application Server Identification) پروتکلی است که با استفاده از آن ارتباط ایمن بین مرورگر و سایت برقرار می‌شود. با ساخت یک کلید خصوصی و عمومی، این ارتباط رمزگزاری می‌شود و امکان مداخله دز آن از بین می‌رود.
  3. سرویس‌های بک‌اند
    توسعه‌دهندگان این موارد را با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی و فریم‌ورک‌های مختلف راه‌اندازی می‌کنند که منطق ارسال نوتیفیکیشن‌های تحت وب را مدیریت می‌کنند.
  4. سرویس ورکر (Service Worker)
    این مورد برای مدیریت نوتیفیکیشن‌های تحت وب ضروری است. سرویس کارگر در پس‌زمینه اجرا می‌شود و به عنوان واسطه‌ای بین برنامه وب شما و سرویس ارسال نوتیفیکیشن عمل می‌کند. هنگامی که شما یک نوتیفیکیشن ارسال می‌کنید، سرویس کارگر آن را دریافت می‌کند و اقداماتی را انجام می‌دهد، خواه نمایش نوتیفیکیشن باشد یا هدایت کاربران به یک صفحه خاص.
  5. مجوز کاربر
    شما باید از کاربران برای ارسال نوتیفیکیشن‌های تحت وب مجوز بگیرید. این کار معمولا شامل نمایش یک پیام می‌شود که در آن کاربر می‌تواند با ضربه زدن روی «تایید» رضایت خود را اعلام کند. پس از ثبت‌نام، سیستم از شناسه دستگاه کاربر و کلید VAPID شما برای ارسال نوتیفیکیشن‌ها استفاده می‌کند.

کروم، فایرفاکس، اپرا و سافاری همگی از نوتیفیکیشن‌های تحت وب پشتیبانی می‌کنند، اگرچه از نظر کارایی و زیبایی ظاهری تفاوت دارند. سافاری محدودیت‌ها و الزامات بیشتری در زمینه حریم خصوصی دارد، اما همچنان یک مرورگر محبوب برای نوتیفیکیشن‌های تحت وب است.

پوش نوتیفیکیشن

ارسال نوتیفیکیشن از طریق پنج مرورگر محبوب

گوگل کروم احتمالا مرورگری است که اکثر مردم با آن آشنایی دارند، اما این تنها گزینه‌ی موجود نیست. بیایید به ظرافت‌های ارسال نوتیفیکیشن از طریق پنج مرورگر محبوب نگاه کنیم.

۱- نوتیفیکیشن‌های کروم

از دسامبر ۲۰۲۳، گوگل کروم ۶۵ درصد از بازار جهانی مرورگرها را در اختیار داشت. این یعنی بیش از ۳ میلیارد نفر از کروم استفاده می‌کنند و آن را به محبوب‌ترین مرورگر در جهان تبدیل می‌کنند. کروم همچنین این افتخار را دارد که اولین مرورگر اینترنتی است که یک سیستم نوتیفیکیشن را پیاده‌سازی کرد که عملکردی مشابه نوتیفیکیشن‌های تلفن‌های هوشمند دارد.

ارسال نوتیفیکیشن از طریق کروم نیز بسیار ساده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از Firebase Cloud Messaging (FCM) که قبلا به عنوان Google Cloud Messaging شناخته می‌شد، نوتیفیکیشن‌ها را آماده کنند. برای ارسال پیام‌ها، باید سرور وب سایت یا برنامه وب خود را به سرویس FCM متصل کنید.

خبر خوب این است که می‌توانید به صورت رایگان به Firebase Cloud Messaging دسترسی داشته باشید، به شرطی که فقط از آن برای ارسال نوتیفیکیشن‌های تحت وب استفاده کنید. در اینجا خلاصه‌ای از نحوه عملکرد نوتیفیکیشن‌های مرورگر در کروم آمده است:

  1. وب سایت یک اعلان را به سرویس ارسال نوتیفیکیشن FCM ارسال می‌کند.
  2. FCM یک رویداد ارسال نوتیفیکیشن ایجاد می‌کند و اطلاعات را به سرویس ورکر مربوطه در مرورگر وب ارسال می‌کند.
  3. مرورگر یک تماس دریافت (fetch call) به سرور وب سایت ارسال می‌کند.
  4. وب سایت محتوای نوتیفیکیشن تحت وب را به مرورگر ارسال می‌کند.
  5. گوگل کروم محتوای نوتیفیکیشن را از سرور وب به کاربر نمایش می‌دهد.

۲- نوتیفیکیشن‌های سافاری

مدتی است که سافاری، دومین مرورگر محبوب جهان با حدود ۱۸ درصد از سهم بازار، از پیام‌های پوش نوتیفیکیشن پشتیبانی می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود تا تبدیل کردن وب‌سایت شما به یک PWA بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

توجه داشته باشید که اپل برای ارسال پیام‌های تحت وب به سافاری، الزامات بیشتری نسبت به گوگل دارد. توسعه‌دهندگان باید برنامه‌های خود را با سرویس اطلاع‌رسانی پوش اپل (Apple Push Notification Service) هماهنگ کنند. APNS برای همه دستگاه‌ها و نرم‌افزارهای اپل، چه در حال ارسال پیام از طریق مرورگر و چه از طریق برنامه‌های موبایل، ضروری است. APNS کمی پیچیده‌تر از سرویس مشابه گوگل (FCM) است، بنابراین برای توسعه پیام‌های تحت وب برای کاربران اپل، توصیه می‌شود که آخرین مستندات اپل را مطالعه کنید.

۳- نوتیفیکیشن‌های Microsoft Edge

مرورگر اج، سومین مرورگر محبوب جهان است. این مرورگر به صورت پیش‌فرض بر روی سیستم‌عامل ویندوز نصب می‌شود، اما روی سایر سیستم‌ها نیز قابل دسترسی است. اج جایگزین اینترنت اکسپلورر قدیمی شرکت مایکروسافت شده است. محبوبیت آن هنوز قابل مقایسه با کروم و سافاری نیست، اما به تدریج در حال افزایش است. اج بر پایه موتور کرومیوم ساخته شده است که بسیاری از ویژگی‌های مشابه گوگل کروم را به آن می‌دهد. از نظر توسعه، اج از سیستم پیام تحت وب موزیلا استفاده می‌کند. بنابراین، اگر می‌دانید چگونه در فایرفاکس پیام ارسال کنید، می‌توانید این کار را در اج نیز انجام دهید.

۴- نوتیفیکیشن‌های Firefox

فایرفاکس شاید محبوب‌ترین مرورگر دنیا نباشد، اما از همه اشکال پیام‌های تحت وب با یک محدودیت بزرگ پشتیبانی می‌کند. برخلاف مرورگرهایی مانند کروم، سافاری و اج، فایرفاکس نمی‌تواند برای وب‌سایت‌های غیرفعال پیام تحت وب ارسال کند. این موضوع محدودیت بزرگی محسوب می‌شود، زیرا کاربران باید برای دریافت اعلان‌ها به طور فعال از وب‌سایت شما بازدید کنند. مانند کاربران اپل، کاربران فایرفاکس نیز باید برای دریافت پیام‌های تحت وب، ثبت‌نام کنند. با وجود این محدودیت‌ها، راه‌اندازی اعلان‌های تحت وب فایرفاکس همچنان ارزشمند است. این API مرورگر با استانداردهای W3 مطابقت دارد، بنابراین باید خود را با این الزامات آشنا کنید. W3C یک جامعه بین‌المللی است که برای اطمینان از رشد بلندمدت وب، استانداردهای باز را توسعه می‌دهد. استانداردهای W3C ماهیتا باز هستند، به این معنی که بدون هیچ هزینه مجوزی، می‌توانند توسط هر کسی پذیرفته یا اصلاح شوند.

۵- نوتیفیکیشن‌های Opera

اپرا مرورگر محبوبی نیست، اما بسیاری از کاربران از ویژگی‌های امنیتی آن راضی هستند. نسخه‌های اخیر با اضافه کردن موتور کرومیوم، امکان دسترسی به ویژگی‌های مشابه کروم را برای کاربران فراهم کرده‌اند. اپرا برای ارسال اعلان‌ها به سیستم پیام‌رسانی داخلی سیستم‌عامل متکی است. مانند فایرفاکس، سیستم اعلان اپرا با استفاده از مشخصات W3 اجرا می‌شود.

پوش نوتیفیکیشن

نکات مهم برای طراحی نوتیفیکیشن‌های عالی

کاربران به طور میانگین روزانه ۸۰ نوتیفیکیشن اپلیکیشن دریافت می‌کنند - و این تعداد زیادی است! در حالی که انتخاب نوتیفیکیشن‌های تحت وب قطعا تعامل کاربر را بهبود می‌بخشد، نوتیفیکیشن‌های شما همچنان باید از میان انبوه نوتیفیکیشن‌های دیگر متمایز شوند.

برای طراحی نوتیفیکیشن‌های تحت وب جذاب و مطابق با استانداردها که توجه کاربران را به دلایل درست به خود جلب می‌کنند، از این بهترین شیوه‌ها پیروی کنید:

۱- بهینه‌سازی فرآیند عضویت

عضویت‌ها برای رعایت قوانین حقوقی ضروری هستند، اما در واقع آزادی زیادی برای سفارشی کردن فرآیند عضویت به روشی که مناسب می‌دانید دارید.

قبل از اینکه یک پیام رسمی یا پاپ‌آپ مرورگر را به کاربر ارائه دهید، ابتدا یک «پرسش نرم» انجام دهید. این روش کم‌تهاجمی‌تر برای سنجش علاقه کاربر قبل از مختل کردن تجربه او با یک پاپ‌آپ است.

یک پرسش نرم می‌تواند به سادگی پیامی در وب سایت شما باشد که مزایای عضویت را توضیح می‌دهد. این یک قدم کوچک است، اما در واقع می‌تواند منجر به نرخ عضویت بالاتری شود زیرا به کاربران قبل از درخواست تعهد ناگهانی، زمینه بیشتری می‌دهد.

البته زمان‌بندی نیز مهم است. بلافاصله پس از ورود کاربران به وب سایت خود از آنها مجوز نگیرید. به هر حال، آنها تازه با شما آشنا شده‌اند.

صبر کنید تا ابتدا با وب سایت شما تعامل داشته باشند. قوانینی را برای نمایش پیام عضویت پس از خواندن مقاله توسط کاربر، مرور محصولات یا گذراندن زمان مشخصی در وب سایت تنظیم کنید.

این استراتژی موثرتر است زیرا کاربرانی که قبلا ارزش وب سایت شما را درک کرده‌اند، به احتمال زیاد خواهان به‌روزرسانی یا نوتیفیکیشن هستند.

۲- ایجاد پیام‌های جذاب

محتوای نوتیفیکیشن‌های تحت وب برای تعامل کلیدی است. به عنوان یک دستورالعمل کلی، عناوین را زیر ۶۰ کاراکتر و پیام‌ها را زیر ۱۲۰ کاراکتر نگه دارید. در صورت امکان، حس فوریت یا به موقع بودن را برای ترغیب مشترکین به اقدام سریع منتقل کنید.

شخصی‌سازی نیز ضروری است. داده‌های کاربر را جمع‌آوری کنید تا پیام‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای بنویسید که حس گفتگوی یک به یک با مشترکین را القا کند. اکثر سرویس‌های ارسال نوتیفیکیشن از داده‌هایی مانند سابقه خرید، عادات مرور و موارد دیگر مشتریان برای شخصی‌سازی تجربیات آنها استفاده می‌کنند.

۳- به تعداد و زمانبندی ارسال نوتیفیکیشن‌ها توجه کنید

ممکن است به نظر برسد که نوتیفیکیشن‌های بیشتر بهتر است، اما در واقع این امر مشترکین شما را عصبی می‌کند. نوتیفیکیشن‌های بیش از حد باعث می‌شود که افراد عضویت خود را لغو کنند یا نوتیفیکیشن‌ها را به طور کامل غیرفعال کنند و این چیزی نیست که شما بخواهید.

تعادل را برقرار کنید. نوتیفیکیشن‌ها باید به اندازه کافی مکرر باشند تا کاربران را مطلع و درگیر نگه دارند، اما نه آنقدر مکرر که به مزاحمت تبدیل شوند.

با فرکانس پایین‌تر شروع کنید و به تدریج بر اساس تعامل و بازخورد، آن را افزایش دهید. همیشه می‌توانید با توجه به داده‌های تعامل کاربر، فرکانس را بر اساس کاربر شخصی‌سازی کنید و با مشتریانی که به چندین نقطه تماس به خوبی پاسخ می‌دهند، بیشتر تعامل داشته باشید.

۴- تحلیل، آزمون و بهینه‌سازی

  • محتوا
    با پیام‌رسانی نوتیفیکیشن push بازی کنید تا ببینید چه چیزی بیشتر با مشترکین طنین‌انداز می‌شود. پیام‌های طولانی‌تر تمایل دارند بر اساس دستگاه و مرورگر کوتاه شوند، بنابراین باز هم، پیام‌رسانی را کوتاه نگه دارید. این فقط باید یک تیزر از آنچه کاربران می‌توانند انتظار داشته باشند پس از بازگشت به وب سایت یا برنامه وب شما باشد.
  • URL
    به نظر می‌رسد این یک ملاحظه کوچک است، اما افزودن URL به نوتیفیکیشن push می‌تواند بر نرخ تعامل تأثیر بگذارد. به جای استفاده از کوتاه‌کننده URL، همیشه URL‌ها را مستقیما از دامنه خود ارسال کنید تا اعتماد را حفظ کنید.
  • آیکون‌ها و تصاویر
    اکثر سرویس‌های push به شما امکان می‌دهند تصاویر را به نوتیفیکیشن‌ها پیوست کنید. از یک آیکون قابل تشخیص، مانند لوگوی برند خود، برای ایجاد اعتبار استفاده کنید. برخی از سرویس‌ها به شما امکان می‌دهند تصاویر بزرگ‌تری را پیوست کنید که می‌تواند نوتیفیکیشن را جذاب‌تر و آموزنده‌تر کند. با یک طراح گرافیک یا بازاریاب برای ایجاد گرافیک‌های جذاب کار کنید که پیام‌رسانی را تکمیل می‌کنند.

با گذشت زمان، خواهید آموخت که کدام عناصر بیشترین تاثیر را روی بازدهی پیام‌ها دارند و پیام‌های موثرتر را برای کاربران خود طراحی خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *