سئو محلی چیست و چه ابزارهایی دارد ؟
سئو به صورت عمومی و کلی ممکن است برای بسیاری از کسب و کارها، مفید یا دستیافتنی نباشد، برای مثال یک سایت فروشگاهی محصولات خوراکی که در محدودهای کوچک داخل شهر فعالیت میکند، نه تنها توانایی نخواهد داشت که روی کلمات کلیدی ارزشمند به طور کلی رتبههای خوبی کسب کند، بلکه نیازی نیز به این موضوع ندارد.
از طرف دیگر بسیاری از مشتریان نیز ممکن است به دنبال ارائه دهندگان خدمات و محصولات در نزدیکی محل سکونت خود باشند.
گوگل به خوبی این نیاز را شناسایی کرده است و برای رفع آن تدابیری اندیشیده است که در ادامه به آنها میپردازیم:
۱- شناسایی محل زندگی کاربر
گوگل توانایی دارد بر اساس آدرس IP شما و یا مختصات تقریبی شما بر اساس آنتنهای وایفای یا بر اساس موقعیت دقیق مکانی بر اساس GPS، محل حضور شما را شناسایی کند. با انجام این کار خواهد توانست تمایل افراد برای کلیک روی نتایج مربوط به هر منطقه را تشخیص دهد.
برای مثال اگر افرادی که در شهر شیراز زندگی میکنند، در هنگام جستجوی یک عبارت، بیشتر روی یک سایت کلیک کنند و افرادی که در شهر تبریز زندگی میکنند، بیشتر روی نتیجهی دیگری کلیک کنند، گوگل متوجه میشود که این نتایج حاوی خدمات و محصولات محلی هستند و در نتیجه لینکهای مناسبتری برای اهل هر منطقه معرفی میکند.
۲- بررسی کلمات کلیدی در متن و عنوان سایت
اغلب سایتها حاوی آدرسهای تماس با ما، شمارههای تلفن هستند. همچنین ممکن است در متن صفحات نیز ارائه خدمات خود را به مناطق جغرافیایی خاصی محدود کرده باشند. گوگل میتواند تا حدودی این کلمات کلیدی را شناسایی کند و تشخیص دهد که کدام سایت برای کدام مشتری مناسبتر است.
برای مثال ممکن است وقتی شما در شهر اصفهان هستید و به دنبال خدمات خاصی میگردید، سایتهایی که کلمه اصفهان در آنها درج شده است را بیشتر به شما نشان دهد.
۳- سئو روی نقشه
پس از اینکه گوگل محل حضور شما را شناسایی کند، ممکن است در بخشی از فهرست نتایج، جعبهای از نقشه شامل ارائه دهندگان خدمت مورد نظر شما میان نتایج گوگل مشاهده کنید. این جعبه به شما کمک میکن محل قرارگیری کسب و کارهای مختلف را بررسی کنید و اگر فاصله مکانی و زمانی برای شما اهمیت دارد، از این طریق بتوانید به هدف خود دست پیدا کنید.
جمعبندی
گوگل همیشه در تلاش است تا آنچه در ذهن شماست را تشخیص دهد و بهترین سایتها را برای برآورده کردن نیازهایتان به شما معرفی نماید. استفاده از دانش هوش مصنوعی و پردازش کلاندادهها ابزارهایی است که گوگل در اختیار دارد تا بتواند به این هدف دست پیدا کند.
مکانهایی که روی نقشه ثبت میشوند، میتوانند شامل اطلاعات گوناگونی مثل آدرس، تصویر، آدرس سایت، نام و نوع کسب و کار باشند. همچنین میتوانند شامل نظرات و پرسشهای کاربران دیگر باشند تا بتوانید هر چه بیشتر با ارائه دهندگان خدمات و کالا آشنایی پیدا کنید.
شما هم میتوانید به رایگان کسب و کار خود را در گوگل مپ ثبت کنید. در اختیار داشتن سایت اینترنتی در کنار ثبت محل فعالیت در گوگل میتواند کمک قابل توجهی به سئو و سئو محلی سایت شما به حساب آید.