SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو چیست ؟

یکی از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing است که به صورت مختصر SEM نامیده می‌شود.

موتورهای جستجوی مدرن امروزی چیزی فراتر از یک جستجوگر ساده هستند که تنها متنی را از کاربران دریافت کنند و نتایج مرتبط را به آن‌ها نشان بدهند. به طور خاص موتور جستجوگر گوگل با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تلاش می‌کند، تا نتایجی را به کاربر نشان دهد که دقیقا در ذهن اوست و نه لزوما نتایجی که با کلمات تایپ شده شباهت دارند.

برای مثال جستجو برای کلمه Apple می‌تواند به کلمه سیب مرتبط باشد یا ممکن است کاربری در مورد شرکت اپل اطلاعاتی بخواهد یا کاربری دیگر در مورد گوشی‌های آیفون جستجو کرده است.

پیچیدگی تا به همین جا هم خلاصه نمی‌شود. برخی دیگر از کاربران ممکن است به دنبال تصاویر یا ویدئو باشند و نه محتوای متنی و برخی دیگر از کاربران ممکن است بخواهند تا نشانی فروشگاه‌های اپل را روی نقشه پیدا کنند.

گوگل تلاش می‌کند با توجه به کلیه‌ی اطلاعاتی که از جستجوگر جمع‌آوری می‌کند، بهترین نتایج را برای همان کاربر به نمایش درآورد.

بازاریابی موتورهای جستجو

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو شامل چه روش‌هایی است ؟

با توجه به پیچیدگی‌هایی که بالاتر به آن پرداختیم، بازاریابی در موتورهای جستجو هم پیچیدگی و روش‌های متنوعی را پیدا می‌کند. شرکت‌هایی می‌توانند بهترین نتایج را با استفاده از SEM به دست آورند که نیازهای مختلف کاربران و پاسخ‌های گوگل به این نیازها را بشناسند. برخی از روش‌های متداول در بازاریابی موتورهای جستجو عبارتند از:

  1. استفاده از تبلیغات کلیکی گوگل( Adwords )
  2. بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو
  3. ثبت مکان در گوگل مپ
  4. تولید محتوای ویدئویی در یوتیوب و سایر میزبان‌های ویدئو
  5. تولید محتوای قابل درک برای Featured Snippetهای گوگل
  6. بهینه‌سازی تصاویر برای نمایش در جستجوی تصویر گوگل

همان طور که مشاهده می‌کنید، روش‌های بازاریابی در گوگل بسیار متنوع است و برای دستیابی به بیشترین موفقیت در SEM باید از تمامی روش‌های ممکن برای دیجیتال مارکتینگ در موتورهای جستجو به درستی بهره‌برداری شود.

نکته‌ی مهم دیگر که در SEM می‌بایست به آن توجه شود این است که انجام فعالیت‌های فوق هر یک به تخصص و مهارت و تجربه نیازمند است. برای مثال تنظیم یک کمپین تبلیغاتی اثرگذار با استفاده از گوگل ادوردز یا بهینه‌سازی سئو یک سایت می‌بایست کاملا به صورت تخصصی انجام شود. انجام این فعالیت‌ها بدون داشتن پیش‌زمینه‌ی لازم، سبب اتلاف سرمایه و عدم دستیابی به نتیجه‌ی دلخواه خواهد شد.

آشنایی با CTR و ارتباط آن با SEM

CTR یا Click-through rate یکی از مفاهیم مهم است که در ارتباط با SEO و SEM مورد توجه قرار می‌گیرد. CTR نرخ تبدیل مشاهده کننده به کلیک است. به عبارت دیگر CTR مشخص می‌کند که چند درصد از افرادی که شما را در گوگل مشاهده می‌کنند، انتخاب می‌کنند که سایت شما را باز کنند و نه سایت‌های دیگر را.

انتخاب عنوان‌های مناسب، درج توضیحات مناسب و شناخته دقیق نیازهای جستجوکنندگان سبب می‌شود تا CTR سایت شما افزایش پیدا کند.

ممکن است یک سایت در رتبه‌ی اول گوگل قرار بگیرد و ۵۰ درصد کلیک‌ها را جذب کند. سایتی مشابه هم ممکن است وجود داشته باشد که به دلیل انتخاب عنوان بهتر یا پاسخگویی بهتر به سوال جستجوگر، اگر در همین جایگاه قرار بگیرد، بتواند ۶۰ درصد کلیک‌ها را جذب کند.

تفاوت‌های چند درصدی در CTR می‌تواند تفاوت‌های چشمگیر در بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی و همچنین افزایش فروش از طریق سئو به دنبال داشته باشند.

استفاده از موتورهای جستجو برای بازاریابی

ما در کنار شما هستیم تا بهترین روش‌ها و بهترین شیوه‌های اجرای بازاریابی موتورهای جستجو را برای بهبود کسب و کار شما اجرا کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره در خصوص SEO و SEM با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *