اینستاگرام چیست؟
اینستاگرام یک شبکهی اجتماعی موبایلی است که برای به اشتراک گذاری تصویر، ویدیو و فعالیتهای اجتماعی است.
تاریخچه اینستاگرام
اینستاگرام در اکتبر سال ۲۰۱۰ توسط دو نفر به نامهای «کوین سیستروم» و «مایک کریگر» به عنوان یک نرمافزار رایگان موبایلی منتشر شد. رشد سریع اینستاگرام تا سال ۲۰۱۲ سبب شد، این شبکهی اجتماعی بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را در خود جای دهد. این رقم تا سال ۲۰۱۴ به بیش از ۳۰۰ میلیون نفر رسید.
نرمافزار موبایلی اینستاگرام برای گوشیهای اندروئیدی و گوشیهای شرکت اپل( آیفون، آیپد و آیپاد تاچ ) در دسترس است. پشتیبانی از اینستاگرام در سیستمهای بلکبری و نوکیا با برنامههایی توسعه یافته توسط برنامهنویسان آزاد به انجام میرسد.
در آوریل ۲۰۱۲ شرکت فیسبوک با مبلغ سنگین یک میلیارد دلار اینستاگرام را خریداری کرد.
رشد اینستاگرام با رقم قابل توجهی همچنان ادامه دارد به گونهای که رشد این نرمافزار در سال ۲۰۱۳ رقم ۲۳ درصدی را در مقابل رشد ۳ درصدی فیسبوک شاهد بود.
ویژگیهای اینستاگرام
اینستاگرام یکی از پیشگامان استفاده از هشتگ( Hash Tag ) به شمار میرود. این عبارت برای علامتگذاری تصاویر و مطالب منتشر شده در شبکههای اجتماعی کاربرد دارد. علامت گذاری مطالب با استفاده از هشتگ، سبب میشود یافتن تصاویر و مطالب مرتبط با آسانی بیشتری امکان پذیر باشد. همچنین دقت و ارتباط مطالب یافت شده در هنگام علامتگذاری دستی توسط کاربران بیش از جستجوی خودکار خواهد بود.
اینستاگرام برای پشتیبانی از امکاناتی شبیه نرمافزارهای گفتگو، امکان ارسال مستقیم تصاویر را در خود دارد. با کمک این ویژگی، کاربران میتوانند تصاویر گرفته شده را به صورت مستقیم برای دوستان خود ارسال کنند.
اینستاگرام امکاناتی برای تعیین وضعیت دسترسیها در خود جای داده است. با کمک امکانات دسترسی اینستاگرام، افراد میتوانند تصاویر و مطالب اشتراکگذاشته شده را فقط برای دوستان خود یا به صورت عمومی قرار دهند.
نسخهی تحت وب اینستاگرام با امکانات محدودتر نسبت به نسخهی موبایلی در دسترس کاربران است. استفاده از نسخهی تحت وب تنها پس از ثبت نام در نرمافزار موبایلی اینستاگرام امکانپذیر است.
یکی دیگر از ویژگیهای اینستاگرام که در سال ۲۰۱۵ به آن افزوده شد، بومرنگ نام دارد. این ویژگی برای گرفتن چندین عکس پی در پی و تبدیل آن به یک ویدئوی در حال رفت و برگشت کاربرد دارد.
آپلود ویدئو در اینستاگرام
امکان آپلود ویدئو در اینستاگرام در ابتدا محدود به فیلمهایی با طول ۱۵ ثانیه بود که در تغییرات اخیر، این محدودیت به یک دقیقه افزایش یافته است. امکان آپلود ویدئوهایی با زمان یک دقیقه، فرصتهای جدیدی برای بازاریابی موبایلی فراهم کرده است.
ارتباط اینستاگرام با شبکههای اجتماعی دیگر
علاوه بر فیسبوک که به صورت مستقیم با اینستاگرام در ارتباط است، امکاناتی برای ارتباط میان اینستاگرام و سایر شبکههای اجتماعی مانند توئیتر، تامبلر و فلیکر وجود دارند. به گونهای که محتواهای چند رسانهای ارسال شده در این شبکه به صورت خودکار در شبکههای دیگر هم ارسال خواهند شد.
موارد قانونی اینستاگرام
اینستاگرام پس از خرید توسط فیسبوک تغییراتی در قوانین و شرایط خود ایجاد کرد. مهمترین تغییرات ایجاد شده عبارت بود از تغییر مالکیت تصاویر آپلود شده در اینستاگرام. در قانون جدید، مالکیت تصاویر آپلود شده در اینستاگرام متعلق به این شرکت خواهد بود و اجازه خواهد داشت آنها را به شرکتهای تبلیغاتی یا سایر افراد بفروشد.
به همین دلیل بسیاری از بازیگران و افراد مشهور که پیش از این صفحات در اینستاگرام داشتند، این شبکه را به دلیل نگرانی از فروش تصاویر خود ترک کردند.
ترکیب جمعیتی کاربران اینستاگرام
در حدود ۶۸ درصد کاربران شبکهی اجتماعی اینستاگرام را زنان تشکیل میدهند. بنابراین میتواند گفت اینستاگرام بیشتر شبکهای زنانه است. از نظر ترکیب گوشیهای موبایل نیز تقسیمبندی به صورت مساوی ۵۰ درصد در اختیار دارندگان گوشیهای اندروئیدی و ۵۰ درصد در اختیار دارندگان گوشی آیفون است.
تصاویر سلفی در اینستاگرام
تصاویر سلفی عکسهایی هستند که فرد با استفاده از ابزارهایی به نام مونوپاد یا یه به صورت دستی از خود تهیه میکند. فراگیر شدن گرفتن تصاویر سلفی در اینستاگرام شروع شد و هنوز هم شیوهای مورد توجه برای عکاسی در شبکههای اجتماعی به شمار میرود.
فیلترهای تصویر در اینستاگرام
اینستاگرام با ایجاد فیلترهای تصویر، روشی آسان برای بهبود کیفیت و زیباسازی تصاویر پیش از ارسال را به آسانی در اختیار افراد قرار میدهد. انجام تغییرات روی تصاویر سبب افزایش جذابیت و بعد هنری تصاویر میشود. بسیاری از کاربران پیش از ارسال تصاویر، تعدادی از این فیلترها را روی عکسهای تهیه شده اعمال میکنند.
استفاده از قابلیتهای اینستاگرام برای بازاریابی اینترنتی
تعداد زیاد کاربران شبکهی اجتماعی اینستاگرام و قابلیت هشتگ، ابزاری است که کمک بزرگی به بازاریابی محتوایی و بازاریابی اینترنتی به حساب میآید. تولیدکنندگان محتوا با توجه به ساختار مخاطبان و بافت جمعیتی اینستاگرام با انتشار تصاویر و مطالب جذاب تلاش میکنند تا مشتریان جدیدی را برای خود جذب کنند. فعالیت بازاریابی در شبکههای اجتماعی به تجربه و مهارت خاص خود نیازمند است که پیش از شروع میبایست این مهارتها را کسب نمود.
تغییر لوگو اینستاگرام
اینستاگرام در اردیبهشت ۱۳۹۵ لوگوی جدید خود را رونمایی کرد. این لوگو نسبت به لوگوی قدیمی سادهتر است. برخی متخصصان علت این تغییر را انتقال حس اعتماد به نفس و فروتنی به مخاطبان عنوان میکنند. تغییرات گرافیکی دیگری در برنامه و سایت اینستاگرام نیز اعمال شد تا این سرویسها همخوانی بیشتری با لوگوی جدید داشته باشند.
لوگوی قدیمی اینستاگرام در تصویر بالا قابل مشاهده است که جزئیات زیادی دارد.