استراتژیهای بازاریابی در زمان رکود و رونق بازار
وضعیت بازار همیشه یکسان نیست و دورههای کوتاه و بلند رکود و رونق در آن وجود دارد. کسب و کارهای اینترنتی که قصد دارند در این نوسانات آسیب کمتری ببینند و بتوانند در هر شرایط بهترین بازدهی را در فروش و بازاریابی به دست بیاورند لازم است تا این شرایط را به خوبی درک کنند و استراتژیهای بازاریابی و فروش مناسبی در هر دوره در پیش بگیرند.
در ادامه چند استراتژی بازاریابی که برای دورههای رونق بازار و رکود بازار میتوانند به افزایش فروش کسب و کار اینترنتی شما کمک کنند را بررسی میکنیم.
استراتژیهای بازاریابی در زمان رونق بازار
حتی در زمان رونق بازار هم نیاز است تا به بازاریابی بپردازید تا بتوانید از وضعیت موجود بهره بیشتری ببرید و پایداری کسب و کارتان را بیشتر کنید. یک کسب و کار پایدار هم در زمان رونق بازار فروش بیشتری انجام میدهد و هم در زمان رکود بازار میتواند از رفتن به وضعیت نامناسب پیشگیری کند.
- تبلیغات متمرکز بر آگاهی از برند
میتوانید از این فرصت برای معرفی برند خود به مخاطبان جدید و افزایش سهم بازار خود استفاده کنید. - بازاریابی پاسخ مستقیم( Direct Response Marketing )
میتوانید از این روش برای تشویق مشتریان به اقدام فوری، مانند خرید محصول یا ثبتنام در لیست ایمیل خود استفاده کنید. - بازاریابی محتوایی
میتوانید با تولید محتوای باکیفیت و آموزنده، اعتماد و اعتبار خود را در بین مخاطبان خود ایجاد کنید. - حمایت مالی
میتوانید با حمایت از رویدادها یا تیمهای ورزشی محبوب، به برند خود در معرض دید مخاطبان زیادی قرار دهید.
استراتژیهای بازاریابی در زمان رکود بازار
در زمان رکود بازار انجام بسیاری از فعالیتهای بازاریابی به دلیل کاهش توانایی مالی و کاهش تقاضا مقدور و عاقلانه نیست. با این وجود فعالیتهای بازاریابی کسب و کار شما نباید متوقف شوند و در عوض روی فعالیتهای کمهزینهتر و بلندمدتتر متمرکز شوند. همچنین لازم است تا مشوقهای قیمتی را در نظر بگیرید تا خریداران را به خرید تشویق کنید.
- تبلیغات متمرکز بر ارزش
میتوانید بر مزایای محصولات یا خدمات خود برای مشتریان تأکید کنید، به خصوص اگر به آنها کمک کند تا در هزینههای خود صرفهجویی کنند. - تبلیغات تشویقی
میتوانید با ارائه تخفیف، پیشنهادات ویژه یا برنامههای وفاداری، مشتریان را به خرید ترغیب کنید. - بازاریابی دهان به دهان
میتوانید مشتریان راضی خود را تشویق کنید تا خدمات شما را به دوستان و آشنایانشان معرفی کنند. - بازاریابی در شبکههای اجتماعی
میتوانید از شبکههای اجتماعی برای تعامل با مشتریان خود و ایجاد روابط قویتر با آنها استفاده کنید.
نکاتی که در هر زمان باید به آن توجه کنید
از هر روش و ابزار بازاریابی که استفاده میکنید، دانستن و رعایت برخی نکات برای دستیابی به موفقیت کسب و کارتان ضروری است.
- مخاطبان خود را بشناسید
مهم است که در هر زمان، مخاطبان خود را بشناسید و نیازها و خواستههای آنها را درک کنید. این به شما کمک میکند تا پیامهای تبلیغاتی خود را به طور موثرتری هدف قرار دهید. - انعطافپذیر باشید
در زمانهای چالشبرانگیز، ممکن است لازم باشد استراتژیهای تبلیغاتی خود را به سرعت تنظیم کنید. آماده باشید تا در صورت نیاز، رویکرد خود را تغییر دهید. - بودجه خود را به طور عاقلانه مدیریت کنید
در زمان رکود، ممکن است لازم باشد هزینههای تبلیغاتی خود را کاهش دهید. با این حال، مهم است که به طور کامل تبلیغات را متوقف نکنید، زیرا این میتواند به برند شما آسیب برساند. به دنبال راههایی برای کاهش هزینهها در عین حفظ اثربخشی تبلیغات خود باشید.