نکات سئو برای اتصال دو دامنه به یک سایت
اتصال دو یا چند دامنه به یک سایت معمولا با دلایل زیر انجام میشود. در ادامه نکات فنی و سئو مربوط به این کار را بررسی میکنیم.
- استفاده از کلمات مرتبط با محصولات یا خدمات در دامنه
- خرید نام برند با پسوندهای متداول
- تغییر نام دامنه و حفظ دامنه قدیمی
- استفاده از دامنههای مختلف برای سایتهای چندزبانه
زمانی که چند دامنه به یک سایت متصل میشوند، لازم است تا پیشبینیهای فنی و سئو مربوط را انجام دهید تا از ایجاد محتوای تکراری و مشکلات مربوط به آن جلوگیری شود. روشهای متداول برای این کار شامل موارد زیر است:
۱- هدایت دامنه فرعی به دامنه اصلی( Redirect )
نخستین و سادهترین راه حل، هدایت کاربران از دامنهی فرعی به دامنهی اصلی است. به این معنی که اگر کاربر وارد دامنهی example.ir شود به نشانی example.com هدایت میشود.
۲- نمایش پیام انتقال سایت
ممکن است بخواهید در دامنهی فرعی، متنی در مورد آدرس اصلی سایت بنویسید و به صورت خودکار یا با کلیک مشتریان را به آدرس اصلی هدایت کنید.
۳- نمایش محتوای تکراری و اعلام تکراری بودن محتوا به گوگل
اگر محتوای دو دامنه مشابه هم باشد، گوگل ممکن است تصور کند که این کار با هدف فریب به انجام رسیده است و هر دو سایت را جریمه کند یا نتوانید دامنهی اصلی را شناسایی کند. برای جلوگیری از مشکل، لازم است تا از متاتگ سئو canonical استفاده کنید:
1 |
<link rel="canonical" href="http://example.com/" /> |
متاتگ canonical به گوگل اطلاع میدهد که محتوای این صفحه مشابه صفحهای دیگر است و کاربران جستجو کننده باید به دامنهی اصلی هدایت شوند.
همچنین روشهای دیگری نیز وجود دارد که دسترسی گوگل به دامنههای تکراری را مسدود میکند ولی این کار مزیتی ندارد و بهتر است دسترسی گوگل و مشتریان به یک رفتار یکسان وجود داشته باشد.