سایت اینترنتی چیست ؟

«وبسایت» یا به اختصار «سایت» مجموعه‌ای از صفحات وب یا اینترنتی است که در کنار یکدیگر روی نام دامنه‌ای خاص اطلاعات و خدماتی را برای مراجعه کنندگان ارائه می‌کنند. انواع محتوای موجود در این صفحات وب می‌تواند متنی، تصویری، فیلم، صوت و ترکیبی از موارد فوق باشد.

مرورگرهای اینترنت

هر وبسایت، یک نرم‌افزار است که روی یک سرور یا هاست، میزبانی می‌شود و مخاطبان با استفاده از شبکه‌ی اینترنت و تایپ نشانی اینترنتی سایت( دامنه یا دامین ) به آن دسترسی پیدا می‌کنند.

اینترنت چیست؟

اینترنت شبکه‌ای بسیار بزرگ از ابزارهای متصل به یکدیگر است که هر سیستم در این شبکه می‌تواند بسته به دسترسی‌های مجاز خود، اطلاعاتی را به سایر ابزارهای موجود در شبکه ارسال و اطلاعاتی را از آن‌ها دریافت کند.

برقراری ارتباط میان ابزارهای موجود در اینترنت از مسیرهای متعدد و با تکنولوژی‌های مختلف و پیشرفته‌ای به انجام می‌رسد.

وبسایت استاتیک

یک وبسایت استاتیک، محموعه‌ای از صفحات است که در هنگام طراحی سایت، بدون قابلیت تغییر آماده‌سازی می‌شوند و عینا به سرور یا هاست منتقل می‌شوند. انجام تغییرات در یک سایت استاتیک به تخصص فنی برنامه‌نویسی و صرف زمانی نسبتا زیاد نیازمند است.

وبسایت داینامیک

یک وبسایت دایتامیک یک نرم‌افزار هوشمند است که بخش‌هایی را برای مدیریت صفحات، اضافه و کم کردن آن‌ها و انجام تغییرات در وبسایت در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد. یک وبسایت داینامیک در شرایط مختلف توانایی تصمیم‌گیری و واکنش دارد و می‌تواند محتواهایی متفاوت برای هر مراجعه کننده به نمایش درآورد.

محتوای چندرسانه‌ای

وبسایت‌های مدرن و امروزی می‌توانند انواع مختلف محتوا را برای مراجعین ارسال نمایند. این محتوا می‌تواند صوت و تصویر و ویدئو باشد. ارائه‌ی انواع مختلف محتوا در یک سایت اینترنتی، می‌تواند ابزاری برای جلب توجه بیشتر مخاطبین و افزایش اثرگذاری وبسایت به شمار آید.

انواع مختلف وبسایت

وبسایت‌ها می‌توانند با اهداف گوناگونی طراحی و توسعه پیدا کنند. برای مثال وبلاگ، فروشگاه اینترنتی، سیستم‌های گفتگو یا چت، شبکه‌های اجتماعی، سیستم‌های ایمیل، سایت‌های خبری و سایت‌های اطلاع‌رسانی برخی انواع متداول از وبسایت‌ها هستند.

مرورگرهای اینترنت

محیط اجرای وبسایت‌ها، مرورگرهای اینترنت هستند. مرورگرهای اینترنتی در دستگاه‌های مختلف از تنوع و تعدد برخوردارند. از جمله‌ی مشهورترین مرورگرهای اینترنت می‌توان به «موزیلا فایرفاکس»، «گوگل کروم»، «مایکروسافت اینترنت اکسپلورر»، «اپل سافاری» و «اپرا» اشاره کرد.

مرورگرهای اینترنتی فرآیندهای مورد نیاز قرار گرفتن میان تایپ آدرس سایت و نمایش آن به کاربر را به انجام می‌رسانند. این مراحل عبارتند از:

  • تبدیل آدرس اینترنتی یا دامنه به نشانی IP
  • اتصال به سرور قرار گرفته در IP هدف و درخواست اطلاعات
  • دریافت صفحه‌ی اصلی سایت و پردازش محتوای آن
  • دریافت فایل‌های جانبی موجود در صفحه‌ی وب و پردازش و ترکیب آن‌ها با صفحه‌ی وب
  • نمایش محتوا به کاربر
  • پردازش عملکردهای کاربر در صفحه و انجام واکنش‌های لازم

دامنه یا دامین یا آدرس اینترنتی

هر سایت اینترنتی با یک نشانی اینترنتی یا دامنه شناسایی می‌شود. دامنه تشکیل شده از یک نام و یک پسوند است. برای مثال «google.com» یا «rokaweb.ir».

دامنه یا آدرس اینترنتی تنها یک نام است و به تنهایی برای نمایش محتوای سایت کافی نیست. برای نمایش سایت، ابتدا می‌بایست نام دامنه به IP که چهار عدد مانند «10.20.30.40» است تبدیل شود.

هر سرور یا هاست اینترنتی و هر کاربر اینترنت در این شبکه با یک IP منحصر به فرد شناسایی می‌شود. هاست یا میزبان اینترنتی که سایت روی آن واقع شده نیز دارای همین ویژگی است و درخواست اطلاعات سایت تنها با در اختیار داشته IP آن امکان‌پذیر است.

هاست یا میزبان اینترنتی

میزبان اینترنتی یا هاست یا سرور، یک کامپیوتر معمولا پرقدرت است که در شبکه‌ی اینترنت قرار دارد و وظیفه‌ی پاسخگویی به درخواست‌های ارسال شده از مرورگرها و ارسال پاسخ لازم به آن‌ها را بر عهده دارد. برای در اختیار داشتن یک سایت اینترنتی، خرید یا اجاره کردن یک هاست الزامی است. پس از در اختیار گرفتن هاست و خرید دامنه، می‌توان اطلاعات وبسایت را که توسط طراح سایت آماده شده است، در اینترنت قابل دسترس همگان قرار داد.

چگونه می‌توان یک سایت شخصی یا شرکتی طراحی کرد؟

طراحی سایت علاوه بر نیاز به دامنه و هاست، به یک طراح گرافیست برای طراحی قالب سایت، یک تحلیل‌گر فنی برای طراحی ساختار سایت، یک برنامه‌نویس برای طراحی محتوای فنی سایت و یک متخصص مرتبط برای ایجاد محتوای اصلی سایت نیازمند است.

علاوه بر این، موفقیت یک سایت اینترنتی، به افراد دیگری مانند متخصص سئو، متخصص بازاریابی، متخصص بازاریابی اینترنتی، متخصص امنیتی و پشتیبان فنی و پشتیبان محتوایی نیازمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱