در یک سایت چه خدماتی را می‌توان ارائه کرد ؟

بسیاری از مدیران کسب و کارها که تصمیم می‌گیرند برای کسب و کار خود طراحی سایت انجام دهند، به دلیل عدم آشنایی کافی با محیط اینترنت و خدماتی که می‌تواند در این محیط به مخاطبان ارائه شود، برای برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی با مشکل مواجه می‌شوند.

در این نوشته، برخی از خدمات پرکاربرد که در بسیاری از سایت‌های اینترنتی قابل ارائه به مخاطبان و مشتریان شما است، فهرست شده است.

طراحی سایت

بسته به نوع کسب و کار و نوع محصولات و خدمات ارائه شده و آشنایی مشتریان و مخاطبان با ابزارهای آنلاین، کیفیت و کمیت این خدمات می‌تواند دامنه‌ی وسیع‌تر یا محدودتری داشته باشد. بنابراین استفاده از مشاوره طراحی سایت و همچنین مشاوره سئو برای جذب مخاطبان از طریق موتورهای جستجو، راه حل بهینه و نهایی خواهد بود.

با توجه به گستردگی فهرست خدمات قابل ارائه، این خدمات را در چند گروه طبقه‌بندی کردیم:

۱- فهرست خدمات و محصولات

مهم‌ترین بخش هر سایت که می‌بایست در مرکز توجه قرار گیرد، فهرست خدمات و محصولاتی است که در آن سایت ارائه می‌شود. به عبارت دیگر تمامی بخش‌های دیگر سایت می‌بایست به عنوان حاشیه‌ای برای این قسمت طراحی و پیاده‌سازی شوند.

شکل ارائه اطلاعات لازم در خصوص خدمات و محصولات می‌تواند تنوع زیادی داشته باشد از جمله اینکه آیا سایت دارای فروشگاه اینترنتی نیز هست یا نه. در بسیاری از موارد سایت شامل اطلاعات کلی و عمومی در این خصوص است و برای خرید می‌بایست از روش‌های دیگر عمل کرد.

صفحات مربوط به خدمات و محصولات شما در سایت باید دارای اطلاعات جامعی باشد به شکلی که مراجعه کننده به آسانی بتواند تشخیص دهد که آیا موارد شرح داده شده، برای وی مناسب هستند یا خیر.

ممکن است بخواهید قیمت خدمات یا محصولات را در سایت درج کنید یا ممکن است برای برآورد هزینه روش‌های ارتباطی و ارزیابی بیشتری را مشخص نمایید.

۲- اطلاع‌رسانی

آنچه باعث می‌شود مشتریان به سایت شما مراجعه کنند، اطلاعات رایگانی است که در اختیارشان قرار می‌دهید. اگر منتظر بمانید تا مشتریان خود به سایت شما مراجعه کنند، هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد. در عوض باید اطلاعات و دانش و هرآنچه که می‌توانید به صورت رایگان در سایت خود منتشر کنید تا مشتریان را به سایت خود جذب کنید. اکنون می‌توانید خدمات و محصولات خود را به این افراد پیشنهاد دهید.

اطلاعاتی که در سایت قرار می‌دهید باید کامل و دقیق و مرتبط با محصولات شما باشد.

۳- منابع چندرسانه‌ای( فیلم و عکس و صدا )

سرعت اینترنت نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. فیلم‌ها و فایل‌های صوتی ابزارهایی هستند که می‌توانند توجه مخاطبان را به خود جلب کنند. برای مثال یک فیلم آموزشی برای تعمیرات یک دستگاه به مراتب علاقمندان بیشتری نسبت به متن‌های آموزشی مشابه دارد.

اگر می‌توانید از منابع چند‌رسانه‌ای با کیفیت بیشتری استفاده کنید.

۴- ارتباط با شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی بخشی جدید از ارتباطات و تبلیغات روز به شمار می‌روند. یک سایت روزآمد ارتباطی قوی با این شبکه‌ها برقرار می‌کند.

سایت‌ها می‌توانند ارتباطی چند جهتی با شبکه‌های اجتماعی داشته باشند:

  • امکان ارسال خودکار مطالب منتشر شده در سایت به شبکه‌های اجتماعی
  • ارائه دکمه‌های اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی برای کاربران
  • نمایش آخرین مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در قسمتی از سایت
  • نمایش پیوندهای صفحات اجتماعی در سایت

۵- خدمات تعاملی ساده

سایت‌ها علاوه بر ارائه اطلاعات به مخاطبان، می‌توانند از کاربران نیز بازخوردهایی دریافت کنند. در شکل ساده، فرم‌های تماس با ما، دریافت نظرات زیر مقالات، فرم‌های استخدام و مشابه آن‌ها که اطلاعات دریافتی از کاربران را در جای ذخیره می‌کنند یا به ایمیل ارسال می‌کنند تعامل دو طرفه شما را با کاربران برقرار می‌کنند.

۶- خدمات تعاملی پیشرفته

خدمات تعاملی پیشرفته‌تر نیز می‌توانند باشند. این گونه خدمات ممکن است بسیار گسترده باشند. برای مثال تالارهای گفتگو، سایت‌های پرسش و پاسخ، سیستم‌های تیکتینگ، سیستم‌های ثبت سفارش و ... از جمله این گونه خدمات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *