چک لیست تحلیل کسب و کار پیش از شروع استارتاپ

تب ایجاد استارتاپ، چند سال پیش شروع شد و هنوز هم به پایان نرسیده است. آرزوهایی بزرگ که اغلب به نتیجه نمی‌رسند. آنچه باعث می‌شود بسیاری از کسب و کارها به موفقیتی که انتظارش را داشتند، دست پیدا نکنند، شامل دو گروه از علت‌ها است:

  1. تحلیل نادرست پیش از شروع کار
  2. اجرای نادرست یک ایده‌ی خوب

در این نوشته به بخش تحلیل نادرست پیش از شروع می‌پردازیم و چک لیستی را به شما ارائه می‌کنیم که پیش از شروع هر کسب و کار و تصمیم به ایجاد یک استارتاپ باید آن را در نظر بگیرید و کاملا بی‌طرفانه آن را بررسی کنید.

استارتاپ

چک لیست شروع کسب و کار

با دیگران مشورت کنید و به سخنانشان با دقت گوش دهید

آرزوی بلند باعث می‌شود تا صاحب کسب و کار نتواند بسیاری از مشکلات و ایرادهای طرحی را که در ذهن دارد، ببیند یا به مقداری که جدی است، مهم در نظر بگیرد.

با دقت به نظرات دیگران گوش کنید و بی‌طرفانه قضاوت کنید که چه مقدار از این نظرات برای شما مفید هستند. هر چه بتوانید با افراد خبره‌تری مشورت و صحبت کنید، نتیجه‌ی بهتری کسب خواهید کرد.

آینده را پیش‌بینی کنید

ایده‌ی شما در شرایط امروز و امسال بسیار خوب است. مثلا در دوران بیماری همه‌گیر به فکر تولید ماسک افتاده‌اید و می‌خواهید برای خرید تجهیزات تولید ماسک سرمایه‌گذاری کنید. آیا در مدت زمانی که برآورد می‌شود واکسن بیماری تولید شود و دیگر نیازی به ماسک نباشد، می‌توانید به اندازه‌ای که شما را راضی کند، سود کنید یا محاسبات مربوط به این موضوع را کامل انجام نداده‌اید ؟

جستجو کنید

آیا ایده‌ی شما جدید است یا قبلا ده‌ها شخص دیگر آن را انجام داده‌اند ؟ اگر ایده‌ی شما قدیمی و تکراری است، آیا می‌دانید دیگران چرا قبلا شکسته خورده‌اند؟ آیا نیاز بازار آنقدر هست که شما هم در بین ده‌ها رقیب دیگر بتوانید سهمی قابل قبول از بازار دریافت کنید یا بازار آنقدر فشرده است که حتی برخی از قدیمی‌ها هم در حال ترک آن هستند ؟

از چه راهی می‌خواهید کسب درآمد کنید ؟

ایده‌ی خوبی دارید و نیاز واقعی هم برای آن وجود دارد. آیا افرادی که به ایده‌ی شما نیاز دارند، حاضرند برای رفع نیاز خود به شما پول پرداخت کنند یا از گروه افرادی هستند که تنها در صورت رایگان بودن با شما همراهی می‌کنند ؟

اگر مخاطبین شما حاضرند به شما پول پرداخت کنند، آیا برای دریافت پول، برنامه و ایده‌ی مشخصی دارید یا انتظار دارید کسب و کار توسعه پیدا کند و بعدا به این بخش فکر کنید ؟ اگر الان برای کسب درآمد ایده‌ای عملی و واقعی ندارید، همین‌جا بایستید.

قوانین را بدانید

حتی اگر بهترین ایده را داشته باشید و بهترین اجرا را هم انجام دهید ولی کار شما مشکلات قانونی داشته باشد، به زودی تمام تلاش شما از بین خواهد رفت. با یک مشاور حقوقی صحبت کنید تا مطمئن شوید در مراحل مختلف کسب و کار مشکلات قانونی جدی وجود ندارد.

آیا دوستانی دارید که به شما کمک کنند ؟

هر چقدر که توانا باشید، مشکلاتی در مسیر کسب و کار ایجاد خواهند شد که به تنهایی نمی‌توانید آن‌ها را حل کنید. اگر دوستان متخصص و علاقمند داشته باشید، کار شما بسیار آسان می‌شود و با خیالی آسوده‌تر می‌توانید به گام‌های پیش‌رو فکر کنید.

برای بازاریابی چه برنامه‌ای دارید ؟

یک کسب و کار عالی و بدون نقص، بدون بازاریابی مناسب، راهی جز شکست ندارد. فرض کنید اکنون کسب و کار شما آماده است. از چه روشی می‌خواهید آن را به گروه بزرگی از مخاطبان خود معرفی کنید و مزایای آن را به خوبی برای رفع نیازهایشان به اطلاع آن‌ها برسانید ؟ بدون داشتن برنامه‌ی بازاریابی، یک کسب و کار جدید را شروع نکنید.

آیا آمادگی تغییر را دارید ؟

حتی اگر تمام جوانب را به خوبی سنجیده باشید، زمانی که کار به طور واقعی شروع می‌شود، مشکلات جدیدی پدیدار می‌شوند که حل آن‌ها جز با تغییر مسیر امکان‌پذیر نیست. آیا آمادگی ذهنی برای تغییر مسیری که مدت‌ها به آن فکر کرده‌اید را دارید ؟ اگر این آمادگی و چابکی را نداشته باشید، کار شما به آسانی می‌تواند شکست بخورد.

به دنبال پولدار شدن یک شبه هستید ؟

شروع هر کسب و کار بیش از آنچه تصور می‌کنید مشکل است و دستیابی به پول و ثروت در زمانی کوتاه تقریبا ناممکن است. اگر به دنبال آرامش و آسایش و کسب ثروت در زمانی کوتاه هستید، آمادگی لازم برای شروع یک استارتاپ را ندارید.

برای حوادث آماده شوید

می‌خواهید حجم زیادی مواد اولیه خریداری کنید و با تغییر و تولید، ارزش افزوده ایجاد کنید ؟ اگر مواد اولیه‌ی شما در زمان حمل و نگهداری و تولید آسیب ببیند یا از بین برود، چه اتفاقی برای شما رخ می‌دهد؟ تمام سرمایه‌ی شما از بین می‌رود یا با استفاده از روش‌های حفاظتی مثل بیمه می‌توانید این خطرات را پوشش دهید ؟

بیش از اندازه فکر نکنید

فکر کردن تا جایی که بتواند ارزش جدیدی برای شما ایجاد کند مفید است ولی اگر با فکر کردن بیش از اندازه، درگیر وسواس فکری و شک و تردید شوید، ممکن است زمان را برای شروع یک کسب و کار ناب از دست بدهید. اگر به مقدار کافی تحقیقات کرده‌اید و جوانب کار را سنجیده‌اید، درنگ نکنید. هر چه زودتر کار را شروع کنید به نتیجه‌ی بهتری دست پیدا می‌کنید.

آماده‌ی شروع یک کسب و کار هستید ؟

اگر بررسی‌ها و تحلیل‌های لازم برای شروع یک کسب و کار را انجام داده‌اید و می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان ممکن ایده‌ی خود را عملی کنید، برای مشاوره، طراحی سایت، برنامه‌نویسی تخصصی سایت به صورت اختصاصی و سئو با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱