مدل کسب و کار یا Business Plan برای کسب و کارهای اینترنتی

مدل کسب و کار یا Business Plan یا BP قدم اولیه و حیاتی برای شروع هر کسب و کار شامل کسب و کارهای اینترنتی و طراحی سایت برای استارتاپ‌های اینترنتی به شمار می‌رود.

بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی به دلیل نداشتن یا کامل نبودن این طرح اولیه، خیلی زود به مشکلات غیرقابل حل برخورد می‌کنند.

مدل کسب و کار - Business Plan

برای آشنایی با بخش‌های یک مدل کسب و کار یا Business Plan ادامه این مقاله را مطالعه کنید:

  1. بخش مشتریان: طراح یک کسب و کار اینترنتی یا استارتاپ باید بتواند گروه مشتریان هدف خود را مشخص کند. این مشتریان ممکن است در یکی از گروه‌های بازار انبوه، گوشه بازار، بخش‌بندی شده، متنوع، بازار چند وجهی قرار گرفته باشند.
  2. ارزش پیشنهادی: ارزش‌هایی که به مشتریان خود ارائه می‌کنید کدامند؟ ارزش می‌تواند شامل خدمات و کالا باشد. این ارزش باید تفاوتی قابل لمس با سایر رقبا داشته باشد. این تفاوت ممکن است تازگی، عملکرد متفاوت، سفارشی‌سازی، انجام کار، طراحی خاص، برند شناخته‌شده، قیمت متفاوت، کاهش ریسک، آسانی استفاده باشد.
  3. کانال توزیع: شیوه‌ی رساندن خدمات و محصولات به دست مشتریان می‌بایست مشخص باشد. می‌توانید چندین کانال توزیع برای کسب و کار خود تعریف کنید. این کانال‌ها باید برای شما امکان‌پذیر و برای مشتریان مناسب باشند.
  4. ارتباط با مشتریان: چگونه می‌خواهید ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنید و آن را بهبود دهید ؟ انواع ارتباط با مشتریان شامل موارد زیر هستند: کمک شخصی، کمک شخصی اختصاصی، سلف سرویس، سرویس‌های خودکار، جوامع کاربری و خلق مشترک (با مشتری) می‌شود.
  5. جریان درآمد: شیوه‌ی کسب درآمد از هر گروه مشتریان چگونه است؟ باید بتوانید مشخص کنید که درآمد شما از هر بخش چه مقدار و با چه قوانینی به دست می‌آید.
  6. منابع اصلی: ‌منابع شرکت دارایی‌های شما هستند. این منابع می‌توانند شامل منابع انسانی، منابع مالی، منابع فیزیکی یا منابع معنوی باشند.
  7. فعالیت‌های اصلی: برای ارائه ارزش‌های مورد نظر به مشتریان، چه فعالیت‌های کلی می‌بایست به انجام برسند ؟
  8. شرکای کلیدی: نوع کسب و کار شما ممکن است با مشارکت دیگران تکمیل شود یا با مشارکت قدرت بیشتری پیدا کند. اگر به این گونه شرکا نیاز دارید، آن‌ها را مشخص کنید و نوع مشارکت خود با آنان را قانونمند کنید.
  9. ساختار هزینه‌ها: مشخص کنید که راه اندازی و توسعه‌ی کسب و کار شما چه هزینه‌هایی به دنبال دارد، هزینه‌ها در قالب هزینه‌های ثابت و متغیر قابل پیش‌بینی هستند. علاوه بر هزینه‌های ابتدایی باید محاسبه کنید که توسعه‌ی کسب و کار چه هزینه‌های دیگری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱