۱۷ نکته برای موفقیت در سئو در سال ۲۰۲۲

روش‌های رتبه‌بندی سئو در طول زمان تغییر می‌کنند. استفاده‌ی بیشتر از هوش مصنوعی باعث می‌شود برخی فعالیت‌ها که در گذشته روی سئو موثر بودند در به‌روزرسانی‌های جدید بی‌اثر باشند یا عوامل موثر جدیدی مورد توجه قرار بگیرند.

در ادامه فهرستی از فعالیت‌های سئو که می‌تواند به موفقیت شما در کسب رتبه‌های برتر گوگل درسال ۲۰۲۲ کمک کنند را بررسی می‌کنیم.

سئو

۱- تست A/B

تست کردن چیزی است که همیشه باید آن را در نظر داشته باشید. با کمک ابزارهای جانبی متعدد که در اختیار شماست و همچنین استفاده از خلاقیت خود باید بررسی کنید که آیا روش A شما را به نتیجه‌ی بهتری می‌رساند یا روش B. چیزهایی که می‌توانید تغییر بدهید و اثر آن‌ها را بررسی کنید بیشمار هستند. با تست بیشتر به نتایج موفقیت‌آمیز بیشتری نیز دست پیدا می‌کنید.

۲- صفحات نویسنده

با لینک دادن به صفحات نویسنده به گوگل کمک می‌کنید ارزیابی بهتری از محتوای شما داشته باشند. نویسنده‌های بهتر می‌توانند نتایج بهتری در نوشته‌های جدید خود کسب کنند. صفحات نویسنده می‌توانند شامل مطالب نوشته شده توسط آن نویسنده و استفاده از Schema Markup برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر در مورد نویسنده باشند. همچنین می‌توانند به صفحات اجتماعی نویسنده در سایت‌های مختلف لینک بدهند.

۳- بازنویسی عنوان‌های سایت شما توسط گوگل

یکی از فعالیت‌های جدید گوگل، تغییر عنوان سایت‌ها در فهرست نتایج است. با استفاده از هوش مصنوعی و بررسی بازخورد کاربران، گوگل تصمیم می‌گیرد که عنوانی متفاوت از عنوانی که شما برای صفحه‌ی خود تعیین کردید به جستجوگران نمایش دهد.

باید از خود بپرسید که چرا گوگل عنوان سایت را تغییر داده است ؟ آیا این عنوان گویا نبوده است ؟ آیا به خوبی توجه کاربران را جلب نمی‌کرده است ؟ آیا بیش از اندازه طولانی بوده است. سعی کنید عنوان‌های انتخاب کنید که کمترین بازنویسی را تجربه کنند.

۴- مختصر و مفید بنویسید

مطالبی که در سایت خود منتشر می‌کنید باید به وقت و خواسته‌ی کاربران احترام بگذارند. از حاشیه رفتن و نوشتن مطالبی که تنها برای پر کردن تعداد کلمات و یا درج کلمات کلیدی بی معنی هستند، خودداری کنید.

با کمک هوش مصنوعی تشخیص مطالبی که کیفیت کافی ندارند آسان‌تر از گذشته است و احتمال کاهش رتبه‌ی آن‌ها بیشتر از قبل است.

۵- schema پرسش‌های متداول

پرسش‌های متداول در زیر فهرست نتایج گوگل توجه کاربران را به خود جلب می‌کنند. با درج پرسش‌هایی که معمولا کاربران به دنبال پاسخ آن هستند، می‌توانید بازدیدکنندگان بیشتری جلب کنید. کاربران احساس می‌کنند که در سایت شما می‌توانند به پاسخ پرسش‌های خود به خوبی دست پیدا کنند.

۶- محتوای چند برگه‌ای( Tab )

درج محتوا در برگه‌ها یا Tabهای مختلف توسط گوگل قابل شناسایی است. این محتوا اگرچه در دید اول مخفی هستند ولی کاربران شما به آن علاقه دارند و گوگل هم در تلاش است چیزهایی را نمایش بدهد که کاربران آن را می‌پسندند. با کمک Tabها می‌توانید در فضایی کمتر، مطالب طبقه‌بندی‌شده‌ی بیشتری را مدیریت کنید.

۷- روی ایندکس شدن صفحات فیلتر کنترل داشته باشید

به طور خاص در فروشگاه‌های اینترنتی، صفحات متعددی وجود دارند که محصولات شما را با شرط‌های مختلف نمایش می‌دهند. برای مثال هارد دیسک‌های کمتر از ۱ میلیون تومان یا هارد دیسک‌های برند وسترن دیجیتال. باید بررسی کنید که کدام یک از صفحات بالا و ده‌ها صفحه‌ی دیگر که محصولات مشابهی را نشان می‌دهند برای ایندکس شدن در گوگل مناسب هستند. آیا خریداران شما ممکن است به جای عبارت «خرید هارد دیسک» عبارت «خرید هارد دیسک کمتر از ۱ میلیون تومان» را جستجو کنند ؟

۸- لینک‌سازی( Link Building )

برای کسب نتیجه‌ی سئو به ساخت لینک نیاز دارید. ولی نه به مقدار زیاد. ساخت لینک بیشتر از اینکه به حجم زیاد و فعالیت چشمگیر نیاز داشته باشد به خلاقیت و هوشمندی نیاز دارد. یک لینک هوشمندانه به اندازه‌ی چندین لینک بدون فکر اثرگذار است.

۹- لینک‌سازی داخلی

اگر سایت شما به اندازه‌ی کافی به صفحات مهم سایتتان لینک مناسب ندارد، انتظار اینکه گوگل مشتریان را به صفحات مورد نظر شما هدایت کند، واقعی نیست. با ایجاد لینک‌های مناسب و مفید به صفحات قابل توجه در سایت خودتان باید به گوگل اعلام کنید که این صفحات مهم هستند.

۱۰- لینک‌سازی عمیق(‌ Deep Linking )

در هنگام لینک‌سازی داخلی یا خارجی علاوه بر اینکه می‌توانید به صفحات سایت لینک دهید، باید لینک دادن به بخش‌های مهم صفحات را نیز در نظر داشته باشید. مثلا پاسخ یک سوال ممکن است در قسمتی از یک صفحه باشد. به جای لینک دادن به کل صفحه، به همان بخش که پاسخ آن سوال را دارد، لینک بدهید. در تغییرات جدید گوگل، این امکان وجود دارد که کاربران مستقیم به بخشی از صفحات شما هدایت شوند.

۱۱- هدایت‌های اضافی را حذف کنید

هدایت کاربران بین صفحات با استفاده از Redirectهای متعدد چیزی نیست که بخواهید در سایت شما وجود داشته باشد. اگر لازم است تا کاربران به بخش دیگری از سایت هدایت شوند، تلاش کنید تا با روش‌های مختلف رخداد این اتفاق را به حداقل برسانید. وجود صفحات متعدد و هدایت‌های بی‌شمار باعث اتلاف منابع محدود گوگل که به سایت شما تخصیص داده است، می‌شود و احتمال ایجاد خطا در Canonicalization را زیاد می‌کند.

۱۲- تحقیق اعتبار

آنچه دیگران در مورد شما می‌گویند احتمالا برای گوگل هم قابل تشخیص است. مطالبی که دیگران در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های خودشان در مورد شما می‌نویسند هم می‌تواند یک اعتبار برای شما باشد و یا باعث شود تا از اعتبار شما کاسته شود.

بررسی کنید که دیگران چه نظراتی در مورد شما دارند و تلاش کنید تا نظرات مثبتی از شما در فضاهای عمومی وجود داشته باشد. این کار به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تعداد مشتریان شما موثر است.

۱۳- سرعت سایت‌تان را بهینه‌سازی کنید

سرعت سایت شما باید خوب باشد. لازم نیست تمام انرژی خود را صرف بهینه‌سازی سایت کنید. همین مقدار که سایت شما کارایی قابل قبول داشته باشد و مشکلات کندی و عملکردی نداشته باشد کافی است. سایت‌های کند و سنگین رتبه‌ی کمتری در گوگل به دست می‌آورند.

۱۴- آیکون سایتتان را بازبینی کنید

کاربران زیادی از موبایل برای جستجو استفاده می‌کنند. جایی که ممکن است آیکون سایت شما را در گوگل مشاهده کنند. یک آیکون که بتوند توجه کاربران را جلب کند، حتما روی CTR سایت شما موثر است. در عوض مشاهده‌ی آیکون جوملا یا وردپرس روی یک سایت نشانه‌ای از بی اهمیت بودن آن سایت است و می‌تواند اثر منفی روی جایگاه سایت شما داشته باشد.

۱۵- استفاده از GA4 را فرا بگیرید

با بررسی آمار فعالیت کاربران در سایت و آنالیز آن در Google Analytics می‌توانید به نتایج قابل توجهی برای کشف مشکلات سایت و بهینه‌سازی آن‌ها دست پیدا کنید. مشکلاتی که در حالت عادی از چشم شما دور مانده‌اند و بدون استفاده از آمارگیرهای حرفه‌ای قابل تشخیص نیستند.

۱۶- در کنفرانس‌های آنلاین شرکت کنید

برقراری ارتباط با کسانی که در زمینه‌ی سئو مشغول به کار هستند ارزش زیادی برای شما ایجاد می‌کند. با فعالیت‌هایی که دیگران برای بهبود سایت خود انجام می‌دهند آشنا می‌شوید و ایده‌های جدیدی به دست می‌آورید که قبل از این آن را نمی‌دانستید. همچنین ممکن است برخی از تصورات اشتباه شما در زمینه‌ی سئو اصلاح شوند.

۱۷- آخرین کلیک باشید

اگر کاربران پس از باز کردن سایت شما آن را ترک می‌کنند و به دنبال نتایج دیگر می‌روند، مشکلی در سایت شما وجود دارد. کیفیت سایت شما باید آنقدر خوب باشد که نیازی نباشد کاربران صفحات دیگر را مشاهده کنند. بررسی کنید که چه نقصی در محتوا یا سایت شما هست که باعث می‌شود نرخ فرار شما افزایش پیدا کند. با بهبود محتوا و بهینه‌سازی تجربه‌ی کاربری سایت، تلاش کنید رضایت بخش بزرگتری از بازدیدکنندگان را جلب کنید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱