استارتاپ چیست ؟ مفهوم استارتاپ به زبان ساده

استارتاپ واژه‌ای است که در چند سال گذشته سرزبان‌ها افتاده است. به طور خلاصه استارتاپ «کسب و کاری است که با یک ایده‌ی ساده شروع می‌شود و با سرعت بالا به رشد و درآمد می‌رسد».

تعاریف دیگری نیز برای استارتاپ وجود دارد. برای مثال برخی استارتاپ را «یک گروه یا یک شرکت موقت که با هدف ایجاد یک کسب و کار تکرارپذیر و قابل توسعه ایجاد شده» می‌دانند.

استارتاپ

تقریبا در تمامی تعریف‌ها، سرعت رسیدن به نتیجه یکی از عوامل مهم برای مفهوم استارتاپ به شمار می‌رود. به عبارت دیگر یک شرکت یا یک محصول یا یک خدمت که قرار است در چندین سال به نتیجه برسد، استارتاپ به شمار نمی‌رود.

استارتاپ ویکند چیست ؟

استارتاپ ویکند یک رویداد یا یک همایش است که معمولا در انتهای هفته با گردهمایی گروهی از شاغلین در استارتاپ‌ها یا افرادی که قصد ایجاد یک استارتاپ را دارند شکل می‌گیرد. هدف از برگزاری این همایش‌ها، به اشتراک گذاشتن تجربیات و احتمالا تشکیل گروه‌هایی از افراد با تخصص‌های مختلف است که برای شروع یک کسب و کار اینترنتی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

یک استارتاپ ویکند موفق باید بتواند، نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف را در کنار هم جمع کند و سرمایه‌گذاران را نیز تشویق کند تا به این گروه‌ها بپیوندند تا با کار گروهی، یک استارتاپ موفق کلید بخورد.

در خصوص موفقیت استارتاپ ویکندها برای رسیدن به اهداف تعیین شده، بحث‌هایی وجود دارد. بسیاری از این همایش‌ها به دلایل مختلف آن‌طور که انتظار می‌رود باعث رسیدن به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌شوند.

قدم اول استارتاپ: ایده

گام اول برای شروع یک استارتاپ ایده یا فکر است. یافتن یک نیاز یا یک مشکل که بتوان برای آن راه‌حلی آسان ارائه کرد، گام اول در شکل‌گیری یک استارتاپ است. وجود دو عامل فوق یعنی، وجود مشکل واقعی و ارائه‌ی یک راه‌حل قابل قبول برای آن مشکل، پیش‌نیاز مناسب بودن یک ایده برای شروع به کار است.

همچنین لازم است در بخش ایده‌پردازی، به اجرایی بودن راه‌حل از نظر مالی، زمانی، نیروی فنی و شرایط بیرونی کسب و کار مانند قوانین و رقبا توجه شود.

ویژگی دیگر یک ایده‌ی مناسب برای شروع یک کسب و کار جدید، تعیین یک روش مناسب برای سوددهی پروژه است. به عبارت دیگر، حل یک مشکل باید به شکلی برای ارائه کنندگان خدمت، سوددهی داشته باشد.

ایجاد یک بیزینس پلن

مکتوب کردن برنامه‌های شما برای شروع و توسعه‌ی کسب و کار فعالیتی بسیار مهم است. برای اینکه در ادامه‌ی مسیر چیزی از قلم نیفتد و در مراحل مختلف دقیقا بدانید که به دنبال چه هدفی هستید و برای رسیدن به آن چه کارهایی باید انجام بدهید، لازم است تا یک بیزینس پلن دقیق و واقع‌گرایانه آماده کنید و با پیشرفت کسب و کار آن را به‌روزرسانی کنید.

استارتاپ و ارتباط آن با آی‌تی

اگرچه بسیاری از استارتاپ‌ها به دلیل فضای خاص دنیای فناوری اطلاعات در این حوزه شروع به کار می‌کنند، ولی استارتاپ می‌تواند در هر حوزه‌ای فعال شود. در IT به دلیل فضای بازتر و در بسیاری از موارد نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه‌ی کمتر، استارتاپ‌های بیشتری شکل می‌گیرد.

نسخه‌ی اولیه در استارتاپ

یکی از نکات مهم در موفقیت استارتاپ، آماده‌سازی هر چه سریع‌تر نسخه‌ی اولیه‌ی محصول یا خدمت است. مفهوم MVP یا «کمینه محصول پذیرفتنی» یا «Minimum viable product» ارتباط تنگاتنگی با استارتاپ دارد. این نسخه باید تمامی بخش‌های اساسی را در خود داشته باشد و تنها می‌تواند جزئیات و حاشیه‌ها را نادیده بگیرد. آماده شدن نسخه‌ی اولیه این مزیت را دارد که بازاریابی و یافتن مشتریان زودتر آغاز می‌شود و اشتیاق گردانندگان برای پیشرفت پروژه افزایش می‌یابد. طولانی شدن فرآیند آماده‌سازی به صورت تصاعدی کار را فرسایشی می‌کند و احتمال شکست را بیشتر می‌کند.

ویژگی قابلیت توسعه در استارتاپ

یک استارتاپ باید این ویژگی را داشته باشد که در صورت موفقیت اولیه، با افزایش سرمایه‌گذاری یا با توسعه‌ی امکانات، مشتریان و سود بیشتری را به دست آورد. یک کسب و کار که بازار کوچکی را هدف می‌گیرد و در زمانی اندک به هدف نهایی خود می‌رسد، استارتاپ به شمار نمی‌رود.

آمادگی پذیرش شکست

اشتباه محاسباتی یا عدم موفقیت در اجرا در شروع یک استارتاپ موضوع دور از ذهنی نیست. گاهی به دلیل عدم شناخت درست مشکل، یا ارائه‌ی راه حلی نامناسب برای حل آن یا به دلیل مشکلات مالی و بازاریابی، ممکن است استارتاپ به موفقیت دست پیدا نکند.

در چنین شرایطی، برپاکنندگان استارتاپ باید توانایی پذیرش شکست و انجام اصلاحات لازم برای موفقیت کسب و کار را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *