بازاریابی اینترنتی( دیجیتال مارکتینگ )
اینترنت دنیایی بسیار بزرگ با میلیونها مراجعه کننده، فضایی بی نظیر برای بازاریابی است. تنها باید بدانید که مخاطبین شما کجا هستند و چه مشکلاتی دارند و چه فرصتهایی برای ارائه خدمات به آنها وجود دارد. سپس با یک برنامهی عالی دیجیتال مارکتینگ، از فرصتهای بینظیری که در این فضا وجود دارد بهترین استفاده را به عمل آورید.
بازاریابی اینترنتی چیست ؟
بازاریابی اینترنتی یک از شیوههای ارزان قیمت و کارآمد بازاریابی است که اینترنت نقش رسانهی اطلاع رسانی را در آن بر عهده میگیرد. بازاریابی در اینترنت به شیوههای مختلفی قابل اجرا است که در ادامه انواع این روشها را فهرست و بررسی خواهیم نمود:
- طراحی سایت
- بازاریابی ایمیلی( ایمیل مارکتینگ )
- بازاریابی از طریق موتور جستجو( سئو، تبلیغات کلیکی )
- تبلیغات اینترنتی
- باشگاه مشتریان
- بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی
- برنامه مشارکت در سود
- طراحی فروشگاه اینترنتی
یکی از گامهای نخست در بازاریابی اینترنتی، طراحی سایت است. یک وبسایت خوب حاوی اطلاعاتی است که به مشتریان کمک میکند با خدمات و محصولات شما آشنا شوند و قدرت تصمیمگیری پیدا کنند. بنابراین در اختیار داشتن سایتی جامع و کامل ابزاری است که گام نخست بازاریابی اینترنتی به شمار میرود.
سایر شیوههای بازاریابی اینترنتی، از جمله، بازاریابی ایمیلی( خبرنامه )، تبلیغات اینترنتی، فروشگاه اینترنتی و باشگاه مشتریان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به طراحی سایت وابسته هستند.
همچنین باید در نظر داشت که بازاریابی اینترنتی مثل سایر روشهای بازاریابی یک فعالیت مستمر است و لازم است تا در طول زمان اجرا، بازبینی و اصلاح شود.
بازاریابی هوشمندانه
انتخاب جامعهی هدف در بازاریابی اینترنتی و یافتن روشی برای ارسال تبلیغات برای این جامعه به تجربه، دانش و خلاقیت به صورت همزمان نیازمند است.
تبلیغات بیهدف اینترنتی میتواند کاملا بدون نتیجه باشد. بنابراین نخستین گام در مسیر موفقیت بازاریابی اینترنتی، مشخص کردن مخاطبان است. گام دوم پیدا کردن مسیری برای دستیابی به این هدف و گام سوم اجرای برنامهای در جهت رسیدن به این هدف.
در گام سوم یا گام پیادهسازی، دانش برنامهنویسی از اهمیت زیادی برخوردار است. در بسیاری از موارد، لازم خواهد شد که تبلیغات با استفاده از ابزارهایی مانند ربات اینترنتی، ربات تلگرام، اسکریپتهای ارسال ایمیل و سایتهای هوشمند که تبلیغاتی آگاهانه و مطابق نیاز کاربر را نمایش دهند، به اجرا درآید.
طراحی سایت تبلیغاتی
سایتهایی که بنا است وظیفهی تبلیغات اینترنتی را بر عهده بگیرند، میبایست ساختارهایی خاص و با برنامهریزی خاص داشته باشند. طراحی گرافیکی، روند حرکت و هدایت کاربران، صفحات فرود( Landing Page ) و بسیاری نکات فنی دیگر در طراحی سایت های تبلیغاتی میبایست مورد توجه قرار بگیرد.
طراحی سایت برای دیجیتال مارکتینگ
داشتن وب سایت برای تمامی کسب و کارها و ارائه دهندگان کالا و خدمات ضروری است. یکی از کاربردهای مهم سایت اینترنتی، استفاده از ظرفیت بازاریابی و فروش در فضای اینترنت است. بسیاری از کاربران برای خرید کالا یا استفاده از خدمات مختلف، ابتدا به اینترنت مراجعه میکنند. بنابراین حضور موثر در فضای اینترنت برای در معرض دید قرار گرفتن الزامی است.
طراحی سایت به تنهایی برای بازاریابی کافی نیست. پس از طراحی یک سایت فنی و با رعایت اصول علمی و تجربی، لازم است تا وب سایت طراحی شده به شیوههای مختلف از جمله سئو، تبلیغات و سایر شیوههای بازاریابی به مخاطبان شناسانده شود. پس از شناسانده شدن سایت و افزایش بازدید سایت، میتوان امیدوار بود که سایت به عنوان ابزاری موثر برای بازاریابی محصولات و خدمات عمل خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی سایت برای بازاریابی اینجا کلیک کنید.
دیجیتال مارکتینگ از طریق موتور جستجو
بازاریابی از طریق موتور جستجو به دو شیوهی کلی امکان پذیر است.
- بازاریابی از طریق موتور جستجو( سئو )
- بازاریابی از طریق تبلیغات کلیکی
بازاریابی از راه «سئو» با این هدف به انجام میرسد که سایت ارائه دهندهی خدمات و معرفی کالاها، در برخی کلمات کلیدی هدف در صفحهی اول و رتبهی اول موتورهای جستجو قرار بگیرد تا از این طریق کاربران به سایت هدایت شوند.
بازاریابی از طریق «تبلیغات کلیکی» در موتورهای جستجو، نوعی از تبلیغات است که موتورهای جستجوگر از جمله گوگل، تبلیغات در هنگامی که کاربر کلماتی خاص را جستجو کند به وی نمایش دهند و به ازای هر کلیک روی نشانی سایت، مبلغی به موتور جستجو پرداخت شود.
هر یک از روشهای فوق مزایا، معایب، هزینهها و نکات مربوط به خود را دارا هستند که انتخاب و شیوهی عملکرد در آن مسیر را با نکاتی همراه میسازد.
بازاریابی اینترنتی با شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی نوع جدیدی از ارتباطات انسانی را در دنیای مدرن تعریف کردهاند. بسیاری از ارتباطات سنتی کمرنگ شدهاند و استفاده از شبکههای اجتماعی و شبکههای موبایلی جایگزین آن شدهاند. استفاده از شبکههایی مانند تلگرام، فیسبوک، گوگل پلاس، اینستاگرام، و بسیاری موارد دیگر، نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان نیز به عنوان روش جدیدی برای دیجیتال مارکتینگ و جذب مشتریان به حساب میآید.
دیجیتال مارکتینگ با استفاده از شبکههای اجتماعی از روشهای نوین و کم هزینه است که اگر هوشمندانه به انجام برسد میتواند اثرات مثبت و مفیدی را در بازدهی تبلیغات به دنبال داشته باشد.
تولید محتوای متنی و تصویری در شبکههای اجتماعی و ایجاد شبکههای دوستان و کاربران برای انتشار مطالب بازاریابی روشی است که میتواند به عنوان بخشی از فرآیند بازاریابی اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد.
برنامه مشارکت در سود یا Affiliate Marketing
یکی از روشهای بازاریابی اینترنتی روش Affiliate یا برنامه مشارکت در سود فروش است. در این شیوه، سایتهایی که خدمات یا محصولات آنلاین ارائه میکنند، امکان بازاریابی را برای تمامی افراد فراهم میکنند. فرآیند این روش، ایجاد پیوندی قابل کلیک برای هر بازاریاب است که میبایست در سایت یا وبلاگ شخصی وی قرار گیرد. چنانچه مشتریان از طریق پیوند ایجاد شده برای هر بازاریاب به سایت مراجعه کنند و از خدمات و محصولات خریداری نمایند، درصدی از سود فروش به بازاریاب اختصاص خواهد یافت.
در این شیوه، هر کلیک به صورت مسقیم، سودی نصیب بازاریاب نخواهد کرد. در عوض سود ارائه شده در ازای هر خرید میبایست مبلغ بیشتری باشد تا بازاریابان به تبلیغات بیشتر تشویق شوند. پیادهسازی این روش نیازمند در اختیار داشتن کسب و کار اینترنتی است و برای اجرای آن میبایست سیستمی برای پیگیری و مدیریت سیستم Affiliate برنامهنویسی شود.
معایب دیجیتال مارکتینگ
هیچ یک از روشهای بازاریابی به تنهایی کافی و جامع نیستند. بازاریابی اینترنتی نیز از این اصل تبعیت میکند و به همین دلیل، بازاریابی اینترنتی میبایست به عنوان بخشی از برنامهی بازاریابی مورد توجه قرار بگیرد نه تمام آن.
از معایب بازاریابی اینترنتی میتوان به ساختار جمعیتی و علایق استفاده کنندگان از اینترنت اشاره کرد. به همین دلیل اثربخشی بازاریابی اینترنتی به نوع و مخاطبان کالا و خدمات وابسته است.
بازاریابی برخی از خدمات و کالاها در اینترنت میتواند بسیار موثر و در مورد برخی دیگر از کالا و خدمات ممکن است اثربخشی کمی داشته باشد. استفاده از تجربیات مشاوران باتجربه در امر بازاریابی اینترنتی تضمین میکند که هزینهی انجام شده، نتیجهی مورد نظر را در پی داشته باشد.
بازاریابی را شروع کنید
برای ارزیابی روشهای قابل اجرا برای افزایش بازدید واقعی سایت خود، با ما تماس بگیرید. پس از جمعآوری و کسب اطلاعات لازم در خصوص فضای کسب و کار شما و بررسی بازار و مخاطبان شما، بهترین پیشنهادها را در اختیارتان قرار خواهیم داد.
ما در روکا برای مشاوره و اجرای طرحهای بازاریابی اینترنتی، همراه و پشتیبان شما خواهیم بود.