فروشگاه اینترنتی چگونه کار می‌کند ؟

فروشگاه اینترنتی یک سایت هوشمند است که فرآیند خرید سنتی را به صورت دیجیتالی تبدیل می‌کند و مراحل مختلف معرفی محصول تا دریافت سفارش را به صورت اینترنتی و مانند یک فروشنده‌ی واقعی به انجام می‌رساند.

فروشگاه اینترنتی

بخش‌های مختلف یک فروشگاه اینترنتی

یک فروشگاه اینترنتی باید دارای قابلیت‌های مختلفی باشد تا بتواند یک فرآیند فروش را به طور کامل به انجام برساند:

  1. معرفی جزئیات و ویزگی‌های محصولات به کاربران
  2. امکان جستجو و طبقه‌بندی محصولات برای دسترسی آسان‌تر
  3. امکان اضافه کردن محصولات به سبد خرید و مدیریت سبد خرید
  4. کنترل موجودی کالا در انبار
  5. امکان معرفی محصولات مرتبط و مشابه به مشتریان
  6. دریافت سفارش شامل نشانی ارسال، زمان ارسال و شیوه‌ی ارسال کالا
  7. امکان دریافت وجه به صورت بانکی و الکترونیکی
  8. امکانات پردازش سفارش و پیگیری سفارش برای مشتریان

یک فروشگاه اینترنتی چگونه ایجاد می‌شود ؟

فروشگاه اینترنتی به صورت کلی به دو شکل زیر ایجاد می‌شود که هر یک مزایا و معایبی دارد:

  1. طراحی فروشگاه اینترنتی با استفاده از اسکریپت‌های آماده مثل مجنتو، ووکامرس و پرستاشاپ
  2. برنامه‌نویسی اختصاصی فروشگاه اینترنتی بر اساس نیازهای فروشگاه

اسکریپت‌های آماده مثل ووکامرس، ابزارهایی هستند که امکانات عمومی یک فروشگاه اینترنتی را از قبل پیاده‌سازی کرده‌اند و با نصب آن‌ها، انجام سفارشی‌سازی‌های لازم و طراحی قالب گرافیکی برای آن می‌توان یک فروشگاه اینترنتی با امکانات متداول را در اختیار داشت.

هنگام استفاده از اسکریپت‌های آماده فروشگاه اینترنتی، ناچار هستید تا خود را با امکانات و عملکردهای آن‌ها سازگار کنید. زیرا هرچند امکان سفارشی‌سازی برخی از بخش‌های فروشگاه‌های آماده وجود دارد، ولی موارد متعددی نیز ممکن است وجود داشته باشد که نتوانید تغییرات دلخواه را در آن‌ها انجام دهید.

همچنین فروشگاه‌های اینترنتی از پیش آماده معمولا سنگین و ناکارآمد هستند. به ویژه هنگامی که حجم محصولات، حجم فروش و تعداد مشتریان شما زیاد باشد، با مشکلاتی در عملکرد سایت مواجه خواهید شد که رفع برخی از آن‌ها ممکن است دردسرهای زیادی برای شما ایجاد نماید.

امکانات دیگر فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی بسته به شرایط و نیازها ممکن است امکانات متعدد زیادی داشته باشد. برای مثال برخی از این امکانات عبارتند از:

  1. فروشگاه اینترنتی دوزبانه و چندزبانه
  2. استفاده از چند ارز مختلف برای خرید
  3. روش‌های متنوع و پیشرفته ارسال کالا و مدیریت هزینه‌های ارسال
  4. کدهای تخفیف هوشمند با تنظیمات متعدد
  5. محدودیت خرید برای برخی کالاها یا خرید چند کالا با یکدیگر
  6. ارتباط کالاهای خریداری شده با روش‌های حمل و پرداخت مبلغ
  7. قیمت‌های متنوع کالا برای گروه‌های مختلف مشتریان
  8. و موارد بسیار زیاد دیگر…

ارتباط فروشگاه آنلاین با سیستم‌های فروش موازی سازمان

یکی از چالش‌های مهم در راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، ارتباط آن با سیستم‌های فروش موازی سازمان مانند سیستم‌های انبارداری، حسابداری و CRM است. عدم وجود این ارتباط می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند عدم به‌روزرسانی موجودی انبار، مغایرت در اطلاعات حسابداری و نارضایتی مشتریان شود.

راهکارهای مختلفی برای حل این چالش وجود دارد:

  1. استفاده از رابط برنامه‌نویسی: API ها رابط‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند تا فروشگاه آنلاین خود را به سایر سیستم‌های سازمان متصل کنید.
  2. استفاده از خدمات شرکت‌های طراح وب: شرکت‌های طراح وب می‌توانند با استفاده از تخصص خود، فروشگاه آنلاین شما را به سایر سیستم‌های سازمان متصل کنند.

مدیریت آسان فروشگاه اینترنتی

مدیریت فروشگاه اینترنتی از نظر فنی کار آسانی است. سیستم‌های فروشگاهی آنلاین دارای پنل کاربری هستند که انواع فعالیت‌ها شامل ثبت و ویرایش محصولات و مدیریت سفارش‌ها را برای شما به آسانی در دسترس قرار می‌دهند. البته توجه به این نکته ضروری است که مدیریت یک فروشگاه اینترنتی کاری زمان‌بر است چون اطلاعات محصولات شامل موجودی و قیمت و همچنین پردازش سفارش‌های دریافت شده و پشتیبانی خریدهای مشتریان به پاسخگویی سریع نیازمند است.

طراحی فروشگاه اینترنتی

اگر قصد راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را دارید و می‌خواهید محصولات و خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱