سئو چیست ؟ انواع سئو کدام است ؟ سئو چه مزیتی دارد ؟
سئو سایت یا بهینهسازی سایت یا افزایش رتبه گوگل، مجموعه فعالیتهایی است که با انجام آن، سایت شما در کلمات کلیدی پر ارزش، در صفحه اول گوگل دیده شود.
سئو یا SEO کوتاهشدهی عبارت Search Engine Optimization است و دانشی است که نیازمند مطالعه، آزمون و خطا و تلاش دائمی برای بهروزماندن است.
بالاتر قرار گرفتن در نتایج چه اثری دارد ؟
بیش از ۵۰ درصد افرادی که در موتورهای جستجو به دنبال خدمات، محصولات یا اطلاعات خاصی هستند، روی نتایج اول تا سوم گوگل کلیک میکنند و نتایج چهارم تا دهم و نتایج صفحات دوم به بعد تعداد کلیکهای به مراتب کمتری دریافت میکنند.
به همین دلیل اگر سایت شما بتواند برای جستجوی کلمات پربازدید در رتبههای اول تا سوم گوگل به نمایش درآید، تعداد زیادی بازدید، مخاطب و مشتری جذب خواهید کرد.
آیا سایت شما هم به سئو نیاز دارد ؟
به طور کلی، اغلب سایتهای اینترنتی میتوانند از مزایای سئو بهرمند شوند. به طور خاص سایتهای خدمات آنلاین یا سایتهای فروشگاه اینترنتی، از مهمترین مخاطبان سئو به حساب میآیند.
انواع دیگر سایتها نیز اگر بتوانند از سئو به خوبی برای افزایش بازدید و مخاطبان خود بهرهگیری نمایند، خواهند توانست با تکیه بر بازدید بیشتر به کسب درآمد از راه تبلیغات اینترنتی بپردازند.
تقلب در سئو و نتایج آن
تمامی افرادی که در سئو فعالیت میکنند، با استفاده از اصول سئو این کار را انجام نمیدهند. بلکه با استفاده از نقاط ضعف گوگل و اغلب با خرید بکلینک در سایتهای معتبر تلاش میکنند تا سایت شما را به رتبههای نخست گوگل برسانند.
خرید بکلینک یکی از مواردی است که از دید گوگل تقلب محسوب میشود و چنانچه با استفاده از الگوریتمهای هوشمند یا با استفاده از گزارشهای مردمی بکلینکهای خریداری شده را شناسایی کند، سایت خریدار و سایت فروشندهی بک لینک را مورد جریمه قرار میدهد.
هرچند ممکن است استفاده از روشهای همراه با تقلب برای سئو در کوتاه مدت با موفقیت همراه باشد، ولی همیشه ریسک جریمه شدن و سقوط در کنار سایت خواهد بود.
این ریسک زمانی بیشتر میشود که سایتی بر اساس رتبهی غیرواقعی کسب شده، کسب و کار خود را توسعه دهد و به همین نسبت هزینههای بیشتری را نیز متحمل شود و به طور ناگهانی مورد جریمه و کاهش رتبه واقع شود.
با توسعهی دانش و قدرت موتورهای جستجو، روز به روز موفق شدن در سئو با استفاده از تقلب یا روشهای کلاه سایت سئو، سختتر از قبل میشود و ریسک شکستهای بزرگ و خسارتهای جبران ناپذیر بیشتر از گذشته در تصمیمها موثر میافتند.
بهینهسازی کلمات کلیدی
یکی از بخشهای مهم در سئو سایت، یافتن کلمات کلیدی مهم است که جستجوهای بیشتری را به خود جذب میکنند و مشتریان واقعی را به سایت شما هدایت مینمایند. برخی از کلمات هرچند از نظر تعداد جستجو حجم زیادی را به خود اختصاص میدهند، ولی ممکن است جستجوهای غیرواقعی یا جستجوهایی باشند که تنها در جهت کسب اطلاعات هستند و به خرید یا ارتباط کاری منجر نخواهند شد.
«یافتن کلمات کلیدی موثر و فعالیت هوشمندانه برای کسب رتبههای برتر در این کلمات» میتواند تعریف دیگری از سئو به حساب آید.
انواع سئو از دید فعالیتها
سئو در دید فنی به دو نوع فعالیت تقسیمبندی میشود.
۱- سئو داخلی( On-Page )
سئو داخلی( On-Page ) به مجموعه فعالیتهایی که در محدودهی داخلی سایت به انجام میرسد گفته میشود. به عبارت دیگر ایجاد سایتی با رعایت اصول تعریف شده در موتورهای جستجو و رعایت استانداردهای طراحی سایت روزآمد سئو داخلی نام دارد. در سئو داخلی، تلاش میشود همان طور که کاربران به عنوان یک انسان و دارای هوش انسانی میتوانند از مطالب سایت به خوبی استفاده کنند، تغییراتی فنی در سایت ایجاد شود تا موتورهای جستجو نیز بتوانند همین درک را از سایت داشته باشند.
۲- سئو خارجی( Off-Site )
سئو خارجی( Off-Site ) مجموعه فعالیتهایی است که خارج از محدودهی سایت به انجام میرسند. در این مجموعه فعالیتها، تلاش میشود اعتبار سایت هدف در دید موتورهای جستجو افزایش پیدا کند. این کار به طور کلی با روشهای متنوعی به انجام میرسد. انجام فعالیتهایی در بخش کنسول گوگل، دریافت اعتبار از سایتهای دیگر با پیوندهای ارسالی، تبلیغات و بازاریابی اینترنتی از جمله فعالیتهای انجام شده در سئو خارجی است.
آنالیز سئو سایت چیست ؟
قدم اول پیش از شروع سئو سایت، بررسی وضعیت فعلی سایت در موتور جستجو است. در این مرحله کیفیت فنی، ساختاری، محتوایی و وضعیت رقبا و جایگاه آنان مورد بررسی قرار میگیرد. بر اساس نتایج به دست آمده در فاز آنالیز یا بررسی سئو سایت، طرح و برنامهی قابل اجرا برای رسیدن به اهداف تعیین شده، مشخص میشود.
طرح قابل اجرا ممکن است شامل طراحی سایت، تولید محتوای سایت، تغییر ساختارها یا بهبود بخشها و فعالیتهای قبلی باشد.
موتورهای جستجو بر اساس چه معیارهایی سایتها را رتبه بندی میکنند ؟
کارشناسان موتور جستجو در گوگل به صورت مستمر در حال بهبود و آزمون و خطا برای برنامهنویسی الگوریتمهای بهینهتر در زمینهی رتبهبندی نتایج و شناسایی افراد متقلب فعالیت میکنند. الگوریتمهای نوشته شده توسط کارشناسان گوگل، به صورت محرمانه حفظ میشوند تا امکان تقلب و سوء استفاده به حداقل برسد.
گفته میشود برای رتبهبندی نتایج، بیش از ۲۰۰ عامل در هر سایت محاسبه و امتیازدهی میشوند و سپس سایتها بر اساس امتیازهای دریافت شده از رتبهی نخست به بعد قرار میگیرند.
برخی معیارهای اصلی رتبهبندی توسط گوگل اعلام شدهاند و برخی دیگر با آزمون و خطا توسط متخصصین سئو شناسایی شدهاند. از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- تولید محتوای با کیفیت سایت
- سرعت سایت
- حجم سایت
- واکنشگرا بودن سایت( نمایش صحیح سایت در موبایل )
- استفاده از پروتکل https
- موضوع کلی سایت و ارتباط آن با کلمات کلیدی هدف
- تعداد لینکهای با کیفیت به سایت
- وضعیت سایت در شبکههای اجتماعی و بازخورد کاربران به آن
- عمر دامنه
- عمر محتوای سایت
سئو بهتر است یا سایر روشهای بازاریابی اینترنتی ؟
سئو هرچند ممکن است در ابتدا مستلزم تلاش و صرف هزینهی بیشتری باشد ولی در بلند مدت بازدهی و سوددهی بیشتری خواهد داشت. روشهای دیگر بازاریابی اینترنتی، معمولا فعالیتهای هستند که در کوتاه مدت پاسخگو هستند ولی موفقیت در آنها مستلزم هزینه و فعالیت دائمی است و در مدت کوتاهی پس از توقف فعالیتها، بازدهی این روشها نیز کاهش چشمگیری را تجربه خواهد کرد.
در طرف دیگر، فعالیت اصولی در سئو، تضمین میکند که تا مدتهایی طولانی، مخاطبینی که بیشترین ارتباط با خدمات یا محصولات شما را دارند به سایت شما جذب خواهند شد.
به همین دلیل است که بسیاری از متخصصان، سئو را به عنوان پربازدهترین روش بازاریابی اینترنتی معرفی مینمایند.
مزیت سئو چیست ؟
مهمترین مزیت سئو، کارآمدی و ارزان بودن آن است. افرادی که از طریق گوگل به سایت شما هدایت میشوند به احتمال بیشتری نیازمند خدمات یا محصولات شما هستند. در حالی که در سایر روشهای تبلیغاتی، امکان هدف گیری مشتریان با این دقت وجود ندارد.
مزیت دوم سئو، ارزان بودن آن است. در سایر روشهای تبلیغاتی، هزینهها میبایست به صورت مستمر و به مقدار ثابت ادامه پیدا کنند ولی سئو با یک بار هزینه در ابتدای کار، به نتیجهای قابل توجه دست پیدا میکند. برای باقی مانده در صفحه اول گوگل، از این پس، با هزینهای اندک میتواند همچنان از مزایای آن بهرهمند شد.
آیا میخواهید از طریق گوگل مشتری جذب کنید ؟
اگر سایت اینترنتی شما در گوگل جایگاه مناسبی ندارد، حتی اگر سایت اینترنتی ندارید و میخواهید از فرصت و ظرفیت فضای مجازی برای بهبود کسب و کار خود استفاده نمایید، با ما تماس بگیرید.
دانلود رایگان مقاله به صورت pdf
برای دانلود رایگان مقاله سئو چیست با فرمت pdf اینجا کلیک کنید.