طراحی سایت با هدف بازاریابی

رقابت میان تولیدکنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمت برای جذب مشتریان روز به روز سخت‌تر از گذشته می‌شود. در نتیجه هزینه‌های بازاریابی و جذب مشتریان نیز نسبت به گذشته در حال افزایش است.

یکی از روش‌های بازاریابی که اگر به درستی انجام شود می‌تواند بازخورد قابل قبولی با خود به دنبال داشته باشد، بازاریابی با استفاده از وبسایت و بازاریابی اینترنتی است.

بازاریابی با استفاده از سایت اینترنتی

اگر در گذشته داشتن یک سایت اینترنتی به عنوان یک مزیت در رقابت محسوب می‌شد، در حال حاضر نداشتن یک سایت اینترنتی برای هر کسب و کار یک نکته‌ی منفی به حساب می‌آید. به ویژه در تجارت‌های بین‌المللی که شناخت کمتری از طرف‌های تجاری وجود دارد، نخستین محل مراجعه برای کسب اطلاعات و آشنایی با طرف‌های مقابل، مراجعه به ایتنرنت و یافتن سایت اینترنتی هدف است.

یک سایت اینترنتی نه تنها می‌تواند یک مشتری بالقوه را به مشتری دائمی شما تبدیل کند، بلکه اگر کیفیت و کارایی لازم را نداشته باشد می‌تواند به سادگی سبب از دست رفتن مشتریان و عدم موفقیت در بازاریابی و فروش باشد.

برای کسب موفقیت در بازاریابی با استفاده از طراحی سایت، می‌بایست به نکات زیادی توجه نمود. به عبارت دیگر یک سایت اینترنتی باید دارای نکات مختلفی باشد تا بتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند.

طراحی گرافیکی سایت

طرحی گرافیکی نخستین عاملی است که قبل از بررسی و جستجوی سایت، یک دید کلی از سایت را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. استفاده از طراحی گرافیکی زیبا، ساده، استفاده از رنگ‌های متناسب که ذهن مخاطب را به سمتی خاص هدایت کنند، استفاده از قلم‌ها یا فونت‌های خوانا و زیبا و ترکیب‌بندی متناسب عناصر با یکدیگر، از عواملی است که موفقیت یک سایت را در گام نخست به سمت موفقیت یا شکست هدایت می‌کنند.

طراحی فنی سایت

عوامل فنی مانند سازگاری سایت با مرورگرهای موبایل( طراحی سایت ریسپانسیو )، سرعت بارگزاری سایت، حجم صفحات، شیوه‌ی پاسخگویی و عکس‌العمل سایت به درخواست‌های کاربر، قابلیت‌ها و امکانات جانبی سایت و به طور کلی هر عاملی که استفاده از سایت را برای کاربر آسان‌تر و دلپذیرتر کنند در موفقیت سایت و موفقیت در بازاریابی سایت اثرگذار هستند.

توجه به نیازهای مخاطبان

در هنگام طراحی سایت، توجه به نیازهای مخاطبان از اهمیت اساسی برخوردار است. پیش از طراحی اولیه، پیدا کردن دلیل اصلی مراجعه‌ی کاربران و مخاطبان به سایت می‌بایست شناسایی شود. می‌بایست بررسی شود که مخاطبان برای حل کردن چه مشکلی ممکن است به سایت مراجعه کنند. برای مثال در یک سایت فروشگاه اینترنتی، کاربران تنها برای خرید مراجعه نمی‌کنند. پیش از خرید می‌بایست اطلاعات کافی در مورد محصول و امکان مقایسه‌ی کالا با سایر کالاها را داشته باشند. مشتریان ممکن است پیش از خرید بخواهند تصاویر یک محصول را از زوایای مختلف مشاهده کنند. همچنین در اختیار داشتن نظرات سایر کاربران در مورد هر محصول و نظر و امتیاز کارشناسان می‌تواند عاملی تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری به آن‌ها یاری برساند و در نهایت نسبت به خرید یک کالا اقدام کنند.

کیفیت و کمیت محتوای سایت

تعداد مطالب و محتواهای موجود در یک سایت و همچنین کیفیت و جامعیت آن‌ها برای یک سایت نقشی مهم ایفا می‌کند. هر چه مقدار محتواهای موجود در سایت و کیفیت آن‌ها بالاتر باشد، موفقیت در بازاریابی سایت، بازاریابی اینترنتی و بازاریابی محتوا بیشتر در دسترس خواهند بود.

به همین دلیل توجه ویژه به تولید محتوای منحصر به فرد به گونه‌ای که توسط موتورهای جستجو به عنوان مطلب تکراری شناسایی نشود از نیازهای اولیه در جلب نظر مخاطبان به شمار می‌رود.

تبلیغات

یک سایت اینترنتی که به تازگی ایجاد شده است، می‌بایست به مخاطبان شناسانده شود. برای این کار می‌توان از تبلیغات سنتی، تبلیغات اینترنتی، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا در سایت‌های دیگر، ایمیل مارکتنیگ، و سایر روش‌های تبلیغات برای شناساندن سایت به تعداد بیشتری از مخاطبان بهره‌گیری نمود.

استفاده از تبلیغات در طول فعالیت سایت نیز نباید فراموش شود. یک سایت که توسط کسی شناسایی نشده است، نمی‌تواند اثری در بازاریابی ایفا کند.

به روزرسانی مداوم

محتواهای موجود در سایت اینترنتی دیر یا زود کهنه خواهند شد و رقبا نیز ممکن است مطالب و محتواهایی بهتر و به روز تر تولید کنند. در نتیجه لازم است که یک سایت به صورت منظم به‌روزرسانی شود. هر چه حجم مطالب ارسال شده روی سایت در واحد زمان بیشتر باشد، احتمال موفقیت در بازاریابی و جذب مشتریان به ویژه از طریق موتورهای جستجو( سئو ) بیشتر خواهد بود.

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی شیوه‌ای از بازاریابی است که با استفاده از سایت اینترنتی و بدون استفاده از آن برای جذب مشتریان از طریق اینترنت و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

بازاریابی اینترنت به شیوه‌های گوناگونی قابل انجام است و ایجاد یک طرح جامع که بتواند اثرگذاری کافی داشته باشد نیازمند تجربه و تجزیه و تحلیل کافی کسب و کار و بازار هدف است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازاریابی اینترنتی، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *