محتوای تکراری چیست و چه اثری روی سئو سایت دارد ؟
محتوای تکراری یا Duplicate Content محتوایی است که بیش از یک بار در سایت قابل مشاهده باشد. این نوع صفحات که محتوایی عینا مشابه یا بسیار نزدیک به یکدیگر دارند، باعث ایجاد سردرگمی برای موتور جستجوگر میشوند و موتور جستجو برای نمایش یکی از صفحات به کاربر نیازمند بررسیهای بیشتر و آزمون و خطا خواهد بود.
محتوای تکراری به طور مستقیم مشکلی برای سئو شما ایجاد نمیکند ولی به صورت غیرمستقیم اثرات مخربی بر جای میگذارد. از جمله این اثرات میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- در زمان لازم برای آزمون و خطا ممکن است تمامی صفحات شما در رتبههای پایین قرار گیرند.
- احتمال اشتباه گوگل در انتخاب محتوای اصلی وجود دارد.
- احتمال دارد رتبهی مربوط به این صفحه بین هر دو صفحه تقسیم شود
- سایتهایی که بخواهند به سایت شما لینک دهند ممکن است با هر یک از صفحات شما لینک دهند و در نتیجه صفحات مجزا اعتبار کمتری دریافت میکنند.
چرا محتوای تکراری ایجاد میشود ؟
- از مهمترین علتهای ایجاد محتوای تکراری، صفحاتی هستند که توسط سیستم مدیریت محتوا به صورت خودکار ایجاد میشوند. برای مثال فهرست محصولات یک برند خاص که محصولاتی در یک گروه خاص تولید میکند با صفحهی مربوط به آن محصولات ممکن است بسیار شبیه به هم باشند.
- همچنین فراموش کردن این موضوع که محتوایی با موضوع مورد نظر قبلا در سایت موجود است ممکن است باعث شود، محتوایی مشابه با محتوای قبلی مجددا تولید و در سایت درج شود.
- علت سوم و متداول دیگر، آدرسهای متفاوت برای یک محتوای ثابت است. این رخداد ممکن است در سیستمهای مدیریت محتوا یا سایتهای برنامهنویسی شده رخ دهد.
- یکی دیگر از علتهای متداول ایجاد محتوای تکراری، باز شدن سایت هم با www و هم بدون www است که سبب میشود به ازای هر صفحه در سایت شما دو آدرس وجود داشته باشد.
- باز شدن سایت همزمان سایت با آدرسهای http و https نیز نتیجهی مشابهی را به دنبال دارد.
- پذیرش آدرسهایی با حروف بزرگ و کوچک به صورت همزمان از جمله علتهای دیگر ایجاد محتوای تکراری است.
- ممکن است مدیریت سایت به اشتباه، مطالبی که قبلا در سایت درج شدهاند را دوباره در آدرسی جدید ثبت کند.
- نسخههای چاپ نیز از جمله علتهای دیگر تولید محتوای تکراری در سایت به شمار میروند.
راه حل مقابله با محتوای تکراری چیست ؟
قدم اول در مقابله با محتوای تکراری، دقت در تنظیمات سیستم مدیریت محتوا است. سپس میبایست علتهای متداول در تولید محتوای تکراری را بررسی کنید. در انتها نیز لازم است تا از گزارشهای موجود در Google Search Console کمک بگیرید.
در قدم دوم میبایست راه حل حذف این صفحات را بررسی کنیم. روشهای موجود عبارتند از:
- در صورتی که محتوای ظاهرا تکراری، ارزشمند است، برای صفحات از متاتگ Canonical استفاده میکنیم تا به گوگل اعلام کنیم که این صفحات هر یک به تنهایی ارزشمند هستند. هرچند ظاهرا به هم شباهت دارند.
- جلوگیری از ایندکس شدن صفحات در گوگل با استفاده از فایل robots.txt یا متاتگهای noindex.
- هدایت صفحات تکراری به صفحهی اصلی با استفاده از Redirect 301.
- تعیین متاتگ Canonical صفحات تکراری روی صفحهی اصلی.
- اگر صفحات تکراری در سایت شما با پارامترهای اضافی ایجاد میشوند، میتوانید این پارامترهای بی اثر در محتوای صفحه را در Google Search Console معرفی نمایید. برای مثال پارامترهایی که محصولات صفحه را بر اساس معیارهای مختلف مرتبسازی میکنند ولی اثری روی اصل محتوا ندارند.