تکنیک ضربان قلب در طراحی سایت

تکنیک ضربان قلب یا Heartbeat روشی است که در سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مختلف برای اطلاع از درستی عملکرد یک ابزار یا نرم‌افزار به کار گرفته می‌شود.

در این روش، ابزار یا نرم‌افزار در حال اجرا، به صورت منظم، پالس‌هایی از وضعیت خود را به مرکز مدیریت ارسال می‌کند. ارسال این پالس‌ها یا پیام‌ها می‌تواند نشانه‌ای از عملکرد صحیح سیستم یا وسیله‌ای برای مدیریت رویدادهای دیگر باشد.

تکنیک ضربان قلب در برنامه‌نویسی

چنانچه در مدت زمان مشخصی( معمولا به اندازه‌ی چند پالس ) پیامی از نرم‌افزار یا سخت‌افزار فرستنده‌ی ضربان قلب دریافت نشود، هسته‌ی مرکزی فرض را بر عملکرد نادرست سیستم یا توقف اجرای سیستم می‌گذارد و واکنش‌های لازم را به انجام می‌رساند.

کاربردهای تکنیک ضربان قلب

استفاده از تکنیک ضربان قلب در طراحی سایت می‌تواند وسیله‌ای برای آگاه شدن از فعالیت درست سیستم، وسیله‌ای برای دریافت وضعیت سرور مرکزی، ابزاری برای کنترل و صدور فرمان‌های جدید یا موارد مدیریتی و امنیتی دیگر باشد.

تکنیک ضربان قلب در وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس از نگارش ۳.۶ با کمک تکنیک ضربان قلب در بخش مدیریت، امکانات جدیدی را در اختیار صاحبان سایت قرار می‌دهد که از آن جمله عبارتند از:

  1. آگاه شدن سرور از فعال بودن کاربر در بخش مدیریت
  2. آگاه شدن وردپرس از قطع ارتباط با سرور و امکان ذخیره‌سازی اطلاعات در مخزن محلی
  3. امکان ارسال پیام‌های هشدار از طرف وردپرس یا افزونه‌ها به صورت فوری برای مدیران سایت
  4. امکان مدیریت بهتر ویرایش‌های همزمان یک مطلب توسط دو مدیر یا نویسنده
  5. کاربردهای سفارشی توسط افزونه‌های دیگر

کاربردهای امنیتی ضربان قلب در برنامه نویسی و طراحی سایت

به دلیل عدم کنترل ۱۰۰ درصدی روی عملیات آفلاین کاربران و نیاز به آگاه شدن از این فعالیت‌ها، تکنیک ضربان قلب می‌تواند به ویژه در سیستم‌های امنیتی مانند بخش‌های اینترنت بانک، یا سایت‌هایی که مدیریت مالی کاربران را بر عهده دارند به‌کارگیری شوند.

برای مثال یک سایت بانکی می‌تواند هر ۱۰ ثانیه پالسی از وضعیت عملکرد کاربر به سرور مرکزی ارسال کند. چنانچه در زمانی بیش از ۳۰ ثانیه پالسی از کاربر دریافت نشود، سیستم مرکزی می‌تواند تراکنش‌های باز کاربر را برگشت بزند و او را از سیستم خارج کند تا امنیت در مرتبه‌ی بالاتری قابل دستیابی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱