آشنایی با استراتژی Paywall و مزایا و معایب آن

کسب درآمد از سایت به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. یکی از این روش‌ها استراتژی Paywall است. احتمالا در جستجوهای وب با نتایجی روبرو شده‌اید که هنگام باز کردن یک خبر یا مقاله، مقدار کمی از آن را می‌توانید مطالعه کنید و برای دیدن ادامه‌ی مطلب لازم است تا به عضویت سایت در بیایید و مبلغی را پرداخت کنید.

این نوع استراتژی برای کسب درآمد از سایت Paywall نام دارد.

Paywall

کاربرد Paywall

نخستین نکته‌ای که در مورد این استراتژی باید بدانید این است که برای هر نوع سایت و هر نوع محتوایی قابل استفاده نیست. محتوای شما باید منحصر به فرد و اختصاصی باشد تا کاربران را برای عضویت و پرداخت پول تشویق کند. اگر محتوای شما یا مشابه آن در سایت‌های دیگر قابل دسترسی باشد، بدیهی است که درصد موفقیت این استراتژی به مقدار چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

استراتژی Paywall به طور عمده برای سایت‌های خبری و علمی کاربرد دارد که اخبار اختصاصی و مقالات علمی اختصاصی را منتشر می‌کنند. سایت‌هایی که محتوای آن‌ها به طور عمده کپی یا مشابه سایت‌های دیگر است، شانسی برای موفقیت در این روش ندارند.

استفاده از Paywall در سایت‌های خبری

کاربران عمده‌ی این استراتژی سایت‌های خبری مثل نیویورک‌تایمز هستند. این گونه سایت‌ها از این استراتژی به عنوان روشی برای کسب درآمد آنلاین و همچنین جلوگیری از ورشکستگی استفاده می‌کنند. پیگیری اخبار به صورت آنلاین باعث شده است که خرید روزنامه‌های کاغذی به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند و در نتیجه اگر سایت روزنامه‌ها بخواهند مطالب خود را به صورت رایگان در سایت اینترنتی نیز منتشر کنند در حقیقت مشتریان روزنامه را به نخریدن نسخه‌ی کاغذی و کاهش درآمد خود تشویق کرده‌اند.

اهمیت سئو در استراتژی Paywall

سایتی که از این استراتژی استفاده می‌کند به سئو وابستگی بزرگی دارد. این طور سایت‌ها با توجه به اینکه مقالات خود را به طور کامل منتشر نمی‌کنند، نرخ موفقیت کمتری نیز در سئو دارند و از طرف دیگر برای اینکه بتوانند مشتریان بالقوه‌ی جدید را پیدا کنند، باید بتواند در فهرست نتایج گوگل کلیک‌های بیشتری جذب کنند. آنچه باعث موفقیت در این وضعیت می‌شود، تولید محتوای منحصر به فرد و غیر تکراری است. محتواهایی که کاربران نتوانند در سایت‌های دیگر جستجو کنند و به اشتیاق خواندن آن‌ها به عضویت سایت شما در بیایند.

همچنین یکی از دو روش زیر نیز ممکن است در این مسیر قابل استفاده باشند که کارایی Paywall را افزایش بدهند:

  1. نمایش محتوا به موتورهای جستجو و مخفی کردن آن از کاربران عادی سایت( این روش توسط گوگل منع شده است و ممکن است مورد جریمه قرار بگیرد )
  2. نمایش یک یا دو محتوا به صورت رایگان و مخفی کردن مطالب بعدی( تمام مطالب سایت می‌بایست برای موتورهای جستجو قابل مشاهده باشند )

معایب Paywall

باید توجه داشت که عمده‌ی مخاطبان سایت شما پس از مشاهده‌ی پیشنهاد پرداخت وجه، سایت شما را ترک می‌کنند در نتیجه نرخ فرار( Bounce rate ) سایت شما افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. علاوه بر این درآمد شما از تبلیغات نیز به همین نسبت کاهش پیدا می‌کند. بنابراین استفاده از این استراتژی تنها زمانی توجیه اقتصادی دارد که بازدهی Paywall از بازدهی تبلیغات بیشتر باشد. اگر درآمد شما از Paywall پایین‌تر از درآمد شما از تبلیغات باشد، این روش گزینه‌ی نادرستی برای شماست.

دومین عیب این استراتژی، مشکل‌تر شدن سئو است. هنگامی که مطالب سایت شما مخفی باشند، بازدیدکنندگان کمتری نیز از سمت گوگل به سایتتان هدایت خواهند شد. برای رفع این مشکل می‌توان تنها بخشی از مطالب سایت که دارای ارزش بیشتری هستند را به صورت Paywall منتشر کنید و مطالب معمولی‌تر سایت به صورت معمولی قابل مشاهده باشند.

بیشینه‌سازی درآمد از Paywall

با انتخاب روش نرم یا Soft و آزمون و خطا می‌توانید بیشترین بازدهی را از Paywall به دست آورید. در روش نرم، عمده‌ی مطالب سایت شما به صورت رایگان قابل مشاهده هستند. مطالبی که بازدیدکنندگان بیشتری دارند و به صورت اختصاصی تولید شده‌اند می‌توانند گزینه‌هایی برای تبدیل شدن به مطالب تجاری باشند. با آزمون و خطا و بررسی میزان بازدید و بازدهی مالی  ممکن است بخواهید دسترسی به مطالب مختلف سایت را بین وضعیت‌های مختلف جابجا کنید تا تعادلی اقتصادی بین تعداد بازدیدکننده و میزان فروش عضویت سایت ایجاد نمایید.

میزان موفقیت Paywall

موفقیت در کسب درآمد با این استراتژی با موانع زیادی روبرو است. اگر تصمیم گرفته‌اید که مدل کسب درآمد سایت خود را به Paywall تغییر دهید، باید آمادگی و انعطاف زیادی داشته باشید تا با انجام تغییرات گسترده، بهترین استراتژی که با محتوای شما سازگاری دارد را پیاده‌سازی کنید. همچنین باید آمادگی داشته باشید که اگر به موفقیت دست پیدا نکردید، این روش را در زمان مناسب کنار بگذارید، چون پافشاری روی یک استراتژی ناموفق که معایبی نیز به همراه دارد، می‌تواند برای شما خسارت هم به دنبال بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *