طراحی سایت بدون برنامه نویسی

سایت‌های اینترنتی یک نوع نرم‌افزار هستند که اصطلاحا کار برنامه‌نویسی و طراحی گرافیکی آن‌ها طراحی سایت گفته می‌شود. به عبارت دیگر کار طراحی سایت شامل دو بخش طراحی گرافیکی و برنامه‌نویسی است.

با این وجود ابزارهایی به وجود آمده‌اند که نیاز به کار تخصصی جهت طراحی سایت را به حداقل رسانده‌اند و با کمترین دانش می‌توان یک سایت اینترنتی اطلاع‌رسانی یا یک سایت فروشگاهی را بدون نیاز به کدنویسی آماده‌سازی نمود.

برنامه نویسی

ابزارهایی که به ما کمک می‌کنند تا بدون کد نویسی، کار طراحی سایت را انجام دهیم، سیستم مدیریت محتوا نامیده می‌شوند. از مشهورترین سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به وردپرس و جوملا اشاره نمود.

آیا هر نوع سایتی را می‌توان بدون برنامه نویسی طراحی کرد ؟

خیر. سیستم‌های مدیریت محتوا با در نظر گرفتن نیازهای کلی و عمومی توسعه پیدا کرده‌اند و برای هر نوع سایت و هر نوع نیازمندی مناسب نیستند. همچنین برخی ویژگی‌ها که در سایت‌های اطلاع‌رسانی یا فروشگاهی مورد نیاز هستند، ممکن است بدون کد نویسی در قالب سیستم‌های مدیریت محتوا امکان پیاده‌سازی نداشته باشند.

آیا به طراح سایت نیازی داریم ؟

انجام هر کاری به صورت تخصصی حتی با استفاده از این ابزارها کار ساده‌ای نیست. هنگامی که از سیستم‌های مدیریت محتوا برای طراحی سایت استفاده می‌شود، برای بخش گرافیکی سایت معمولا از قالب‌های گرافیکی آماده که در اینترنت موجود هستند، استفاده می‌شود. این قالب‌ها شکل گرافیکی خوبی دارند و امکانات زیادی را در اختیار صاحب سایت قرار می‌دهند ولی انجام تغییرات تخصصی روی آن‌ها کار آسانی نیست و همچنین مشکلاتی نیز به همراه دارند. این قالب‌ها معمولا سنگین و کند هستند و باعث می‌شوند سرعت بارگزاری سایت کاهش پیدا کند. اگر برای سایت‌های پربازدید از این ابزارها استفاده شود، سایت با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد.

در عوض یک طراح سایت که با دانش برنامه‌نویسی آشنایی دارد، برای طراحی سایت از قالب‌های اختصاصی که خود توسعه می‌دهد استفاده می‌کند. قالب اختصاصی سایت، سبک، سریع، متناسب با سلیقه و نیازهای مشتری طراحی و پیاده‌سازی می‌شود و مهم‌تر از همه برای سئو به صورت ویژه بهینه‌سازی می‌گردد.

یادگیری طراحی سایت بدون کدنویسی چه مقدار زمان نیاز دارد ؟

برای شروع به این کار، شاید با صرف زمانی کوتاه در حدود یک هفته بتوان اولین سایت را راه‌اندازی نمود. ولی این زمان برای کسب مهارت در رفع مشکلات متعددی که در مسیر پیش می‌آید بسیار کم است و برای اینکه یک نفر بتواند حداقل مهارت لازم را به دست بیاورد، چند ماه زمان نیاز باشد.

طراحی سایت با هوش مصنوعی

ربات‌های هوش مصنوعی مثل Chat GPT تغییرات مهمی را در زمینه‌های برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند. استفاده از آن‌ها توسط برنامه‌نویسان و طراحان سایت، کمکی قابل توجه به حساب می‌آید و کمک گرفتن از آن‌ها توسط افرادی که مهارت کافی در کدنویسی ندارند نیز می‌تواند مفید باشد. با این حال هنوز فاصله‌ی زیادی وجود دارد که این ربات‌ها بتوانند جایگزینی برای انسان باشند و کدهای نوشته شده توسط آن‌ها می‌بایست توسط برنامه‌نویسان واقعی بازبینی و اصلاح شوند.

سایت‌هایی که حتما می‌بایست کدنویسی شوند

برخی از انواع سایت‌ها هستند که به دلیل نیازها و عملکردهای موجود حتما می‌بایست برنامه‌نویسی شوند. برای مثال یک سایت فروش خودرو بخش‌ها و ساختارهایی دارد که در سیستم‌های مدیریت محتوا پیش‌بینی نشده است. هرچند ممکن است بتوان قالب‌های آماده برای این کار در اینترنت پیدا کرد، ولی این قالب‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند نیازهای تخصصی را پوشش بدهند.

برای سایت‌های تخصصی می‌بایست از دانش برنامه‌نویسی و تجربه لازم کمک گرفت تا سایتی با کیفیت و کارآمد که در آینده مشکلات متعدد در سر راه تجارت و کسب و کار ایجاد نکند، آماده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *