انتخاب ترکیب رنگ در طراحی سایت

طراحی سایت علاوه بر اصول فنی که باید در آن به بهترین شکل رعایت شود، نیازمند طراحی گرافیکی و رنگ‌بندی زیبا و متناسب با موضوع سایت است. برای مثال سایتی که برای یک شرکت تجهیزات الکترونیکی طراحی می‌شود با سایتی که برای یک مهدکودک درست می‌شود با طراحی سایت خبری از نظر گرافیکی و رنگی تفاوت‌های بسیاری با هم دارند.

رنگ طراحی سایت

بسته به اینکه مخاطبان سایت چه کسانی هستند و رنگ‌بندی سایت چه حسی را به آن‌ها منتقل می‌کند، انتخاب صحیح رنگ از جمله موارد مهمی است که در زمان طراحی سایت باید به آن توجه شود.

برای انتخاب رنگبندی مناسب توجه به دو گام زیر ضروری است:

  1. انتخاب فضای رنگ اصلی متناسب با نیازهای سایت
  2. انتخاب رنگ‌های جانبی و مرتبط با رنگ اصلی

قدم اول: انتخاب رنگ اصلی

انتخاب رنگ اصلی ممکن است دارای محدودیت‌هایی باشد. برخی از شرکت‌ها و برندها دارای یک رنگ سازمانی اصلی هستند که لازم است در طراحی سایت هم حتما از همین رنگ استفاده شود.

یا ممکن است در فضای کسب و کار مشتری، رنگ ویژه‌ای مفهوم را بهتر منتقل کند. مثلا برای طراحی سایت یک شرکت هواپیمایی، استفاده از رنگ‌های آبی آسمانی ضروری است.

در سایر موارد که رنگ مشخصی برای انتخاب وجود ندارد، لازم است تا تحقیقات و بررسی‌های بیشتری برای انتخاب رنگ مناسب به انجام برسد. این تحفیقات می‌تواند از منابع مختلفی به انجام برسد.

  1. مشاهده‌ی سایت رقبای داخلی و خارجی
  2. ایجاد پرسشنامه برای جذب نظرات مدیران سازمان و همچنین افراد بیرونی
  3. طراحی گرافیکی با استفاده از رنگ‌های مختلف و دریافت بازخورد نسبت به این طرح‌ها
  4. بررسی سایت‌هایی مثل پینترست برای جذب ایده‌های سایر طراحان گرافیک
  5. مطالعه‌ی منابع روانشناسی رنگ‌ها و انتخاب علمی رنگ مناسب با هدف سایت

قدم دوم: انتخاب ترکیب رنگ‌های متناسب با رنگ اصلی

انتخاب رنگ‌های مکمل رنگ اصلی به آسانی با استفاده از ابزارهای آنلاین که بر اساس اصول رنگ‌شناسی و ریاضیات عمل می‌کنند، قابل انجام است.

یادگیری استفاده از هر یک از این ابزارها نیازمند صرف مقداری زمان برای آشنایی بیشتر با شیوه‌ی عملکرد و روش‌های محاسبات رنگ‌های مکمل است.

علاوه بر ابزارهای آنلاین که در ادامه معرفی می‌شوند، نرم‌افزارهای قابل نصب روی کامپیوتر و گوشی همراه هم وجود دارند که می‌توان از آن‌ها هم برای انتخاب رنگ مناسب کمک گرفت.

ابزارهای انتخاب رنگ آنلاین

  1. Adobe Kuler
  2. Coolors
  3. Paletton
  4. colorspire
  5. COLOURLovers
  6. ColorExplorer

ارتباط رنگ سایت و سئو

رنگ سایت به صورت مستقیم روی سئو سایت اثری ندارد ولی به صورت غیرمستقیم و از طریق اثرگذاری روی تجربه‌ی کاربری می‌تواند وضعیت سئو سایت را تغییر دهد. گوگل با استفاده از Chrome User Experience در حال جمع‌آوری واکنش کاربران هنگام مشاهده‌ی سایت‌های اینترنتی است و اگر سایت شما نتواند به خوبی با کاربران ارتباط برقرار کند و سطح تجربه‌ی کاربری آن‌ها در سایت شما پایین‌تر از رقبا باشد، رتبه‌ی سئو شما کاهش پیدا می‌کند.

با گذشت زمان، نقش تجربه‌ی کاربری در سئو بسیار بیشتر از گذشته شده است و به همین دلیل در این زمینه باید دقت لازم صرف شود تا کاربران بتوانند به بهترین شکل ممکن به اهداف مورد نظر خود در سایت دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *