Bounce Rate چیست ؟ روش محاسبه و کاهش نرخ فرار سایت
Bounce Rate ( بانس ریت ) یا نرخ فرار یا نرخ پرش درصدی است که در بازاریابی اینترنتی محاسبه میشود و کاربرد دارد. این درصد نشان میدهد که چه تعداد از کاربران وارد شده به یک سایت، بدون رفتن به صفحات دیگر، سایت را ترک میکنند.
مقدار میانگین برای این Bounce Rate مقدار ۵۰ درصد است. چنانچه این عدد بیش از ۶۰ درصد باشد، باید علت آن را پیدا و آن را برطرف نمود و چنانچه بیش از ۸۰ درصد باشد، نشاندهندهی مشکلات جدی در طراحی و محتوای سایت است.
البته نرخ قابل قبول برای سایتهایی با موضوعات مختلف میتواند متفاوت باشد. برای مثال یک سایت فروشگاهی در مقایسه با یک وبلاگ شخصی Bounce Rate یا نرخ فرار کمتری خواهد داشت.
علاوه بر کیفیت محتوایی سایت، یکی دیگر از عوامل مهم که به صورت مستقیم Bounce Rate را تحت تاثیر قرار میدهد سرعت سایت است. سایتهای کند مشتریان بیشتری را فراری میدهند.
چگونه Bounce Rate یا نرخ فرار را کاهش دهیم؟
- محتوای با کیفیت و جذاب و طولانی ایجاد کنید.
- سرعت بارگزاری و عملکرد سایت را افزایش دهید.
- ساختار منوها و پیوندهای سایت خود را بازبینی کنید.
- به مخاطبانی که برای نخستین بار سایت شما را باز میکنند، پیشنهادهای خاص ارائه دهید.
- مخاطبان واقعی را به سایت خود هدایت کنید.
- از سازگاری سایت خود با گوشیهای موبایل اطمینان حاصل نمایید.
- صفحات فرودی هوشمندانه برای جذب مشتریان از طریق موتورهای جستجو طراحی کنید.
- کیفیت گرافیکی و فنی طراحی سایت خود را افزایش دهید.
- محتوای جذاب، کوتاه و قابل درک برای خوانندگان ایجاد کنید.
- از تبلیغاتی که ناخواسته مشتریان را به سایت شما هدایت میکنند دوری کنید( از جمله تبلیغات پاپ آپ )
- لینکهای مرتبط و مفید به مطالب دیگر را در دسترس مخاطبان و مقابل دیدشان قرار دهید.
- استفادهی مفید و اثرگذار از برچسبها و دستهبندیها و نمایش کاربردی این موجودیتها را در نظر داشته باشید.
- از اجرای خودکار فایلهای صوتی یا تصویری در صفحات خودداری کنید.
- سعی کنید مشارکت مخاطبان را به شیوههای مختلف از جمله نظرسنجی، کامنت و سایر روشها افزایش دهید.
روش محاسبهی Bounce Rate
برای محاسبهی نرخ فرار یا Bounce Rate استفاده از ابزارهای آمارگیر مانند Google Analytics یا Clicky یا موارد مشابه دیگر مفید خواهد بود. این ابزارها، زمان ورود هر کاربر جدید به سایت، او را ردیابی میکنند و همزمان با هر فعالیت، موارد انجام شده را ثبت میکنند و در بخشی از گزارشهای خود، Bounce Rate را نیز محاسبه مینمایند و نمایش میدهند.
نمایش Bounce Rate در الکسا
بهروزرسانی ۲۰ آذر ۱۴۰۰ – سایت الکسا اعلام کرده است که تا تاریخ ۱ می ۲۰۲۲ به کار خود پایان میدهد. برای مشاهدهی نرخ فرار سایتها ابزارهای آنلاین دیگری مثل similarweb.com قابل استفاده هستند.
سایت آمارگیر الکسا( Alexa ) نیز در گزارشهای عمومی خود، بخشی برای محاسبهی Bounce Rate اختصاص داده است که با توجه به شیوهی عملکرد این سایت به ویژه برای سایتهای کم بازدید چندان دقیق و قابل استناد نیست.
نمونهای از Bounce Rate نمایش داده شده در سایت الکسا برای سایت ویکیپدیا در تصویر فوق قابل مشاهده است. مقدار واقعی Bounce Rate به دلایل مختلف ممکن است اندکی با مقدار اعلام شده توسط الکسا متفاوت باشد.
اثر Bounce Rate روی سئو
Bounce Rate یا نرخ فرار به صورت مستقیم اثری روی سئو سایت شما بر جای نخواهد گذاشت. زیرا موتورهای جستجو توانایی محاسبهی نرخ فرار سایتها را ندارند. البته به طور غیررسمی گفته شده است که ممکن است موتورجستجوی گوگل با استفاده از آمار دریافت شده از مرورگر «گروگل کروم»، بتواند Bounce Rate سایتها را محاسبه کند.
با این حال، موتورهای جستجو از جمله گوگل ممکن است با توجه به برخی بازخوردها که عاملی برای محاسبهی نرخ Bounce Rate هستند، از جمله، جستجوی مجدد برای یک کلمه پس از باز کردن یک سایت، برگشت به فهرست نتایج با استفاده از کلید Back مرورگر و چند عامل دیگر، نمرهای منفی در سئو سایت شما ثبت کنند.
بنابراین به طور کلی توجه کافی به وضعیت نرخ فرار برای اثرگذاری غیرمستقیم یا مستقیم بر روی سئو، ضروری است.
آیا تبلیغات کلیکی مثل پاپ آپ باعث افزایش Bounce Rate می شود؟
با سلام
بله همین طور است چون اغلب کسانی که سایت شما را از طریق پاپ آپ مشاهده میکنند به احتمال زیاد صفحهی باز شده را خواهند بست.
البته تشخیص این موضوع از طرف گوگل مشخص نیست. ممکن است گوگل از طریق کاربرانی که از گوگل کروم استفاده میکنند بتواند Bounce Rate شما را محاسبه کند.