مزرعه کلیک یا Click Farm چیست ؟

یکی از روش‌های نمایش تبلیغات در سایت‌های اینترنتی و موتورهای جستجو تبلیغات کلیکی است. در این شیوه از تبلیغات به ازای هر کلیک انجام شده روی تبلیغات، مبلغی از تبلیغ دهنده کسر می‌شود و به نمایش دهنده تبلیغ پرداخت می‌شود.

موتور جستجوی گوگل بزرگترین پیمانکار نمایش تبلیغات کلیکی یا Adwords است.

مزرعه کلیک

در کنار این صنعت، افرادی نیز هستند که در تلاشند از این سیستم سوء استفاده کنند و درآمد خود را افزایش دهند. این افراد با ایجاد کلیک‌های غیرواقعی روی تبلیغات، از تبلیغ‌دهندگان مبالغی را دریافت می‌کنند. به مجموعه‌های بزرگی که کار ایجاد کلیک‌های غیرواقعی را انجام می‌دهند، مزرعه کلیک یا Click Farm گفته می‌شود.

مزرعه‌های کلیک چه طور کلیک غیرواقعی تولید می‌کنند ؟

اغلب این سایت‌ها با استخدام نیروهای ارزان‌قیمت و پرداخت مبالغ جزئی در مقابل کلیک‌ها، فعالیت می‌کنند. این مزارع اغلب دارای سایت‌های اینترنتی هستند که به کاربران مختلف اجازه می‌دهند در آن‌ها عضو شوند و با کلیک روی موارد مورد نظر این سایت‌ها، به کسب درآمد بپردازند.

همچنین برخی مزرعه‌های کلیک ممکن است به صورت متمرکز با تهیه‌ی ده‌ها و صدها سخت‌افزار و به خدمت گرفتن نیروهای ارزان قیمت، کار ایجاد کلیک‌های مجازی را انجام دهند.

اهداف دیگر مزرعه‌های کلیک

علاوه بر تبلیغات کلیکی، مزرعه‌های کلیک، اهداف دیگری نیز دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

افزایش رتبه الکسا

سایت الکسا با استفاده از معیارهای مختلف تلاش می‌کند سایت‌های اینترنتی را از نظر رتبه بازدید طبقه‌بندی نماید. یکی از مهم‌ترین این معیارها، تعداد کلیک‌ها و بازدیدهایی است که این سایت‌ها دریافت می‌کنند. مزرعه‌های کلیک مخصوص فریب سایت الکسا وجود دارند که با ایجاد بازدیدهای غیرواقعی، رتبه Alexa سایت‌ها را به صورت غیرواقعی افزایش می‌دهند.

مشتریان مزرعه‌های کلیک الکسا، سایت‌هایی هستند که تلاش می‌کنند با به دست آوردن رتبه‌های غیرواقعی، خود به جذب تبلیغات با قیمت بیشتر بپردازند. برای مثال اگر رتبه سایتی در الکسا ۵۰۰ باشد، هزینه‌ی درج تبلیغات در آن بیشتر از سایتی است که رتبه الکسا ۱۰۰۰ دارد.

افزایش فالوئر و لایک در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و فیسبوک و … نیز محل‌هایی برای نمایش تبلیغات به شمار می‌روند. کانال‌ها و صفحات ثبت شده در این شبکه‌ها، ممکن است بخواهند با افزایش غیرواقعی تعداد فالوئرها و لایک‌ها و بازدیدها از صفحاتشان، برای خود اعتبار غیرواقعی ایجاد کنند و به این وسیله تبلیغاتی با قیمت‌های بیشتر دریافت کنند. با جستجوی عبارت‌هایی مثل: «خرید لایک» و «خرید فالوئر» می‌توان مزرعه‌های کلیک مربوط به این زمینه را پیدا کرد.

بهبود وضعیت سئو سایت

برخی از افراد اعتقاد دارند که با افزایش کلیک‌ها روی نام سایت در گوگل می‌توان وضعیت سئو سایت را بهبود بخشید. مزرعه‌های کلیک برای بهبود سئو نرم‌افزارهایی تولید می‌کنند که در موبایل و در سیستم‌های رومیزی عبارت‌های مورد نظر مشتریان را جستجو می‌کنند و سپس کلیک کنندگان، روی نام سایت سفارش دهنده کلیک می‌کنند تا گوگل را فریب دهند و جایگاه سایت مورد نظر در گوگل بهبود پیدا کند.

افزایش بازدید سایت

در صنعت طراحی سایت و تولید محتوا ممکن است قراردادهایی برای تضمین بازدیدهای حداقلی با مشتریان منعقد شود. اینجا نیز افراد متقلب ممکن است با توسل به مزرعه‌های کلیک، تلاش کنند تا با زیرپا گذاشتن اصول اخلاقی تنها به منافع کوتاه مدت خود بیندیشند.

بازدهی مزرعه‌های کلیک چه قدر است ؟

تبلیغ‌دهندگان و شرکت‌هایی که تبلیغات کلیکی ارائه می‌کنند بسیار در تلاشند تا مزرعه‌های کلیک را شناسایی کنند و اثرات آن‌ها را به حداقل برسانند. حتی ممکن است در صورت شناسایی تقلب‌های احتمالی، افراد متقلب را جریمه یا تنبیه کنند.

شناسایی بسیاری از روش‌های تقلب کار دشواری نیست. برای مثال نسبت تعداد کلیک به تعداد نمایش در موتور جستجوگر گوگل که با CTR شناخته می‌شود در حالت معمول قابل محاسبه است. چنانچه CTR برای سایتی خاص، بیش از مقدار متوسط باشد، احتمال وقوع تقلب می‌رود.

همچنین در تبلیغات کلیکی، تعداد کلیک به تعداد نمایش مقدار مشخصی است. کلیک‌های بیش از مقدار متوسط به سادگی قابل شناسایی هستند.

بازدهی تقلب‌های کلیکی، ممکن است برای برخی اهداف قابل قبول باشد ولی همیشه ریسک جریمه و به دست آوردن اثر معکوس وجود دارد و در نهایت این روش‌ها نمی‌توانند به عنوان ابزاری پایدار برای رسیدن به اهداف به شمار روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱