معرفی سریع پایتون برای برنامهنویسان php
اگر برنامهنویسی php را میدانید و میخواهید با مقدمات برنامه نویسی پایتون آشنا شوید، این مقاله برای شماست. در ادامه به تفاوتهای مهم برنامهنویسی پایتون از دید یک برنامهنویس و طراح سایت که با php مهارت کافی دارد میپردازیم و در انتها چند منبع کمکی که میتواند در ادامهی مسیر برای شما راهگشا باشد را معرفی میکنیم.
نکاتی برای برنامهنویسان تازه کار پایتون
پیش از شروع، نکات زیر را که شما را با فضای برنامهنویسی پایتون آشنا میکند، مطالعه کنید.
- پایتون زبانی خوانا و قابل فهم است، پس نگران پیچیدگیهای زیاد نباشید.
- آزمون و خطا بخشی از فرایند یادگیری است، پس از اشتباهات نترسید.
- جامعه پایتون بسیار بزرگ و حمایتگر است، پس در صورت نیاز به کمک، خیالتان از دریافت پاسخ آسوده باشد.
۱. ساختار (سینتکس)
- تو رفتگی (Indentation)
برخلاف php، پایتون از تو رفتگی (تعداد فاصله یا تب) برای تعریف بلوکهای کد استفاده میکند. دقت در تو رفتگی بسیار مهم است ! - نقطه ویرگول (Semicolons)
درج نقطه ویرگول در پایتون اختیاری است (برخلاف پیاچپی/جاوا اسکریپت) و به طور کلی توصیه نمیشود که دستورات را با این علامت به پایان برسانید. - متغیرها
نیازی به اعلام نوع داده نیست، اما برای خوانایی بهتر و بررسی احتمالی نوع داده بصورت ایستا (Static Type Checking) توصیه میشود نوع داده را پیشنهاد دهید (Type Hinting).
۲. انواع داده (Data Types)
- مشابه
اعداد (عدد صحیح: int، عدد اعشاری: float)، رشته (String)، بولین (True/False) مشابه پیاچپی و جاوا اسکریپت هستند. - لیستها (Lists)
شبیه آرایههای جاوا اسکریپت، مجموعههای مرتب از آیتمها که درون براکت [] قرار میگیرند. - دیکشنریها (Dictionaries)
مشابه آرایههای کلیددار (Associative Arrays) پیاچپی و اشیاء جاوا اسکریپت، مجموعههای غیرمرتبی از جفت «Key-Value» که درون آکولاد {} قرار میگیرند. - توپلها (Tuples)
مجموعههای مرتب و غیرقابل تغییر، شبیه لیستها اما درون پرانتز () قرار میگیرند.
۳. ساختارهای کنترلی (Control Flow)
- if/else
ساختاری مشابه پیاچپی و جاوا اسکریپت برای انشعاب شرطی. - for/while
برای حلقهها ساختار مشابه دارند، اما حلقهی for پایتون مستقیما روی توالیهایی (Sequences) مثل فهرستها تکرار میکند.
۴. توابع (Functions)
- تعریف تابع
def function_name(parameters): و در ادامه بلوک کدی با تو رفتگی کدها. - return
برای برگرداندن مقادیر از توابع از دستور return استفاده کنید.
۵. کتابخانهها و ماژولها
- Import
برای وارد کردن کتابخانهها و ماژولها از import module_name استفاده کنید. - دسترسی به توابع و کلاسها از ماژولی دیگر
برای دسترسی به توابع و کلاسها از ماژولها از module_name.function_name یا from module_name import function_name استفاده کنید.
مفاهیم دیگر
- برنامهنویسی شیءگرا (OOP)
پایتون از مفاهیم برنامهنویسی شیءگرا (Object-Oriented Programming) مانند کلاسها، اشیاء، وراثت و چندشکلی پشتیبانی میکند. پایتون بیشتر بر قابلیتهای شیء (Object) به جای اجبار نوع داده (Type Enforcement) سختگیرانه تمرکز دارد.
چند مثال ساده از برنامهنویسی پایتون
1 2 3 4 |
name = "علی" age = 30 print(f"سلام {name} عزیز! شما {age} سال سن دارید.") |
مثال بالا دو عبارت رشتهای و عددی را در دو متغیر ذخیره میکند و سپس آن را چاپ میکند.
1 2 3 4 5 6 |
number = int(input("یک عدد را وارد کنید: ")) if number % 2 == 0: print(f"{number} زوج است.") else: print(f"{number} فرد است.") |
مثال بالا یک عدد را از کاربر دریافت میکند و با کمک دستورات شرطی اگر زوج یا فرد باشد، آن را در خروجی نمایش میدهد.
1 2 |
for i in range(5): print(f"شماره فعلی: {i}") |
در مثال بالا یک فراخوانی ساده از حلقه با کمک دستور for را مشاهده میکنید که از عدد ۱ تا ۵ را در خروجی چاپ میکند.
در مثالهای بالا حرف f در ابتدای رشتهها، نشاندهنده استفاده از f-string است. f-string یک روش جدید برای قالببندی رشتهها در پایتون است که به شما امکان میدهد متغیرها و عبارات را به طور مستقیم در داخل رشتهها جایگذاری کنید و خوانایی کدهای خود را افزایش دهید.
منابع برای یادگیری بیشتر
- آموزش رسمی
راهنمای رسمی پایتون - دوره تعاملی
یادگیری پایتون - تمرین و آزمایش
بهترین راه برای یادگیری بهتر، تمرین با پروژههای کوچک و آزمایش ویژگیهای مختلف پایتون است.