بک لینک چیست ؟

بک لینک یا Backlink به لینک‌هایی گفته می‌شود که در سایت‌های دیگر به سایت شما اشاره می‌کنند. برای مثال سایت «الف» به سایت «ب» لینک ایجاد می‌کند. این لینک اصطلاحا یک بک‌لینک از سایت «الف» نامیده می‌شود.

کاربرد بک‌لینک

بک‌لینک اغلب در هنگام فعالیت‌های سئو مورد توجه قرار می‌گیرد. هر چه کیفیت و تعداد سایت‌هایی که به شکل طبیعی به سایت شما لینک یا پیوند ایجاد کرده‌اند بیشتر باشد، نشانه‌ای از کیفیت بهتر سایت شما خواهد بود.

بک لینک

موتورهای جستجو از جمله گوگل، برای رتبه‌بندی سایت‌ها، از عوامل متعددی استفاده می‌کنند که یکی از آن‌ها بک‌لینک است. البته به دلیل سوء استفاده‌هایی که از این موضوع می‌شود، گوگل تلاش می‌کند تا بک‌لینک‌های واقعی را از بک‌لینک‌های غیرواقعی تشخیص دهد و سایت‌هایی که به خرید و فروش بک‌لینک اقدام کرده‌اند، جریمه نماید.

انواع بک‌لینک

بک‌لینک‌ها می‌توانند در انواع زیر باشند:

  1. بک‌لینک follow
  2. بک‌لینک nofollow

بک لینک follow شکل ساده‌ی بک‌لینک است که پارامترهای اضافی ندارد. این نوع لینک برای گوگل ارزشمند است و باعث انتقال بخشی از اعتبار سایت مبدا به سایت مقصد می‌شود.

بک‌لینک nofollow دارای پارامتر اضافی rel="nofollow"‎ می‌باشد. این پارامتر در سایت مبدا به گوگل اعلام می‌کند که سایت مقصد از نظر ما مورد تایید نیست و این لینک با اهداف دیگر مثلا تبلیغاتی در سایت درج شده است.

گوگل در تغییرات تازه، دو نوع جدید از مقدار برای rel‌ را تعریف کرده است که صاحبان سایت برای کارایی بهتر می‌توانند از آن استفاده کنند:

  1. rel=sonsored برای لینک‌هایی که بابت آن وجه دریافت کرده‌اید( لینک‌های تبلیغاتی ).
  2. rel=ugc برای لینک‌هایی که کاربران سایت ایجاد کرده‌اند و شما نقشی در درج آن‌ها نداشته‌اید.

اعتبار مبدا بک‌لینک

هر چه مبدا بک‌لینک معتبرتر باشد و موضوع فعالیت آن به موضوع سایت شما مرتبط‌تر باشد، ارزش و اعتبار آن از نظر گوگل بیشتر خواهد بود. لینک از سایت‌هایی که کیفیت پایینی دارند یا نشانه‌هایی از فروش بک‌لینک در آن‌ها وجود دارد، می‌تواند حتی اثرات منفی روی رتبه‌ی سایت مقصد برجای بگذارد.

لینک بیلدینگ چیست ؟

به فعالیت‌هایی که صاحبان سایت‌ها یا پیمانکاران سئو در جهت ایجاد بک‌لینک به سایت انجام می‌دهند، Link Building گفته می‌شود. لینک بیلدینگ یا پیوندسازی، با روش‌های متعدد و خلاقانه‌ای می‌تواند به انجام برسد. در ساده‌ترین شکل ممکن، افراد به تالارهای گفتگو و سایت‌های با قابلیت نظردهی مراجعه می‌کنند و سعی می‌کنند با فعالیت واقعی یا غیرواقعی، لینک به سایت خود را نیز در این گونه محل‌ها درج نمایند.

فعالیت واقعی در تالارهای گفتگو و سایت‌های پرسش و پاسخ، می‌تواند روشی موثر نه تنها در جهت بهبود رتبه سئو، بلکه در جهت جذب مخاطبین از این محل‌ها به حساب آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *