هاست بک آپ چیست و چه خصوصیاتی دارد ؟

هاست‌ها هرچند با سیستم‌های نرم‌افزاری مشابه ولی با امکانات سخت‌افزاری مختلف و تنظیمات کاربردی گوناگون به فروش می‌رسند. یکی از انواع هاست که در بسیاری از شرکت‌های میزبانی وب ارائه می‌شود، هاست بک آپ است. هاست بک آپ با هدف استفاده به عنوان نسخه‌ی پشتیبان از سروری دیگر خریداری می‌شود. ویژگی مهم این گونه هاست‌ها، وجود فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند زیاد می‌باشد.

هاست - Host

هاست‌های بک‌آپ معمولا از پنل ساده‌تری برخورداند و تنها امکانات پایه شامل آپلود و دانلود فایل از طریق پروتکل FTP را شامل می‌شوند. در بسیاری از این گونه هاست‌ها، امکان استفاده از اسکریپت‌های php وجود ندارد.

ویژگی‌های هاست بک آپ خوب

یک هاست بک‌آپ باید در محلی ایمن و روی دیسک سخت‌هایی با کیفیت بالا میزبانی شود. میزان پهنای باند مصرفی این گونه سرورها باید به مقدار لازم در نظر گرفته شود. زیرا هر نسخه از بک‌آپ که ممکن است به صورت خودکار و روزانه یا حتی ساعتی تهیه شود، ده‌ها گیگابایت حجم داشته باشند.

همچنین سرعت بالای شبکه در این گونه سرورها تضمین می‌کند، ذخیره‌سازی پشتیبان در کمترین زمان ممکن به انجام می‌رسد.

تفاوت هاست بک‌آپ با هاست‌های دیگر

هاست بک‌آپ معمولا امکانات نرم‌افزاری محدودی دارد. برای مثال ممکن است دسترسی به پایگاه داده و امکان اجرای اسکریپت‌های برنامه‌نویسی روی آن وجود نداشته باشد یا اگر چنین امکاناتی را دارد، دارای محدودیت و با توان کمتر باشند. این موضوع می‌تواند به قدرت کمتر پردازنده و حافظه‌ی موقت باشد یا به دلیل عدم نیاز به این امکانات.

همچنین سرعت دیسک‌های سخت چنین هاست‌هایی ممکن است کمتر باشند و از تکنولوژی‌های قدیمی‌تری استفاده کنند. چون دیسک‌های SSD پرسرعت که برای میزبانی سایت‌ها استفاده می‌شوند قیمت زیادی دارند و در یک هاست بک‌آپ که بازدیدکنندگان همزمان زیادی ندارد و چند ثانیه تاخیر در پاسخگویی در آن بی‌اهمیت است، گنجانده نشوند.

و نکته‌ی آخر اینکه شرکت‌های میزبانی، معمولا از هاست بک‌آپ نسخه‌های پشتیبان دیگر تهیه نمی‌کنند. این موضوع هم به دلیل حجم بسیار بیشتر این نوع هاست‌ها است و اگر اطلاعات شما حساسیت زیادی دارند، بهتر است بیش از یک هاست بک‌آپ در چند محل فیزیکی مختلف تهیه کنید و خودتان اطلاعات را در این هاست‌ها پشتیبان‌گیری نمایید.

قیمت هاست بک آپ

قیمت هاست بک آپ به دلیل امکانات کمتر از جمله پردازنده و حافظه موقت کمتر و دیسک‌های ارزان‌قیمت‌تر، نسبت به هاست‌های پرسرعت و پر قدرت که برای میزبانی سایت استفاده می‌شوند، کمتر است. بیشترین هزینه‌ای که برای خرید هاست بک آپ می‌پردازید بابت فضایی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد.

روش تهیه‌ی بک آپ یا پشتیبان

نسخه‌های پشتیبان می‌توانند به صورت دستی از طریق پنل هاست روی سرور دیگر آپلود شوند. یا ممکن است با زمانبندی از طریق پنل سایت یا زمانبندی برای اجرای اسکریپت سفارشی، تهیه‌ی پشتیبان در زمان‌های مورد نظر و به صورت خودکار تهیه شوند.

ماژول Backup در cPanel قابلیت تهیه‌ی پشتیبان و آپلود آن به سرور دیگر از طریق FTP را در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *