۲۰ راهکار افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی
سایت فروش اینترنتی خود را راهاندازی کردهاید یا قصد دارید که این کار را انجام دهید و میخواهید بدانید که با چه تکنیکهایی میتوان فروش خودتان را افزایش دهید؟ در ادامه مهمترین روشها و ابزارهایی که در این مسیر به شما یاری میرسانند را بررسی میکنیم.
فعالیتهای لازم برای افزایش فروش و سوددهی فروشگاه اینترنتی، به صورت تجربی و علمی مشخص شدهاند و انجام دادن آنها میتواند اثرات قابل توجهی در رسیدن به هدف داشته باشد.
۱- تبلیغات کنید
سایت شما یک سایت در میان هزاران سایت دیگر است. تنها زمانی میتوانید مشتریان جدید پیدا کنید که بتوانید در معرض دید آنها قرار بگیرید. قرار گرفتن در بالای فهرست نتایج گوگل همیشه امکانپذیر نیست و ممکن است بسیار زمانبر و پرهزینه باشد. در عوض باید سعی کنید از روشهای دیگر در کنار سئو برای شناساندن فروشگاه خود به مشتریان بالقوه کمک بگیرید.
۲- رضایت مشتری همه چیز است
مشتریانی که برای اولین بار از شما خریداری میکنند باید پس از خرید حس خوبی داشته باشند. حس رضایت به معنی قیمت ارزانتر نیست. ممکن است بستهبندی شما بهتر باشد یا خدمات پسازفروش بهتری ارائه کنید یا امکان تعویض و بازگشت کالا را به آسانی برای مشتریان فراهم کنید. ممکن است مشاورههای منحصربهفرد برای انتخاب بهتر مشتریان به آنها ارائه نمایید. مشتریان دائمی هستند که میتوانند موفقیت کسب و کار شما را تضمین کنند نه مشتریانی که تنها یک بار از شما خرید میکنند و حتی ممکن است تجربیات ناخوشایند خود را با دیگران هم به اشتراک بگذارند.
۳- خدمات یا کالای رایگان ارائه دهید
اگر حمل و نقل رایگان یا هدایای رایگان به ازای مقدار مشخصی از خرید به مشتریان ارائه دهید، آنها را تشویق میکنید که از میان دهها فروشنده شما را انتخاب کنند. بدیهی است که همیشه امکان ارائهی پیشنهادهای رایگان وجود ندارد. تلاش کنید تا با تشویق مشتریان به خرید بیشتر و تبدیل شدن به مشتریان وفادار، از خدمات ویژهی شما بهرهمند شوند.
از ارائهی بی دلیل خدمات و محصولات رایگان به مشتریان خودداری کنید. این امتیاز را تنها برای مشتریان وفادار قائل شوید تا هم جذبهای برای فروش بیشتر داشته باشید و هم بتوانید از مشتریان باارزش خود قدردانی کنید.
۴- تخفیفهای پلکانی ارائه دهید
مشتریانی که خرید بیشتری از شما میکنند باید حس کنند که این خرید به نفع آنهاست. با ارائهی بن خرید و کد تخفیف برای این مشتریان که دارای محدویت زمانی است، آنها را به خرید بیشتر تشویق کنید. مشتریان که بیشتر از شما خرید میکنند، امتیازات بیشتری نیز باید دریافت کنند تا همیشه به شما وفادار بمانند.
۵- تخفیف برای اولین خرید
جلب اعتماد مشتریانی که تردید دارند با ارائهی یک تخفیف ویژه برای اولین خرید امکانپذیر است. کاهش هزینه باعث میشود تا ریسکپذیری خریداران بیشتر شود و شما را به فروشگاههای معتبری که قبلا نام آنها را شنیدهاند ترجیح دهند. باید تمام تلاش خود را انجام دهید تا این خرید اول بیشترین رضایتمندی را در ابعاد دیگر به جز قیمت در مشتری ایجاد کند.
۶- پیشنهادهای هوشمندانه ارائه کنید
مشتریانی که محصولاتی در سبد خود اضافه کردهاند ممکن است به محصولات دیگری از سایت شما هم علاقمند باشند. تلاش کنید تا علایق مشتریان را بر اساس خریدهای قبلی و بر اساس کالاهایی که در سبد خریدشان دارند بشناسید و پیشنهادهایی ارائه کنید که آنها را جذب کند. انواع پیشنهادها برای فروش بیشتر میتواند در چند گروه طبقهبندی شوند:
- محصولات مرتبط به محصولاتی که در سبد دارند یا خریداران دیگر همراه این محصولات خریداری میکنند.
- محصولاتی که مشتری به آنها علاقمند بوده یا قبلا خریداری کرده ولی در سبد ندارد
- محصولاتی که تخفیف ویژه دارند
- محصولاتی که مکمل محصولات انتخابی هستند و ممکن است مشتری از وجود آنها بیخبر باشد
- پیشنهاد برای خرید بیشتر از یک محصول و دریافت تخفیف بیشتر یا امتیازهای بیشتر
۷- سایت با کیفیت و آسانی داشته باشید
همهی مشتریان شما با خرید اینترنتی آشنا نیستند و همهی آنها حوصله و زمان برای پر کردن فیلدهای متعدد را ندارند. اگر قیمت کالاهای شما زیاد است حتی میتوانید فروش تلفنی را روی سبد خرید فعال کنید. به جای درخواست از مشتری برای ثبت نام و پر کردن آدرس و مشخصات، یک شماره تلفن از آنها بگیرید و با آنها تماس بگیرید تا خرید را کامل کنید.
هر چه مراحل خرید پیچیدهتر و طولانیتر باشد، مشتریان بیشتری را از دست خواهید داد.
۸- اعتراضها را جدی بگیرید
یک مشتری که به شما اعتراض میکند بسیار ارزشمندتر از یک مشتری است که شما را رها میکند و خرید خود را از فروشگاه دیگری انجام میدهد. لازم نیست رضایت ۱۰۰ درصد تمام مشتریان را جلب کنید ولی در میان اعتراضهای دریافت شده، نکات ارزشمندی وجود دارد که میتواند فروش شما را متحول کند. در هر صورت نسبت به اعتراضها و شکایتها صبور باشید و حتی اگر امکان جلب رضایت مشتری را ندارید، با بهترین شکل این موضوع را برایشان شرح دهید.
۹- دقیق بودن مشخصات کالا، موجودی کالا و قیمتها
عدم دقت کافی در ورود مشخصات کالاها، تعیین موجودی کالا یا قیمتهای بهروز، به تنهایی کافی هستند تا یک مشتری بالقوه و با دقت را از فروشگاه شما فراری دهند. همچنین این گونه بی دقتیها میتوانند مشتریانی که کالای شما را خریداری میکنند و محصولی نامناسب دریافت میکنند یا به دلیل عدم موجودی امکان دریافت کالا برایشان مقدور نمیشود، برای همیشه از فروشگاه شما دور کنند.
۱۰- اعلام دقیق شرایط برگشت کالا و تمام هزینههای جانبی
اعلام کامل و دقیق تمامی شرایط و فرآیندهای فروشگاه اینترنتی به مشتریان سایت، مانع ایجاد نارضایتی در مشتریان میشود. فرض کنید یک مشتری کالای شما را خریداری میکند و بدون اینکه بداند، هزینهی حمل را درب منزل از او درخواست میشود یا فرض کنید مشتری قصد دارد کالای خریداری شده را بدون استفاده به شما برگرداند ولی بدون اطلاع قبلی این اجازه را به او نمیدهید.
امکان مرجوع کردن کالا و تعیین قوانین دقیق و مشخص برای آن، نگرانی مشتریان را از یک خرید بد کاهش میدهد و باعث میشود با خیال آسوده از شما خرید کنند.
۱۱- ارسال متنوع و سریع
هر چه سفارشهای مورد نظر مشتریان زودتر به دستشان برسد، احتمال اینکه از خرید خود راضی باشند، بیشتر میشود. مشتریان راضی بهترین ابزار برای بازاریابی به شمار میروند. یک مشتری راضی میتواند چندین نفر مشتری از دوستان و آشنایان خود برای شما به همراه بیاورد.
از طرف دیگر، اگر در ارسال کالای خریداری شده، فاصله بیفتد و مشتری ناچار شود چندین روز برای دریافت کالایی که میتوانست از فروشگاه محلی فوری تهیه کند، معطل شود، احتمالا این آخرین فروش شما به این مشتری خواهد بود.
برای افزایش رضایتمندی مشتریان اگر میتوانید روشهای مختلف حمل را در معرض انتخاب مشتری قرار بدهید. هر روش و زمان تحویل میتواند مزایای ویژهای برای گروهی از مشتریان داشته باشد.
۱۲- پرداخت متنوع و آسان
بسته به کالایی که میفروشید و قیمت آن و نوع مشتریانی که دارید، روشهای مختلفی برای دریافت وجه محصول وجود دارد. دریافت با کارت بانکی، دریافت اقساطی، دریافت درب منزل، دریافت چک و هر نوع دیگری پرداخت که برای شما امکانپذیر است باید در معرض انتخاب مشتری باشد. این تنوع گزینههای پرداخت برای گروههای مختلف مشتریان جذاب است و همین موضوع میتواند باعث انتخاب شما در رقابت با رقبای دیگر باشد.
۱۳- گفتگوی آنلاین با مشتریان
در یک فروشگاه سنتی، مشتریان میتوانند مشکلات خود یا نیاز به راهنمایی برای انتخاب محصول را فوری و مستقیم از فروشنده دریافت نمایند. با اضافه کردن بخش پشتیبانی و گفتگوی آنلاین میتوانید، این نقص فروشگاه اینترنتی را تا حد زیادی برطرف کنید.
همچنین پشتیبانی و گفتگوی آنلاین سبب میشود مخاطبانی که به سایت مراجعه میکنند، حس اعتماد بیشتری نسبت به فروشگاه شما پیدا کنند.
علاوه بر سیستمهایی مثل LiveZilla و Zopim که به صورت رایگان یا تجاری تمامی زیرساختهای پشتیبانی مشتریان را در اختیار شما قرار میدهند، استفاده از افزونههای سیستم مدیریت محتوا یا برنامهنویسی اختصاصی این سیستمها میتواند کار ارتباط میان مشتریان و شما را آسان کند.
همچنین میتوانید با استفاده از شبکههای اجتماعی پشتیبانی زنده به مشتریان خود ارائه دهید.
۱۴- درج اطلاعات و تصاویر کافی و مناسب از محصولات
تمام محصولات شما برای مشتریان شناخته شده نیستند و بسیاری از خریداران قبل از خرید نیاز به کسب اطلاعات کامل و دقیق در مورد محصولات دارند. هر چه اطلاعات ارائه شده توسط شما کاملتر و دقیقتر باشد، مشتریان زمان بیشتری را در سایت شما سپری خواهند کرد و احتمال انتخاب محصولات شما بیشتر خواهد شد.
تهیهی تصاویر با کیفیت بالا و فیلمهای آموزشی و توضیحات متنی و کامل از جملهی عوامل موثر در انتخاب کاربران به شمار میرود.
۱۵- نظرات و امتیاز کاربران را جمعآوری کنید و به دیگران نمایش دهید
نظرات خریداران قبلی، راهنمایی قابل اعتماد برای خریداران جدید است. این نظرات به دلیل اینکه از طرف خریداران و نه فروشنده نوشته میشوند، منبعی مهم برای تصمیمگیری خریداران جدید به شمار میروند.
اگر خریداران قبلی در نظرات خود از شما یا محصولات انتقاد کردهاند، یک پاسخ دوستانه، علمی و گویا میتواند اثر منفی آن نظر را به مثبت تبدیل کند. بنابراین در پاسخگویی به نظرات کاربران دقت و توجه کافی را به خرج دهید.
اگر در سایتتان نظرات کافی موجود نیست، میتوانید با مشتریان تماس بگیرید و نظر آنها را بپرسید سپس از آنها برای انتشار نظرشان در سایت اجازه بگیرید.
۱۶- تایید اجتماعی را افزایش دهید
موفقیت بلندمدت یک فروشگاه اینترنتی به ارائهی خدمات و محصولات با کیفیت وابسته است. مشتریان قدیمی شما هستند که با یک خرید ایدهآل، شما را به دوستان و اطرافیان خود معرفی میکنند. هر تجربهی ناگوار خرید برای یک مشتری، یک فرصت از دست رفتهی بازاریابی است که امکان گسترش مشتریان شما را از بین میبرد.
۱۷- قیمتگذاری صحیح انجام دهید
فضای اینترنت محلی است که خریداران به راحتی میتوانند قیمت کالاهای شما را با دهها فروشگاه دیگر مقایسه کنند. لازم نیست ارزانترین قیمتها را داشته باشید ولی قیمت شما نسبت به کیفیت محصولی که به فروش میرسانید باید منطقی و قابل رقابت باشد. مقدار اندکی تفاوت قیمت از دید بسیاری خریداران قابل قبول است ولی تفاوتهای چشمگیر برای یک کالای مشابه، شانس فروش شما را از بین میبرد.
برخی نکات دیگر برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی
- همهجا به دنبال شرکای استراتژیک باشید.
- مشتریان را در تونل فروش هدایت کنید( مراحل پی در پی از گرفتن اطلاعات مشتری تا تکمیل و ارسال سفارش ).
- فروشگاه خود را به صورت شبکهای تبلیغ و گسترش دهید.