۱۱ مهارت ضروری که یک سئو کار ماهر باید بداند
کسی که کار بهینهسازی یا سئو سایت شما را انجام میدهد باید دارای مهارتهایی باشد که بتواند علاوه بر دستیابی به نتیجه و هدفی که به دنبال آن هستید، نیازهای تجاری و فنی مورد نیاز شما را نیز درک و برآورده نماید.
دستیابی به رتبههای اول گوگل در کلماتی که ظاهرا پر اهمیت هستند، تنها چیزی که به آن نیاز دارید نیست و به دلایل مختلف از جمله تحقیق نادرست کلمات کلیدی یا عدم موفقیت در جذب مشتریانی که به سایت شما مراجعه میکنند، ممکن است نتیجهی متفاوتی از آنچه انتظارش را میکشیدید برایتان داشته باشد.
مهارتهای ضروری برای یک سئو کار ماهر
۱- داشتن تفکر انتقادی
مسیری که در ابتدای راه برای موفقیت در بازاریابی سئو انتخاب میکنید همیشه بهترین راه یا حتی راه قابل قبول نیست و لازم است تا در میانهی مسیر بتوانید راه پشت سر و مسیر پیشرو را بررسی و بهینهسازی کنید. یک سئوکار ماهر هدف اصلی خود را روی افزایش تعداد مشتریان واقعی کسب و کار قرار میدهد نه لزوما بالا رفتن سایت روی چند کلمهی کلیدی خاص.یک سئوکار خبره باید بتواند به شما مشاوره بدهد و اگر مسیر شما اشتباه است، آن را اصلاح کند.
۲- اولویت بندی
ارزش تمام کلمات کلیدی برای سئو یکسان نیست و برخی کلمات با فعالیت کمتر بازدهی بیشتر دارند و برخی با فعالیت زیاد بازدهی کمتری به دنبال خواهند داشت. تشخیص این موارد در ابتدای مسیر کاری دشوار و با اشتباه همراه است. یک سئوکار ماهر باید بتواند وضعیت را بررسی و نتیجه را پیشبینی کند و مسیری که بیشترین کارایی را با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان در اختیار شما میگذارد اولویتبندی نماید.
۳- مدیریت پروژه
یک پروژهی سئو بخشهای متعدد و جزئیات زیادی دارد. برای ایجاد هماهنگی و ارتباط موثر بین این بخشها نیاز است تا یک سئوکار مهارتهای مدیریت پروژه را نیز دارا باشد تا بتواند اهداف شما را در زمان مورد انتظار و با کمترین اتلاف منابع زمانی و مالی در دسترس قرار دهد.
۴- دارای ذهن جستجوگر
دنیای فناوری و موتورهای جستجو و کسب و کارهای مختلف ابعاد ناشناخته و تغییرات زیادی در خود دارد. یک سئوکار خبره باید بداند که هرمقدار هم که تجربه و مهارت داشته باشد، چیزهای فراوانی وجود دارد که از آن بیخبر است. بسته به نیازهای پروژهی سئو باید آمادگی و پذیرش انجام تحقیقات موردی را داشته باشد. کشف کلمات کلیدی کاری است که به طور مستمر به تحقیق و جستجو نیاز دارد. استفاده از روشهای خلاقانه برای جذب بازدید واقعی و افزایش کلیک روی نتایج جستجو نیز تنها با تکیه بر مهارتهای قدیمی امکانپذیر نیست.
۵- توانایی آنالیز و تصمیمگیری
سئو کاری است که به صورت پیوسته به آنالیز و تصمیمگیری نیازمند است. باید بررسی شود که فعالیتهای انجام شده تا کنون چه میزان موفقیت به همراه داشته است و آیا ادامهی آنها توجیهپذیر است یا نه. آیا نیازی به تغییرات وجود دارد؟ آیا روشهای جدیدی باید به کار گرفته شود؟ آیا لازم است تا برخی فعالیتها متوقف شوند؟
۶- انعطافپذیری
نیازمندیهای هر پروژهی سئو با پروژهای دیگر متفاوت است. یک متخصص سئو باید انعطافپذیری لازم را داشته باشد تا بر اساس این نیازمندیها فعالیتهای متناسب را به انجام برساند. انجام فعالیتهای مشابه و یکسان در تمام پروژهها نتایج یکسانی به دنبال ندارد. هر صنف و هر کلمهی کلیدی مشتریان متفاوتی دارد که نوع واکنشها و فعالیتهای آنها نیز با یکدیگر متفاوت است و به همین نسبت لازم است تا نوع کارهای انجام شده برای سئو نیز متفاوت باشند.
۷- مهارت بالای نویسندگی
بخش عمدهای از فعالیت سئو، تولید محتوای مناسب است. محتوا به عنوان متنهای تبلیغاتی و عمومی و محتوا در بخش مقالات و محصولات سایت. یک سئوکار باید توانایی داشته باشد تا متنهایی روان و خوانا و جذاب بنویسد. متنهایی که قابل استناد باشند و خطاهای املایی و نگارشی نداشته باشند. کوچکترین مشکل در متنهای سایت، اعتماد مخاطبان شما را کاهش خواهد داد.
۸- مهارت طراحی سایت و برنامهنویسی سایت
هرچند متخصص سئو لازم نیست تا بتواند یک سایت کامل را طراحی و پیادهسازی کند ولی تا حد زیادی باید بتواند تا مشکلات فنی سایت را شناسایی و برطرف کند. مشکلات فنی و بهینهسازی سایت اثر مستقیم روی وضعیت سئو بر جای میگذارند. انجام برخی بهینهسازیها برای اهداف سئو ممکن است به متخصص برنامهنویسی در کنار متخصص سئو نیاز داشته باشد.
۹- مهارت روانشناسی
سئوکار ماهر لازم نیست تا یک روانشناس ماهر نیز باشد ولی باید بتواند خود را به جای مشتریان شما بگذارد و آنچه به آن میاندیشند و آنچه نیاز دارند را درک کند. تنها در این صورت است که میتواند سایت شما را متناسب با نیازهای مشتریان بهینهسازی کند. مشتریان شما زمانی که احساس کنند پاسخ پرسشهای خود را در سایت شما پیدا کردهاند، از خدمات و محصولات شما استفاده خواهند کرد.
۱۰- مهارت نرمافزاری
انجام بسیاری از فعالیتهای سئو تنها با نیروی انسانی امکانپذیر نیست. با داشتن مهارت کافی در استفاده از ابزارهای آنلاین و نرمافزارهای مختلف که اطلاعات و عملیات و گزارشهای گوناگونی را در دسترس شما قرار میدهند، موفقیت فرآیند سئو دستیافتنیتر میشود.
۱۱- مهارت شبکههای اجتماعی
بسیاری از مخاطبان شما در گوگل حضور ندارند و تنها با استفاده از شبکههای اجتماعی فعالیتهای روزمرهی خود را انجام میدهند. یک سئوکار ماهر میتواند این گروه از کاربران را نیز شناسایی کند و محتوایی مناسب آنها در معرض دیدشان قرار دهد. جذب بازدیدکننده از شبکههای اجتماعی علاوه بر سود مستقیم، باعث بهبود وضعیت سایت شما در موتورهای جستجو نیز میشود.