کاهش حجم دیتابیس SQLite

نظم محتویات و حجم پایگاه‌داده با گذشت زمان رو به افزایش می‌رود و این افزایش حجم باعث می‌شود تا کارایی و سرعت عملکرد دسترسی به اطلاعات کمتر شود. دستیابی به بیشترین سرعت گاهی جز با انجام تغییرات در ساختار داده‌ها و استفاده از پایگاه‌داده‌های توزیع شده امکان‌پذیر نیست ولی گاهی انجام بهینه‌سازی‌های ساده می‌تواند سرعت از دست رفته را تا حدودی به وضعیت قبلی برگرداند.

پایگاه داده SQLite

بهینه سازی( وکیوم ) پایگاه داده SQLite

انجام بهینه‌سازی پایگاه داده SQLite با استفاده از نرم‌افزار خط فرمان sqlite3 امکان پذیر است. برای انجام این کار که Vacuum نامیده می‌شود. پنجره خط فرمان را باز کنید و نرم‌افزار Sqlite3.exe را در کنار فایل پایگاه داده خود قرار دهید و سپس این فرمان را اجرا کنید:

همچنین می‌توانید با ایجاد یک فایل bat یا cmd و درج محتویات زیر داخل آن، تمامی فایل‌های sqlite موجود در شاخه‌ی فعلی را Vacuum کنید. برای مثال با قرار دادن این فایل در شاخه‌ی Profile فایرفاکس که حاوی چندین پایگاه داده‌ی SQlite است، می‌توانید تمامی این فایل‌ها را به صورت یکجا بهینه‌سازی نمایید

دستور Vacuum چه کاری انجام می‌دهد ؟

هنگامی که حجم قابل توجهی از اطلاعات را فایل پایگاه داده حذف کنید یا حجم زیادی از دستورات INSERT و UPDATE و DELETE روی پایگاه داده انجام شود، فضاهای خالی بین اطلاعات ایجاد می‌شود و ممکن است اطلاعات به صورت پراکنده و نامنظم در بخش‌های مختلف فایل قرار گیرند. در چنین شرایطی دسترسی به اطلاعات با کاهش سرعت همراه خواهد بود.

دستور Vacuum باعث می‌شود تا یک کپی منظم و یکپارچه از فایل شما ایجاد شود و سپس فایل اصلی حذف شود.

استفاده از دستور Vacuum روی جدول‌هایی که یک شناسه ردیف صریح ندارند، ممکن است باعث شود تا ROWIDهای موجود تغییر کنند.

استفاده از نرم‌افزارهای جانبی برای وکیوم کردن SQLite

اغلب نرم‌افزارهای مدیریت پایگاه داده SQLite مانند SQLiteStudio و DB Browser for SQLite حاوی ابزارهای لازم برای بهینه‌سازی پایگاه داده SQLite می‌باشند. بنابراین علاوه بر روش فوق، از سایر نرم‌افزارهای موجود نیز می‌توانید استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *