از چه مرورگری استفاده کنیم ؟

مرورگر وب یا Web Browser نرم‌افزاری است که سایت‌های اینترنتی را به صورت گرافیکی برای شما نمایش می‌دهد و درخواست‌ها و واکنش‌های شما را به اینترنت ارسال می‌کند تا پاسخ سایت را دریافت کند.

مرورگرها نرم‌افزارهایی بسیار بزرگ و پیچیده هستند که قابلیت‌های گسترده‌ای دارند. با این حال به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرند. توسعه‌ی یک مرورگر به صرف هزینه‌ای هنگفت نیازمند است و به همین دلیل اگر منبع درآمد مشخص یا کمک‌های مالی به آن‌ها نرسد، این نرم‌افزارها نخواهند توانست به مسیر خود ادامه بدهند.

مرورگرها چه تفاوتی با هم دارند ؟

هسته‌ی اصلی مرورگر یا Engine آن بخشی است که کار نمایش سایت را برای شما به انجام می‌رساند. در کنار این موتور یا هسته، هر مرورگر بخش‌های کاربردی دیگری نیز دارد. بخش‌هایی مثل ذخیره‌سازی رمزها، ذخیره‌سازی تاریخچه، مدیریت سربرگ‌ها، افزونه‌ها و ده‌ها بخش دیگر.

در حال حاضر دو موتور وب به صورت گسترده در مرورگرها استفاده می‌شود. موتور Webkit و موتور Gecko. موتور Webkit در مرورگرهای کروم، اج و سافاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. موتور Gecko هم در مرورگر فایرفاکس استفاده می‌شود.

تفاوت چشمگیری در عملکرد این موتورها وجود ندارد و نمایش صفحات وب در هر یک از این موتورها در اغلب موارد یکسان است. تفاوت اصلی مرورگرها در قابلیت‌های جانبی است که در اختیار شما قرار می‌دهند و سیاست‌های شرکت توسعه‌دهنده‌ی مرورگر که با چه هدفی و با چه منبع مالی این مرورگرها را تامین مالی می‌کنند.

همچنین در مرورگرهایی که از موتور مشترک استفاده می‌کنند، شکل نمایش و عملکرد سایت‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارد. تنها در ابزارهای جانبی که این مرورگرها توسعه داده‌اند تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود که کمتر قابل اعتنا است.

مرورگر کروم

شرکت گوگل مرورگر کروم را با هدف جمع‌آوری اطلاعات از رفتارهای کاربران وب تامین مالی می‌کند و گسترش می‌دهد. اطلاعاتی که گوگل از رفتارهای شما در مرورگر کروم جمع‌آوری می‌کند ممکن است در سایر سرویس‌های این شرکت برای کسب منافع مالی مورد استفاده قرار بگیرد.

این اطلاعات نشان می‌دهد که کاربران چه طور از سایت‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر چه سایت‌هایی را مشاهده می‌کنند، به چه چیزهایی علاقه دارند و همچنین مشخص می‌کند که سایت‌ها در حقیقت چه طور با کاربران در تعامل هستند.

گوگل با جمع‌آوری این اطلاعات می‌تواند تبلیغات هوشمندانه‌تری برای کاربران موتور جستجو به نمایش بگذارد، سایت‌ها را بهتر رتبه‌بندی کند و در توسعه‌ی سرویس‌های جدید به پیش‌بینی دقیق‌تری دست پیدا کند.

مرورگر اج

شرکت مایکروسافت در گذشته با مرورگر اینترنت اکسپلورر، بخش عمده‌ای از بازار مرورگرها را در اختیار داشت. با توسعه‌ی مرورگر فایرفاکس و کروم، این سهم بازار به سمت صفر تمایل پیدا کرد. مایکروسافت در آخرین تلاش خود برای بازپس‌گیری سهم بازار مرورگرها موتور قبلی خود را که Trident نام داشت بازنشسته کرد و مرورگر جدیدی به نام اج با موتور Webkit به بازار عرضه کرد.

به نظر می‌رسد هدف شرکت مایکروسافت از تلاش‌های پی در پی برای در اختیار گرفتن بازار مرورگر، کسب اطلاعات بیشتر از کاربران و کسب درآمد بیشتر از طریق موتور جستجوی Bing و همچنین کسب انحصار بیشتر در سیستم عامل ویندوز است.

مرورگر فایرفاکس

بنیاد موزیلا که سازمانی غیرانتفاعی است با هدف حفظ حریم خصوصی کاربران اینترنت و ارائه‌ی خدماتی آزاد و در دسترس برای همه به فعالیت می‌پردازد. مرورگر فایرفاکس یکی از محصولات متنوع این شرکت برای این هدف است. محل کسب درآمد موزیلا از کمک‌های مردمی و همکاری تبلیغاتی با برخی شرکت‌های بزرگ است. برای مثال شرکت گوگل مبالغی را به موزیلا می‌پردازد تا فایرفاکس برای جستجوی وب کاربران را به سایت گوگل هدایت کند.

هنگام استفاده از فایرفاکس اطلاعات فعالیت‌های شما در جایی جمع‌آوری نمی‌شود و بسیاری نکات برای حفظ حریم خصوصی شما در اینترنت در مرورگر پیاده‌سازی شده است. توسعه‌ی فایرفاکس برای اهداف تجاری نیست و فعالیت‌های عام‌المنفعه علت اصلی وجود فایرفاکس به شمار می‌رود.

از کدام مرورگر استفاده کنیم ؟

فایرفاکس - Firefox

استفاده از مرورگر موزیلا فایرفاکس باعث می‌شود تا شرکت‌های غول فناوری کنترل کمتری روی فعالیت‌های شما داشته باشند و نتوانند انحصار کامل را در اختیار خود بگیرند. فایرفاکس تلاش می‌کند تا سایت‌های تبلیغاتی نیز نتوانند شما را در اینترنت ردگیری کنند و فعالیت‌های شما را ذخیره‌سازی کنند و به فروش برسانند. فایرفاکس در تلاش است تا مانع ردگیری شما توسط شرکت‌های ISP شود و امنیت شما و اطلاعات شما را در بالاترین سطح ممکن حفظ کند.

با استفاده نکردن از مرورگرهایی که شرکت‌های بزرگ با هدف انحصار اطلاعاتی و با هدف کسب درآمدهای هنگفت توسعه می‌دهند، کمک خواهید کرد تا اینترنت برای همه ایمن‌تر و در دسترس‌تر قرار بگیرد.

شرکت‌های بزرگ فناوری به دلیل در اختیار داشتن حجم زیاد پول و شبکه‌ای گسترده از ابزارهای تبلیغاتی به صورت مستمر در تلاش هستند تا رقبا را از میدان خارج کنند و تمام فعالیت‌های اینترنتی کاربران را در اختیار خود بگیرند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره رایگان تلفنی
۶۵ ۸۹ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱
۹۱ ۸۴ ۹۶ ۸۸ - ۰۲۱