حذف سایت از فهرست نتایج موتور جستجوی گوگل

موتور جستجوی گوگل با روش‌های مختلف تلاش می‌کند تا سایت‌های اینترنتی را پیدا کند و محتوای آنان را برای کاربران خود قابل جستجو نماید. شما به عنوان مدیر یک سایت علاوه بر اینکه می‌توانید درخواست ثبت سایت در گوگل را ایجاد نمایید، همچنین می‌توانید با روش‌های مختلف از دسترسی گوگل به محتوای سایت خود جلوگیری کنید یا به عبارت دیگر سایت خود را از گوگل حذف نمایید.

حذف سایت از گوگل

علت حذف سایت از گوگل

اگر می‌خواهید سایتی را از فهرست نتایج گوگل حذف کنید ممکن است به یکی از دلایل زیر باشد:

  1. هنگامی که سایتی خصوصی دارید و می‌خواهید دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.
  2. هنگامی که محتوایی خصوصی از شما در سایتی ثبت شده است و نمی‌خواهید در دسترس باشد.
  3. هنگامی که یک سایت اینترنتی مالکیت معنوی تولیدات شما را رعایت نکرده است و آن را به صورت غیرقانونی منتشر کرده است.
  4. هنگامی که برخی از صفحات سایت شما حاوی اطلاعاتی غیر مهم هستند و نمی‌خواهید گوگل به آن مراجعه کند یا آن را در اختیار کاربران قرار دهد.

اگر سایتی که قصد حذف آن از گوگل را دارید، متعلق به شما نیست، حذف اطلاعات آن از گوگل به سادگی امکان‌پذیر نیست. نخستین قدم در چنین مواردی، برقراری تماس با صاحب سایت فوق و درخواست از آن‌ها برای حذف اطلاعات مورد نظر شما است. اگر این گزینه قابل انجام نباشد یا موفق نشوید این کار را انجام دهید، قدم بعدی، اقدام از روش‌های قانونی است. ممکن است اطلاعات منتشر شده، مالکیت معنوی شما را خدشه‌دار کرده باشند. در این صورت می‌توانید از طریق شکایت به گوگل این موضوع را اعلام نمایید تا گوگل پس از بررسی، نتایج مورد نظر را از فهرست جستجو حذف کند یا اگر مالک سایت مورد نظر شما در کشور است، ممکن است با ثبت شکایت قانونی و ارائه مستندات لازم بتوانید آن‌ها را مجبور به حذف اطلاعات نمایید.

اگر سایت متعلق به شما باشد، با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید آن را از فهرست نتایج گوگل حذف نمایید.

حذف فوری نتایج از گوگل

انجام روش‌های ذکر شده در ادامه برای حذف اطلاعات از گوگل ممکن است چندین روز یا حتی چندین ماه زمان نیاز داشته باشد. اگر اطلاعات شما مهم است و می‌خواهید هر چه زودتر در گوگل قابل مشاهده نباشد، باید آدرس دسترسی به اطلاعات قدیمی را تغییر دهید. برای مثال اگر آدرس صفحه‌ای که در گوگل ثبت شده است، example.com/page1 باشد، بهترین روش این است که آدرس این صفحه را به example.com/page2 تغییر دهید و در صفحه‌ی جدید، از نکات زیر استفاده نمایید.

حذف سایت از گوگل با استفاده از بخش Removals در کنسول گوگل

برای انجام این کار می‌بایست سایت خود را در کنسول گوگل ثبت کنید. سپس به بخش Removals مراجعه کنید و با زدن دکمه‌ی NEW REQUEST یک درخواست حذف فوری ایجاد نمایید. در این بخش دو گزینه پیش روی شماست:

گزینه Removals در کنسول گوگل

  1. حذف صفحه یا صفحاتی از سایتتان به طور فوری از گوگل
  2. حذف فوری نسخه‌ی کش شده از سایتتان تا بازبینی بعدی

باید دقت کنید که هر کدام از گزینه‌های فوق یک راه حل دائمی نیستند و صرفا روشی سریع و موقتی به شمار می‌روند. بسته به علت حذف، ممکن است انجام یکی از دستورالعمل‌هایی که جلوتر بررسی می‌کنیم نیز ضروری باشند.

حذف سایت از گوگل با استفاده از robots.txt

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از دسترسی موتورهای جستجو به سایت، استفاده از فایل robots.txt است. برای انجام این کار کافی است یک فایل با نام robots.txt در شاخه‌ی اصلی سایت خود ایجاد نمایید و محتوای زیر را در آن قرار دهید.

دقت کنید که حذف نتایج از گوگل به صورت فوری امکان‌پذیر نیست و مدتی زمان نیاز است تا کلیه صفحات سایت شما از گوگل حذف شوند.

حذف سایت با ارسال سرآمد noindex در سمت سرور

انجام این کار به تخصص بیشتری نیاز دارد و از طریق فایل تنظیمات وب سرور مثل htaccess یا web.config امکان‌پذیر است. در این روش، سرآمدها یا headerهایی به پاسخ اضافه می‌شود که در آن به گوگل اعلام می‌شود تا محتوای این صفحه را ذخیره‌سازی نکند.

علاوه بر وب سرور، امکان اضافه کردن اطلاعات سرآمد noindex به درخواست‌ها از طریق زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور مثل php و ASP.net نیز امکان‌پذیر می‌باشد.

اضافه کردن کدهای meta noindex در فایل html

برای استفاده از این روش، کد زیر را در بخش head فایل html درج نمایید:

مسدود کردن دسترسی به صفحات سایت با استفاده از نام کاربری و رمز ورود

در بسیاری از موارد، اطلاعاتی که در سایت شما نمایش داده می‌شود و نمی‌خواهید در گوگل دیده شود، اطلاعاتی است که نباید به صورت عمومی در دسترس باشد. با حذف این نتایج از گوگل، هیچ تضمینی نیست که دیگران از روش‌های دیگر نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. بهترین راه حل در این موارد، مسدود کردن دسترسی به این صفحات با استفاده از گذرواژه است تا تنها افرادی که این اطلاعات را در اختیار دارند، بتوانند به سایت شما دسترسی پیدا کنند.

برای ایجاد نام کاربری و رمز ورود به صفحات وب نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که پر کاربردترین آن‌ها عبارتند از:

  1. استفاده از htaccess و htpasswd در وب سرور آپاچی( امکان مدیریت آسان در کنترل پنل cPanel وجود دارد )
  2. استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مثل php برای کنترل دسترسی به صفحات سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *