پورتال چیست؟
استفاده از کامپیوتر و اینترنت در سازمانهای روزآمد روز به روز در حال افزایش است. یکی از معیارهای رشد و توسعهی یک سازمان استفاده از شبکهی داخلی یا اینترانت است. از ابزارهای قابل استفاده در اینترانت، پورتالهای سازمانی هستند. یک پورتال سازمانی نرمافزاری است که خدمات متنوعی را به کاربران درون سازمان ارائه میدهد. برخی از خدمات قابل ارائه در پورتالهای سازمانی عبارتند از: سیستم مکاتبات درون سازمانی، سیستم رزرو، اتاق، کتاب، خودرو و ...، سیستم گفتگوی گروهی، سیستم خبررسانی، سیستم تیکتینگ( پشتیبانی آنلاین )، سیستم درخواست مرخصی و بسیاری امکانات جانبی دیگر که میتوانند گردش کاغذ را در سازمان کاهش دهند و از هزینههای سربار سازمان بکاهند.
خدمات قابل ارائه در پورتالهای سازمانی میتوانند تنوع بسیاری داشته باشند که طراحی و پیادهسازی این خدمات به نوع فعالیت سازمان، زیرساختهای سختافزاری سازمان، ترکیب جمعیتی پرسنل، فرآیندهای موجود و عوامل دیگری وابسته است.
استفاده از تجربیات متخصصان این حوزه در هنگام تصمیمگیری برای طراحی پورتال سازمانی از ضروریات به شمار میرود.
آشنایی با انواع پورتال
علاوه بر پورتالهای سازمانی، انواع دیگری از پورتال مانند «پورتال خبری»، «پورتال اطلاع رسانی»، «پورتال شخصی»، «پورتال دولتی»، «پورتال فرهنگی» و «پورتالهای مالی» نیز وجود دارند که از نظر ساختاری شباهت زیادی به آن دارند. کاربرد دیگر عبارت پورتال در مورد سایتهای بزرگی است که مجموعهی بزرگی از خدمات متنوع را در خود ارائه میکنند. هیچ مرز مشخصی برای تشخیص بین وبسایت و پورتال وجود ندارد و به کار بردن هر یک از این دو واژه ممکن است برای یک نرمافزار تحت وب با معنی به شمار برود.
میتوان گفت تفاوت اصلی پورتال و وبسایت اینترنتی، علاوه بر ابعاد طولی و عرضی، نیاز به ورود برای استفاده از خدمات پورتال است. در حالی که سایتها معمولا اغلب خدمات خود را بدون نیاز به ورود کاربر، در اختیار آنان قرار میدهند.