تبادل لینک برای سئو و بازاریابی اینترنتی
یکی از روشهای قدیمی برای افزایش بازدید سایت و افزایش رتبه سئو سایت، استفاده از تکنیک تبادل لینک است. در این روش، شما به مخاطبان خود پیشنهاد میکنید تا لینک سایت شما را در سایت یا وبلاگ خود درج کنند تا شما نیز در عوض همین کار را برای سایت یا وبلاگ آنان به انجام برسانید.
مزایای تبادل لینک
- جذب مخاطبان سایتهای دیگر با استفاده از تبلیغات اینترنتی
- افزایش رتبهی سئو سایت حداقل در کوتاه مدت
- معرفی سایت به گروه بزرگی از مخاطبان در کمترین زمان ممکن
- عدم نیاز به هزینه برای تبلیغات در سایتهای دیگر
معایب تبادل لینک
- قرارگیری پیوندهای سایتهای دیگر در سایت شما
- احتمال کاهش رتبهی سایت شما به دلیل لینک دادن به سایتهایی با کیفیت پایین یا لینک دادن سایتهایی با کیفیت پایین به شما
- احتمال جریمه شدن توسط گوگل به دلیل فعالیت زیاد در تبادل لینک( خرید و فروش لینک با لینک )
- عدم کنترل و شناخت کافی به محتوای سایتهایی که کاربران خود را به آن هدایت میکنید
- کاهش اثربخشی سئو در طولانی مدت به دلیل لینکهای دوطرفه
تبادل لینک خوب است یا بد ؟
استفاده از تکنیک تبادل لینک بسته به شرایط و محتوای سایت ممکن است خوب یا بد باشد. به طور کلی استفاده از این تکنیک در زمان شروع به کار سایت و زمانی که مخاطبان و رتبهی سئو سایت پایین است، ممکن است خوب و کارآمد باشد ولی سایتهای معتبر و بزرگ به ندرت دست به این کار میزنند زیرا ممکن است خطرات و معایب انجام این کار برایشان بیش از مزایای آن باشد.
معیار کلی که برای انجام دادن یا ندادن هر فعالیت مرتبط با سئو آن را میبایست در نظر داشته باشید این است که آیا این فعالیت ارزش افزودهای برای کاربران ایجاد میکند یا تنها با هدف سئو انجام میشود. اگر انجام آن فعالیت برای کاربران سایت مزیتی به دنبال دارد، انجام دادن آن برای سئو هم میتواند مفید باشد.
مورد دوم در قسمت معایب تبادل لینک به درستی صدق نمیکند چرا که اگر تمامی لینک هایی که به وب سایت می دهیم کاملا با کیفیت بالا باشد گوگل متوجه این می شود که بک لینک ها به صورت مصنوعی ساخته شده اند و سایت را اسپم تشخیص می دهد.
برای جلوگیری از این کار باید همزمان تمامی انواع بک لینک را برای وب سایت ساخت.