زیردامنه چیست و چه کاربردهایی دارد ؟
زیردامنه نامهایی است که قبل از نام دامنه قرار میگیرند و با یک نقطه از نام دامنه جدا میشوند. هر سایت و هر دامنه میتواند به تعداد نامحدود زیردامنه داشته باشد. از مشهورترین زیردامنهها که در اغلب سایتها به صورت پیشفرض تعریف میشود عبارتند از www، mail، ftp و webmail که به شکل www.example.com، mail.example.com و ftp.example.com قابل دسترسی میباشند.
هر زیردامنه این قابلیت را دارد که به یک IP دیگر متفاوت از IP دامنهی اصلی اشاره کند یا به همان سرور اصلی متصل شود.
زیردامنهی www
این زیردامنه به صورت سنتی روی هاستهای مختلف فعال است و کاربران میتوانند سایت شما را به همراه www یا بدون www باز کنند. برای اهداف سئو لازم است تا مخاطبان را به یکی از این دو آدرس هدایت کنید تا از ایجاد محتوای تکراری جلوگیری شود.
کاربردهای زیردامنه
زیردامنه برای اهداف مختلف تجاری و گاهی سئو مورد استفاده قرار میگیرد. برخی از کاربردها متداول زیردامنه یا Subdomain شامل موارد زیر میباشند:
- ایجاد وبلاگ:
برخی از صاحبان سایتها ممکن است بخواهند بخش وبلاگ یا اخبار خود را با یک زیردامنه از سایت اصلی جداکنند. برای مثال اگر نشانی سایت شما example.com باشد، وبلاگ شما میتواند blog.example.com نام بگیرد. استفاده از یک زیردامنه میتواند انعطاف بیشتری در انتخاب نرمافزار میزبانی وبلاگ و نرمافزار سایت اصلی در اختیار شما قرار دهد. - سرویسهای ارائه آدرس پویا:
برخی از سایتهای خدماتی که به کاربران خود امکان ایجاد سایت یا صفحه تحت یک زیردامنه را میدهند، در اینترنت وجود دارند. برای مثال سایتهای ارائه دهندهی فروشگاه اینترنتی، سایتهای ارائه دهنده وبلاگ، سایتهای ارائه دهنده صفحات تجاری و تبلیغاتی از آن جمله هستند. هر کاربر با ثبت نام در این سایتها یک زیردامنه با نام دلخواه روی دامنهی اصلی دریافت میکند. برای مثال: user1.example.com - اهداف سئو:
با توجه به اینکه یک زیردامنه تقریبا یک سایت مجزا از سایت اصلی به شمار میرود و میتواند رتبهبندی سئو مختص به خود داشته باشد، ممکن است با هدف عدم کنترل اثرگزاری مثبت یا منفی، بخشی از سایت روی زیردامنه قرار گیرد. برای مثال forum.example.com که محتوای تولیدشده توسط کاربران را در خود نگهداری میکند، یک مثال مناسب برای کنترل اثرگذاری سئو به شمار میرود. - طراحی سایتهای دو و چند زبانه:
ممکن است بخواهید سایت چندزبانهی خود را در زیردامنههای سایت خود قرار دهید. برای مثال fa.example.com و en.example.com - استفاده به عنوان سایت اختصاصی محصولات:
شرکتهای بزرگ ممکن است بخواهند برای محصولات خود سایتهای مجزا طراحی کنند. این سایتها میتوانند به عنوان زیردامنه تعریف شوند. برای مثال product1.example.com - استفاده برای Load Balancing:
با توجه به اینکه زیردامنهها میتوانند به سرورهای دیگری اشاره کنند. همچنین ویژگی دیگر زیردامنهها این است که به صورت معمول Cookieهای مخصوص به خود را دارند و از این جهت، محتوای عمومی و ایستا را با حجم سرآمد کمتری میتوانند به بازدیدکنندگان سایت ارائه نمایند.
به همین دلیل از آن به عنوان ابزاری برای Load Balancing در سایتهای پربازدید استفاده میشود. برای مثال images.example.com یا cdn.example.com یا static.example.com. - راهاندازی سرویسهای آنلاین خارجی روی دامنهی اصلی:
اگر بخواهید از خدمات سایتهای مختلف به نام دامنهی خودتان استفاده کنید، برای مثال ممکن است آزمون آنلاین یا فروش بلیط هواپیما یا سرویسدهندهی ایمیل سازمانی یا موارد مشابه را که شرکتهای دیگر به صورت سرویس ارائه میدهند، روی یک زیردامنه از سایت خودتان راهاندازی کنید ولی میزبانی و کنترل آن در اختیار شرکت اصلی باشد. برای مثال azmoon.example.com یا flight.example.com.
زیردامنه و سئو
زیردامنه از نظر موتورهای جستجو یک سایت مجزا به شمار میرود و به همین دلیل میتواند روی اهداف سئو کنترل بیشتری در اختیار متخصصان سئو قرار دهد.
- نشانی زیردامنه میتواند شامل کلمات کلیدی هدف باشد. برای مثال: webdesign.example.com
- زیردامنه میتواند تجربه کاربری یا UX را بهبود بخشد. برای مثال docs.example.com
- زیردامنه میتواند اعتبار دامنه را افزایش دهد. برای مثال resellers.example.com